Ruitenwisser kaduuk op 900 km van huis..

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 21:12 #1064121 door V700 register
Ruitenwisser kaduuk op 900 km van huis.. is gemaakt door V700 register
Mede volvoïtislijders,
1 maart 2008, we willen rond 12.00 vertrekken vanuit Karpacz (Polen) naar Nederland. Einde van een mooie wintersportweek. Maar helaas, al na 400 m is er een onoverkomelijk probleem: de ruitenwisser doet t niet! (Ja, het was de zaterdag met die storm en regen ja!) De lokale (redelijk moderne) garage ziet geen oplossing, verwijst naar stadje zo'n 35 km verderop, naar twee specialisten in auto-electronica. Helaas, beiden werken niet op zaterdag en zijn ook niet aanwezig. Via de lokale MB dealer (juist, die met de ster) komen we twee uur later aan een adresje van een kleine zelfstandige. Garmin wijst de weg.
Deze man zet eerst een rustgevend muziekje op, kijkt, meet, vraagt (mijn Poolse vriendin kan met hem communiceren) en begint met een ijzingwekkende rust aan de demontage: wisserbladen los, paravan eraf, 12 V direct op de wissermotor, stilte.., hele mechanisme demonteren, 12V erop, stilte.., motor demonteren, uit elkaar schroeven, kijken, wat meten, koolborsteltje schoonmaken, motortje weer in elkaar schroeven, overbrenging smeren, 12V erop, en ... Ja, het spul draait!! Stangen mechanisme monteren, 12V erop, stilte.., alle bewegende delen smeren, 12V erop..Ja, het spul draait! Dan het hele spul monteren, tot drie keer opnieuw beginnen omdat er iets net even verkeerd zat en met uitwendige 12V laten draaien. OK! maar niet op de originele bedrading. Daar dus doormeten en al snel blijkt de stuurschakelaar verbrand te zijn en sluiting te maken. De stand ´heel snel´ is nog ok. Aan en uitzetten met de zekering en het geheel is rijdbaar op 16.30 uur. En dan natuurlijk nog een rekening te betalen.. ruim 2 uur werk kost PZL 100, dat is 27 euri... We tikken dat af met een flinke tip en gaan naar het westen... Een stukje vakmanschap zoals we dat hier (bijna) niet meer kennen.
Hieronder een fotootje bijgevoegd als hulde-betoon. Schenk bij het bekijken vooral aandacht aan de schijnbare chaos in de werkplaats, waaruit hij feilloos opdiepte wat hij nodig had.
(Ik daarentegen moet op zoek naar een ruitenwisser-handle voor een 940 estate, maar dat gaat vast goedkomen. Voor aanbiedingen sta ik uiteraard open!!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 21:48 #1193140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke chaos?
Wie mijn zakelijke en Duitse Renault opentrekt denkt ook meteen het ergste. Maar ik weet waar alles ligt en pak het bijna blindelings.
Neemt niet weg dat ik beaam dat het vakmanschap in enkele buitenlanden beter voor elkaar is dan in Nederland. Ik heb ook wel een idee waarom dat zo is: "daar" rijden minder moderne auto's rond. En in die auto's die er niet rijden zit veel elektronica. De vakman aldaar is dus gewend om met zijn handen te werken en te kijken en nadenken waarom iets niet functioneert. Vervolgens acteert hij darop door een onderdeel te repareren in plaats een nieuw stuk elektronica te monteren.
Ik hou hier wel van. Zelf ben ik ook een beetje van het type "met je handen wapperen" in plaats van met je hersens. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 22:00 #1193142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wij hebben nog wel zon
wij hebben nog wel zon schakelaar liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 23:30 #1193166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk, da's mooi ...
Repareren doen we (ja ik weet dat ik generaliseer) niet meer in Nederland. Gewoon nieuw erop en dikke factuur schrijven want de auto van de baas moet ook betaald worden. Gelukkig ben ik ook zo'n type dat liever de handjes vuil maakt dan meteen naar de "expert" te gaan en vervolgens eens flink af te tikken.
Jacques 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 00:16 #1193172 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog wat factoren
Hallo Volvisti

Jacques940 schreef : Gewoon nieuw erop en dikke factuur schrijven want de auto van de baas moet ook betaald worden.

Er werken nog een paar factoren mee:
  • We willen allemaal goed betaald worden en goede sociale voorzieningen hebben.  Dus een beetje reparateur/onderdelenvervanger kost 45 tot 70 euro per uur.  Ga je een paar uurtjes zitten uitzoeken waarom iets niet werkt, dan kost dat de klant meer dan een nieuw onderdeel.
  • Onderdelen worden niet meer gemaakt om te repareren.  Ze moeten zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, dus uit zo min mogelijk onderdelen.  Dus ook niet met schroeven, maar met "klik en vast".
  • Iedere fabrikant wil het beter doen dan de concurrentie.  Dus hij neemt niet een elektronisch onderdeel uit het rek, maar laat zelf iets maken.  Dat na een aantal jaren verbeterd kan en moet worden.  Resultaat is dat er enorm veel elektronische onderdelen (ECU, ABS-computers, etc.) op de markt zijn.  De gemiddelde monteur controleert alleen nog of het onderdeel het doet of niet.  Want zoals al gezegd, zijn of haar uurloon is 45 tot 70 euro en z'n/haar opleidingsniveau niet zo, dat ie ook daarvan verstand heeft.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 00:35 #1193173 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gevolg
Dit is het gevolg van, tegen je kinderen zeggen, doe goed je best op school. (jaren 70)
Zorg dat je later geen overall aan moet, met je brood-trommeltje naar een fabriek moet.
Vakmensen heb je dien ten gevolge niet meer.
De enkele vakman die er nog is, vraagt een dusdanig salaris, dat tie beter de onderdelen kan vervangen, omdat een uurtje repareren meer kost als het onderdeel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD