Rekeningrijden voor klassiekers, Bron: FEHAC
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben, Lid 901Deze regering heeft de ambitieuze doelstelling om voor het eind van deze kabinetsperiode in 2011 een nieuw systeem van beprijzen van het gebruik van de weg in te voeren. Voor klassiekers zal dat zeker gevolgen hebben want nu zijn klassiekers ouder dan 25 jaar vrijgesteld van het betalen van Motorrijtuigenbelasting. Rekeningrijden via GPS plaatsbepaling. Uit het recente FEHAC-onderzoek naar het gebruik van klassiekers blijkt dat maar een te verwaarlozen 0,2% voor rekening komt van klassieke personenauto's van 25 jaar en ouder. De overheid wil af van een vast belastingtarief ongeacht het aantal verreden kilometers en wil in plaats daarvan een prijs (lees: belasting) per gereden kilometer invoeren. Stilstaan kost niets; alleen rijden kost straks geld. Om de gereden kilometers te kunnen registreren moet elk voertuig voorzien worden van een apparaatje waarmee via GPS de plek van dat voertuig bepaald kan worden. Dat nieuwe rekeningrijden gaat er zo uitzien: er komt een vlakke basisprijs voor elke gereden kilometer en dan maakt het niet uit of die kilometers gemaakt worden tussen Amsterdam en Breukelen op de A2 of ergens binnendoor op een mooi weggetje tussen Groningen en Delfzijl. Daarnaast komt er een extra prijs om te rijden op drukbereden plaatsen en tijden: de congestieprijs. De verwachting is dat de automobiliteit hierdoor minder gaat groeien. Let wel: niet afneemt; alleen maar met 10% minder groeit. Kastje in klassiekers staat haaks op originaliteit. Dit alles zal ongetwijfeld ook invloed hebben op het rijden met klassieke voertuigen. Het registratiekastje is natuurlijk een onding in een origineel klassiek voertuig: waar kun ie zo'n ding wegwerken in bijvoorbeeld een vooroorlogse motorfiets. Alleen al op grond van het aantasten van de originaliteit van het rijdend mobiel erfgoed is zo'n kastje letterlijk misplaatst. Dan zijn er nog wat praktische problemen te bedenken met die kastjes in klassiekers. Zoals: komen de kastjes er ook in 6 volt uitvoering, kun je ze ook uitzetten als een voertuig op een ambulance naar een evenement vervoerd wordt, werkt het kastje ook als de accu losgekoppeld is in de winterstalling, enzovoort. De overheid bespaart zich een hoop uitvoeringsproblemen als de klassiekers van 25 jaar en ouder gewoon vrijgesteld blijven. Alleen heet het dan niet meer de vrijstelling van Motorrijtuigenbelasting, maar de vrijstelling van de verplichting om het rekeningrijdenkastje aan boord te hebben. (Bron: FEHAC) Als je een auto hebt die ouder is dan 25 jaar, dan is er al genoeg belasting voor en over betaald. Er is niets mis met de huidige regeling voor auto's ouder dan 25 jaar, die grens van 25 kan best naar 20 jaar gebracht worden. Er rijden toch zo weinig auto's met die leeftijd rond - dat maakt een te gering verschil uit op de staatskas inkomsten. Een lpg installatie is een functioneel nuttige toevoeging aan een auto voor wat een auto doet en behoort te doen - zo'n zwart belasting/ tracering/ waar-hang-je-uit/ gedrag-volg doosje zal dit nooit kunnen zijn. Zo'n lpg installatie kan toegevoegd zijn voordat het voertuig 25 jaar oud werd. Het argument en insinuatie van misbruik kan iets beter onderbouwd worden: hoeveel auto's ouder dan 25 jaar staan er nog op kenteken? Hoeveel procent is dit van het totaal aantal auto's? Hoeveel kilometers rijden die auto's ouder dan 25 jaar? Hoeveel procent is dit van het totaal aantal gereden kilometers? Wat voor misbruik? Omdat je het gewoon een leuke auto vind en er wel iedere dag van wil genieten? Toch kilometers afleggen zonder legitiem belasting te moeten betalen (goedkoper kilometers afleggen dan ieder ander)? Sinds wanneer is dat misbruik? Dan is een milieu vriendelijke auto ook misbruik omdat je goedkoper kilometers kunt afleggen. Laat het vooral een mogelijkheid blijven om op een legitieme manier een stukje techniek en geschiedenis in leven te houden en niet bij voorbaat al in het verdom hoekje stigmatiseren. Zie ook eens het pluspunt: Rekeningrijden maakt het voor de echte liefhebber een stuk makelijker. Je kan namelijk niet makkelijk in twee auto's tegelijk rijden, laat staan meer. Als je alleen betaalt voor de gereden kilometers betaal je dus niet als de auto stil staat en vooral ook: je betaalt niet voor die andere auto(s) als je die mocht hebben. De klassieker-regeling was oorspronkelijk bedoeld om voor de liefhebber het rijden niet onmogelijk te maken, en daarbij werd dus gedacht aan een incidenteel gebruik van de klassieker. Dat er nu heel betrouwbare, of geheel gemoderniseerde klassiekers (authenticiteit?) rond rijden is vooral mooi voor diegene die daar nu gebruik van maken maar goedbeschouwd is dat een sluiproute die de wetgever niet voorzien had. Dat het er niet zo veel zijn is overigens een twijfelachtig argument: het wordt er niet rechtvaardiger door als het er maar weinig zijn - er rijden bijv ook maar weinig mensen door rood, daarmee wordt dat niet acceptabel - en bovendien: als je je profileert als een zeer kleine minderheid dan heb je daarmee ook nog eens weinig (politiek) gewicht. Een andere invalshoek: De huidige belasting is een houderschapsbelastinng, heb je een auto dan betaal je - de klassiekers ouder als 25 jaar krijgen hiervan vrijstelling. In het neuwe systeem vervalt de houderschapsbelasting, mooi toch! In het nieuwe systeem betaalt iedereen voor het gebruik van de auto, heel rechtvaardig, alleen als je hem ook werkelijk gebruikt. (Je kan dat gebruik op allerlei manieren waarderen, nu lijkt het erop dat het vooral de kilometers zijn die tellen, en verder de drukte op de weg - marktwerking! - en de mate van vervuilen.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb nog geen idee wat zo'n kastje gaat kosten, maar als dat in elke auto moet komen, is een prijs van 250 euro voor de inbouw nog best flink.
Zeker voor de klassieker-verzamelaar die een hele vloot erop nahoudt: ik ken mensen die meer dan 30 auto's hebben, en die momenteel voor die 30 auto's een verzamelverzekering betalen, en geen belasting omdat ze tenslotte zijn vrijgesteld.
Kilometers worden er vaak niet mee gemaakt, laten we nu eens 10.000 hobby-kilometers per jaar stellen, dan heb je het over nog geen 500 kilometer per jaar per auto.
Zelf heb ik naast mijn daagse V90 een 760 (goed, niet wegenbelastingvrij) die verzekerd is voor maximaal 5000 km per jaar. Meer zal ik er zeker niet mee rijden, misschien op dat ene jaar na dat je eens naar Zweden gaat ermee.
Let wel: ik heb er geen probleem mee om mijn kilometers te betalen, maar wel met een verplichting voor zo'n kastje, terwijl de auto's niet of nauwelijks gebruikt worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
logisch redenerend:
De wegenbelasting vervalt en daar krijg je "kilometerbelasting"voor terug.
Dus als je de ene niet betaalt hoef je de andere daarvoor niet terug te krijgen.
er staat volgens mij nog nergens vast dat de 25 jaar regeling ophoudt te bestaan bij de invoering van een ander stelsel.
Lobbyen kan dus helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Lobbyen kan dus helpen, inderdaad, dat is wat de FEHAC dus doet.Jeroen schreef : Lobbyen kan dus helpen.
Maar wij zijn als vereniging blijkbaar nog steeds niet geinteresseerd in een organisatie als de FEHAC maar profiteren als dat zo uitkomt wel van de bereikte resultaten, het is een beetje hetzelfde als niet lid zijn van een vakbond maar wel de loonsverhoging accepteren.
Ik was er al eens eerder over begonnen, werd hier en daar niet zo enthousiast op gereageerd, misschien iets om opnieuw te overwegen?
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je daar bent, en zorgt goed beslagen ten uijs te komen, dan kan er vast wel een inhoudelijk verhaal voor opgezet worden.
Wat je dan wel wilt weten vooraf:
- wat kost het (ons bent hollanders...)
- wat levert het op (dat is niet altijd tastbaar natuurlijk)
- wat zijn de verplichtingen waaraan je je verder als vereniging bindt
Uit een vorige discussie meen ik me te herinneren, dat het voor een kleine vereniging als de onze onevenredig duur was per lid. En dat was dan ook de voornaamste reden om niet aan te sluiten, dacht ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Al die verenigingen hebben er wel het voordeel van ingezien, en al die verenigingen zullen toch ook voornamelijk hollandse leden hebben.
Ik kan zaterdag niet komen, maar misschien is dit een aanleiding om het er binnen onze vereniging eens inhoudelijk over te hebben.
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
BTW: hoeveel machtigingen mag ik meebrengen om voor dit voorstel te stemmen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
dat weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ik dacht dat iemand voor max. drie personen een stem uit mag brengen. Ik ben op de zaak dus ik kan het hier niet zo gauw nakijken.
Overigens moge het duidelijk zijn dat wij als bestuur volmondig VOOR toetreding tot de Fehac zijn.
Grtx, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





