sleuteldagje bij huize Janneman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 09:27 #1063621 door V700 register
sleuteldagje bij huize Janneman is gemaakt door V700 register
Zelfs een Volvo heeft (nu en dan) onderhoud nodig. Daarom afgelopen zaterdagmiddag maar eens tot klusmiddag gemaakt.
Als eerste maar eens gaan zoeken waarom de motor na een koude start steeds 1500 toeren bleef lopen, net zolang totdat hij de kans kreeg een 10-tal seconden stationair te lopen. Dan ging hij weer terug naar normaal. Op het internet lees je vanalles wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, van ontstekingsproblemen tot slechte electrische contacten op de achteras. Nou moest hij toch een beurtje hebben dus ik heb eerst maar eens de CIS-klep en het gasklephuis eraf gehaald en gereinigd. Of dat hielp? Ja, want nu maakte hij 2500 toeren ipv 1500... De CIS-klep er maar weer eens afgehaald en deze keer vervangen door een andere. En wat denk je, probleem verholpen! Toch een goede zet geweest om vorig jaar een hoop klein materiaal van een medelid over te nemen, dat betaalde zich nu dus terug.
Volgende was een lampje vervangen bij de verwarmingsknoppen. Op zich stelt dat niet zoveel voor. Het was even puzzelen welk stukje dashboard er dan af moet en hoe je het los krijgt.
Nu werd het tijd voor de motor. Kleppen stellen. Op aanraden van de gasboer heb ik ze nu op 0,4 mm speling gezet, maar ja dan moet je dus alle plaatjes vervangen. Gelukkig is het een 8-klepper. Vervolgens olie + filter vervangen en de bougies nog schoongemaakt. Ik ben eigenlijk gewend bougies minimaal een ton te laten zitten maar op gas is dat misschien niet zo'n goed idee. Al zagen ze er nu na 30.000 km nog als nieuw uit.
Sinds de inbouw van LPG heb ik ook een probleempje met het hiiteschild van het inlaatspruitstuk. De leiding van hieruit naar het luchtfilter is eraf gehaald en sindsdien blijft dat schildje maar rammelen. Ik heb daar al een paar keer wat aan zitten buigen maar nu heb ik het buisje waar de leiding/slang opzat eraf gahaald. Het rammelen lijkt nu ook weg.
Er staan nu nog wel wat dingetjes op mijn todo lijstje, zoals de bestuurdersstoel vervangen. Maar voorlopig kan ik weer lekker(e) kilometers maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC