Alternatieve brandstof en de wet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:35 #1063884 door V700 register
Alternatieve brandstof en de wet. is gemaakt door V700 register
Nee, helaas, dit is geen uitreksel van wetteksten, jurisprudentie en belastingverhalen, maar slechts een vraag.
Stel nou, in het gunstigste geval, dat de waterdamp-toevoeging werkt, en je dus twee keer zover rijdt dan normaal op een tank benzine/diesel of gas, wanneer komt de rekening dan op de mat.
Concreter:Wie kan me de wetgeving, met artikelnummer en al, aanduiden, waarin staat dat het verboden is je auto deels op waterdamp te laten rijden.
Rode diesel weet is, is verboden, staat op de leverbon.Slaolie mag weer wel, maar minerale olie weer niet in verband met ontduiking van belasting.Water zit normaal geen belasting op, echter, de auto moet wel worden aangepast en officieel dus wel gemeld worden bij RDW en daar zal het wel mis gaan.Ik hoor/lees allemaal verhalen over aanhoudingen aan de grens en naheffingen en zo voort, maar ik heb nog nergens kunnen vonden wáár er precies wát staat omschreven.
Bij deze dus de oproep: Shoot! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 22:43 #1191228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wetgeving
Ik heb enkele zoekwoorden op de site van de RDW geplaatst maar dat helpt niet echt.
Waarschijnlijk is een belletje naar Veendam een goede oplossing. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 22:47 #1191229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha! Ik wist dat de vraag ging komen.
Ha! Ik wist dat de vraag ging komen.

Natuurlijk in navolging van het <a href="/node/15320">draadje </a>over het (gedeeltelijk) lopen op water (van onze wagentjes).
Wat ook een puntje van aandacht is, is het feit dat Water4Gas niet een alternatief is voor de reguliere brandstof maar meer een toevoeging welke het verbruik moet verbeteren. Mocht je aangehouden worden dan zou je altijd kunnen aantonen dat je tank vol met echte benzine zit toch?
Of heeft de overheid daar weer een truukje voor bedacht?
Voor de rest ben ik een en al oor.
Groet,
Tamas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 22:49 #1191231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulp "brandstof'
Water is in dit geval een hulpbrandstof
 en dat is toegestaan. en kost niks extra
net als LPG bij Diesel.
<a href="/node/9700"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/9700
daar hadden we al een draadje over..
<a href=" www.gasotronic.nl/index.php?page=home "> www.gasotronic.nl/index.php?page=home
<a href=" www.gasotronic.nl/index.php?page=faq "> www.gasotronic.nl/index.php?page=faq
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2008 12:22 #1191269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belastingwet
De belastingwet heeft een mooi vangnet voor alternatieve brandstoffen - dat er geen brandstof getankt mag worden buiten een zgn. "accijnsplaats".
Zelfs slaolie is via de belastingwet wel degelijk strafbaar uit te leggen. Zodra je het in je tank gooit maak je er brandstof van - en brandstof vervaardigen mogen alleen vergunninghouders. Ik ken de teksten niet exact maar dat komt weer neer op dat accijnsplaats verhaal. Formeel mag niets wat je buiten een tankstation haalt je brandstoftank in - omdat er geen accijns over geheven wordt.
Dat ze er niet actief achteraan gaan heeft vermoedelijk te maken met een EU-richtlijn over stimuleren van biobrandstoffen.
Een LPG installatie in een diesel auto mag als hulpbrandstof, maar vergeet niet dat je LPG ook bij een officieel tankstation haalt! En er dus accijns over geheven wordt. Een essentieel verschil.
Moraal: zolang de staatskas gespekt wordt mag het, zodra dat niet het geval is, is het formeel verboden volgens de belastingwet.
De RDW gaat hier niet over, zelfs de politie niet. Ze zouden de douane moeten bellen om je iets te kunnen maken. 
Maar eh, kijk eerst maar eens of die onzin werkt (nee dus) voordat je slapende honden gaat wakkermaken op een belastingkantoor...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2008 12:50 #1191376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpbrandstof
Watergas is inderdaad een manier om efficienter om te gaan met je gewone brandstof; is dus net zo belastbaar als langzaam rijden (of fietsen, carpooling enz.)
Op een amerikaanse site las ik dat de inbouw van een watergas installatie in een auto zelfs kan worden opgevoerd in een belating aangifte; krijg je nog geld terug ook!
Dus laat de watergastesten maar beginnen! 

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2008 16:12 #1191388 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Iets genuanceerder
Het klopt aardig, maar de wet is iets genuanceerder. Als je slaolie haalt en dit netjes opgeeft en er de accijns over betaald dan mag dat wel. De algehele conclusie is echter nog steeds correct:
  • Als je je er op voortbeweegt (auto, pleziervaart, ...) ben je accijns plichtig
    • Bij een tankstation zit die al in de prijs
    • Bij later aangifte doen voldoe je ook aan die accijns
  • Betaal je die accijns niet, dan kan de douane vervelend doen en je een bon geven
Klein detail verschil.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2008 21:55 #1191407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het water is geen
De waterdamp is geen brandstof; het verbrandt dan ook niet.Het gaat verdampt de uitlaat weer uit zodat het ergens ooit weer neerslaat als... water...
Het kan dan ook niet als brandstof gezien worden.
 edit: oh laat maar :P dacht dat het over waterinjectie ging, zoals tuners wel doen.
Bij waterstof ligt dat iets anders vermoed ik. Maar hoe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2008 10:40 #1191484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accijns betalen
Dat is helaas niet waar, Jan. Recente accijnsaangiftes vanuit PPO-forums hebben geresulteerd in een brief terug van de strekking "leuk dat je aangifte doet en hier is de rekening, maar je mag het nooit meer doen want het is verboden brandstof te vervaardigen". Met andere woorden, zelfs met aangifte mag het volgens de letter van de wet nog steeds niet, al sluit ik niet uit dat er verschillen zijn hoe de douane ambtenaren ermee omgaan. Punt is dat je van supermarkt olie (of kraanwater, for that matter) zonder vergunning niet zomaar een motorbrandstof mag maken. PPO tanken bij een gelicenseerde PPO-molen of tankstation mag weer wel, en daar wordt ook geen accijns geheven. Maar daar is wel sprake van een speciale vergunning/ontheffing om het mogelijk te maken.
Je hebt wel gelijk dat het niet alleen aan het betalen van accijns ligt - dat heb ik hierboven niet duidelijk gezegd.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2008 12:02 #1191492 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Creatief...
Lijkt mij een leuke voor een proefproces... wat 'vervaardig' je als je een fles zonnebloemolie uit het schap zo in de wagen mikt... (maar dat is een ander verhaal en voor iemand met de centen en dezelfde nieuwsgierigheid)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC