Duur zeg

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 00:02 #1191578 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet in A'dam, maar ...
Hallo Alain
Als ik me niet vergis, mag je in Nederland niet of nauwelijks naast de openbare weg kamperen.
Misschien mag je in de hal van Hans en Maurits overnachten, als je daar als een soort beheerder/concierge in de avonduurtjes bezig wilt zijn.   
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 00:27 #1191583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Studenten
De Regio Den Haag zit vol met HBO's en Universiteiten (Delft, Leiden, Rotterdam) dus zijn kamers en woningen prijzig.
Ik heb 47 jaar in die omgeving gewoond en voor de prijs van een rijtjeswoning heb ik nu in Noord Babant een vrijstaande woning met ruim 900m2  grond.
Verkijk je niet op het rijden, de randstad staat vol met file's.
Kijk eens of je beoogde werkgever iets kan betekenen in woonruimte voor je.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 12:21 #1191598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verboden.

wolwo schreef : Hoe is het gesteld met de aanwezigheid van kampeerwagens (mobilhome)

Het gebruik van een mobilhome als woonverblijf buiten daarvoor aangewezen plekken (campings), is in Nederland verboden.
Er zijn speciale "parkeer-je-caravan"-plekken in nederland, maar dat mag dan alleen met een CARAVAN en dus niet met een mobilhome (zo'n ding wat na plaatsing niet meer te verrijden is, achter een normale personenauto, aka sta-caravan) Tenzij mobilhome bij jullie vlamingen hetzelfde is als een caravan, kun je daar verkeren.
Zigeunerkampen (is daar een netter woord voor?) mogen nog wel, maar niet nieuw gecreeerd.
Een mobilhome bij een boer op het land, zou je kunnen overwegen, dat is minder ingewikkeld. 

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 22:42 #1192438 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic gestoffeerd
dag allen,
Als ik de advertenties voor een huurwoning bekijk staat er soms "gestoffeerd" bij. Wat wordt daarmee bedoeld?
Wolwo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 22:48 #1192441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gestoffeerd.
Dat wisselt wel eens.
Gestoffeerd is minimaal met vloerbedekking (of iets ander op de vloer, de essentie is dat je er niets aan hoeft te doen, soms ook niet mag) en gordijnen, wat altijd een lastig punt is.
In enkele gevallen, staat er ook nog iets van meubels in, maar dat wordt meestal beschreven als gemeubileerd.
Effe bellen om te checken kan geen kwaad, wat 150 euro meer betalen omdat er gestoffeerd stond, terwijl je er een slap rolgordijntje  klef zeil voor terugkrijgt, is niet handig.

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 21:41 #1195623 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic soms
soms wordt er in advertenties ook wel eens gesproken over 's gravenshage. Is dit hetzelfde als Den Haag?
MVGWolwo

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 22:17 #1195636 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Meer namen

wolwo schreef : soms wordt er in advertenties ook wel eens gesproken over 's gravenshage. Is dit hetzelfde als Den Haag?

Helemaal hetzelfde!
En zo hebben wij ook nog in Brabant het plaatsje Den Bosch, dat als tweede naam 's Hertogenbosch heeft.
En over Friesland gaan we het hier maar niet hebben, daar hebben geloof ik alle plaatsen twee namen .

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 01:24 #1195663 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleine nuancering
Hallo Eric, Alain, Volvisti

Eric Bakker schreef : Helemaal hetzelfde!
En zo hebben wij ook nog in Brabant het plaatsje Den Bosch, dat als tweede naam 's Hertogenbosch heeft.
En over Friesland gaan we het hier maar niet hebben, daar hebben geloof ik alle plaatsen twee namen

.

Die plaatsnamen kun je niet allemaal over één kam scheren.  Den Bosch heet officieel zowel Den Bosch als 's Hertogenbosch.  Maar Den Haag heet officieel gewoon Den Haag en niet 's Gravenhage.  Hoe ze aan de naam 's Gravenhage komen, is me ontschoten.  Maar officieel is het dus gewoon Den Haag.
Dat in Friesland veel plaatsen een tweede naam hebben, ligt aan het feit dat ze daar gewend zijn een andere taal dan het Nederlands te spreken.  En dus hebben veel plaatsen ook een Friese naam, naast de Nederlandse naam.  In Limburg is dat overigens ook zo, al zie je dat op plaatsnaamborden (nog) niet overal.  Amsterdam wordt door veel Amsterdammers Mokum genoemd, dus het fenomeen komt ook buiten het uiterste noorden en zuiden voor.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 09:50 #1195678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WIKI

Mathy schreef : Hallo Eric, Alain, Volvisti

Eric Bakker schreef : Helemaal hetzelfde!
En over Friesland gaan we het hier maar niet hebben, daar hebben geloof ik alle plaatsen twee namen

.

Die plaatsnamen kun je niet allemaal over één kam scheren. Den Bosch heet officieel zowel Den Bosch als 's Hertogenbosch. 
Hoe ze aan de naam 's Gravenhage komen, is me ontschoten.
Groetjes
Mathy

Googlen Mathy, dan komt het vanzelf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 10:56 #1195682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belg
Wolwo,

Je kan me eventueel e-mailen met vragen. Ik heb 9 jaar geleden zelf de overstap gemaakt en ik kan je een heleboel verrassingen en leed besparen. In het kort, het volgende.

- Laat je niet verrassen door de bijna communistische huizenmarkt in Nederland. Huren zal je in de prive-sector moeten doen en dat is erg duur. Wil je liever in de publieke sector huren dan scheelt dat soms wel de helft maar dan kom je op een wachtlijst te staan. Prive huren is in het begin vaak de enige mogelijkheid.
- Als je belasting gaat betalen in Nederland kan je opteren om een huis te kopen. De rente is in Nederland aftrekbaar en daardoor is de "dure" prijs voor een huis wel weer haalbaar. Dan moet je wel een jaar of 5 in NL willen blijven wonen aangezien de kosten voor het kopen van een huis ongeveer 10% zijn - en het duurt een vijftal jaar voor je die weer uit je huis haalt.
- Als je een bankrekening wil openen in NL zul je enige moeite moeiten doen. Vaak willen banken geen rekening voor je openen als je geen Nederlands identiteitsbewijs hebt. Iemand die bevriend is met een bankdirecteur of een groot bedrijf kan hier vaak verandering in brengen. Ik ben met mijn baas naar een bevriende directeur moeten gaan om een rekening te openen.
- Laat zo snel mogelijk je rijbewijs omzetten naar een Nederlands rijbewijs. Een rijbewijs is in NL een geldig identiteitsbewijs. Aan het bewijs is niet te zien dat je officieel Belg bent en daarom zullen veel instanties je makkelijker en beter helpen. Het afsluiten van een telefoonabonnement in NL is bijvoorbeeld bijna een onbegonnen zaak zonder een NL identiteitsbewijs.
- Laat je inschrijven bij de ambassade in NL. Niet alleen hou je dan je stemrecht (geen stemplicht meer) maar je kan ook sneller een nieuw paspoort etc aanvragen in geval van diefstal.
- Als je verhuist kan je ook tijdelijk in een bungalowpark of hotel of zakelijke huurwoning wonen als je bedrijf dat wil betalen. Je inboedel kan je door een bedrijf tijdelijk laten opslaan. Ik heb indertijd gekozen voor een bedrijf uit Breda wat heel erg goed was, minder duur dan de bedrijven uit Den Haag/Amsterdam/Utrecht en bovendien voor een heel klein prijsje mijn spullen een maand in geklimatiseerde opslag wou doen.
- Afhankelijk van hoe avontuurlijk je bent kan je je auto meenemen naar Nederland. Het is echter, zeker in het begin, vaak minder moeite om je auto in B te verkopen en in NL weer een nieuwe te kopen.
- Vergeet niet dat je, zolang je geen huis in NL hebt, geen enkel voordeel bij hebt om belasting te betalen in NL. Sterker nog, als je in een hogere belastingschaal zit is het vaak voordeliger om alsnog belasting in B te betalen. TENZIJ!
- Tenzij je in aanmerking komt voor de 30%-regeling. Als je kan aantonen dat je in NL komt werken in een betrekking waarvan er in NL weinig mensen beschikbaar bent kom je in aanmerking voor een 30% regeling. Dat betekent dat 30% van je brutosalaris onbelast wordt doorgestort. Deze regeling moet je op tijd aanvragen. Voor je werkgever is dit ook interessant want bij betaalt vervolgens minder loonbelasting Dit moet je bij iedere werkgever opnieuw laten verlengen. Ik ben zo stom geweest van dat 1 keer niet te doen en vervolgens kan ik er nooit meer aanspraak op maken. En ik kan je vertellen dat 30% onbelast echt heeeeeel erg lekker in je portefeuille valt, zo elke maand.

Mocht je nog vragen hebben: shoot.

En vergeet niet dat het leven hier gemiddeld 20% duurder is dan in Belgie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC