goed voornemen voor 2008! V90 of 960 3.0 AUTOMAAT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
voltomvo schreef : Kan iemand mij vertellen hoe de 3.0 automaat zich houdt?
Hallo Tom,
Welkom op ons forum, leuk dat je ons gevonden hebt, aan het eind van het jaar .
Ik rijd zelf nu twee jaar een 965 3.0 automaat uit 1991, zie ook mijn profielpagina.en het autoregister. Ik kocht hem met 326.000 km en inmiddels staat de teller op 372.000. Ik vind het een heerlijke auto. motor en automaat zijn stil en soepel.
Ik heb zelf nog niet gehoord dat de AW30-43 automaat problemen heeft gegeven.
Wist je overigens dat de eerste 3.0's 204 pk zijn, en de laatste typen 180 pk? Ik weet niet precies m.i.v. welk bouwjaar dat gewijzigd is, rond 1996 denk ik.
Je kan ook nog even de aankooptips doorlezen, en de documentatie op onze site bekijken (topmenu, linker knop).
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Hallo Tom,
ik rijd sinds 2002 met een s90. De eerste was een 3.0 met 5-bak met een lpi installatie. Zelf vond ik de combinatie handbak met zware koppeling niet fijn en in 2005 heb ik deze auto verkocht en een 3.0 met automaat aangeschaft. Daar heb ik een dampgasinstallatie van OMVL in laten bouwen. De combinatie 6 cilinder in lijn en gas is een hele goede mits je een LPI systeem of dampgassysteem inbouwt. Een conventionele ringverdamper gaat absoluut niet samen met deze motor. Veel ellende en grote kosten zullen dan je deel zijn. Maar met een goede gasinstallatie rijdt de auto als een zonnetje. LPI en dampgas zijn G3 installaties. Met de eerste s90 heb ik ruim 100000km op gas gereden( ingebouwd bij een km.stand van 110000)
De automaat is een degelijke met een economy-, sport- en winterstand. Ondanks dat volvo zegt dat je nooit olie hoeft te verversen adviseer ik toch om elke 150000 km de automaat te verversen en te voorzien van een nieuw oliefilter.
Het gemiddeld verbruik zal, afhankelijk van je rijstijl, liggen tussen de 1:7 en 1:8. Dat zijn althans mijn praktijkwaarden over de 55000km dat ik nu met mijn huidige auto heb gereden. Kleppen zijn hydraulisch dus die hoeven niet gesteld te worden. De standaard cilinderkop is zondermeer geschikt voor gas. Een bekende van mij heeft inmiddels 550000 km op gas met zijn s90 afgelegd. Pas bij 500000 km moest de cilinderkop gereviseerd worden. Het overige loopwerk van de motor zag er nog prima uit. Mijn huidige s90 heeft pas 186000 km gelopen en ik heb het gas in laten bouwen bij 130000 km.
Een goede V90 of 960 estate met niet te veel km. zal moeilijk te vinden zijn. Ga echter voor een goede auto. Beter wat langer zoeken en iets meer uitgeven. Want een 960/ v90 opknappen is een dure hobby. Op onze aankooptips vind je de belangrijke info waar je goed op dient te letten bij een aankoop. Roest komt eigenlijk niet voor. Het zijn hele fijne reisauto's maar dat wist je al met je toenmalige 960.
Overigens herken ik gelukkig niet het probleem met de moderne Volvo's. Om mijn s90 te sparen rijd ik daar alleen privé nog mee ( 12000 km p.j.) en heb ik begin dit jaar een s80 D5 uit 2004 gekocht. Tot op heden een perfect rijdende auto zonder problemen en zonder enig rammeltje binnenin. De huidige km.stand is nu 171000. Dus wellicht heb je pech gehad met de V70. Hoewel, de 850 en jouw V70 is waarschijnlijk een classic dus een doorontwikkelde 850, hebben niet het bij Volvo behorende kwaliteits niveau. Ik heb een 850 uit 1994 gehad op gas en die begon zo rond de 170000 km behoorlijke vermoeidheidskwalen te krijgen. Toen heb ik ( het was eind 1997) nog snel een van de laatste 940 estate's nieuw gekocht in een limited edition en heb daar bijna 5 jaar heerlijk in gereden. En toen ben ik overgegaan op de s90, een beslissing waar ik nooit spijt van heb gehad.
Heel veel succes gewenst bij je zoektocht en als je verdere hulp wilt hebben dan laat het maar weten.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric Bakker schreef :
voltomvo schreef : Kan iemand mij vertellen hoe de 3.0 automaat zich houdt?

Wist je overigens dat de eerste 3.0's 204 pk zijn, en de laatste typen 180 pk? Ik weet niet precies m.i.v. welk bouwjaar dat gewijzigd is, rond 1996 denk ik.

Klopt dit wel. Ik kom ook nog maar net kijken en sinds 1 week eigenaar van een V90 bouwjaar 97 en toch een 3.0ltr en 204pk.

Volgens mij heb je de keus in 1997 en 98 tussen 3.0ltr handgeschakeld en automaat 180pk of automaat 204pk.
Ik heb een prijslijst via volvo nederland gedownload met prijzen en gegevens?
Tom, susses met het zoeken en je kunt hier veel informatie vinden en uiteraard lid worden!!!
Prettige jaarwisseling en hou ons op de hoogte.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Bert N schreef :
Volgens mij heb je de keus in 1997 en 98 tussen 3.0ltr handgeschakeld en automaat 180pk of automaat 204pk.
Dan heb ik het iets te simpel voorgesteld, dat kan heel goed.
Dus voor de laatste jaren geldt dan dat je moet opletten of je bij een automaat een 180 pk of een 204 pk koopt.
Wie weet wat de respectievelijk motortypeaanduidingen zijn?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
in 1997/ 1998 had je twee motortypen:
1) 180 pk met en zonder automaat: B6304S2 180pk/5200tpm ;max. koppel 260 Nm bij 4350 tpm.
2) 204 pk alleen met automaat: B 6304S1 204pk/6000tpm ;max.koppel 267 Nm bij 4300 tpm.
Uit de folder s en v90 van 1 november 1997 / modeljaar 1998.
Grtx, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef :
in 1997/ 1998 had je twee motortypen:
1) 180 pk met en zonder automaat: B6304S2 180pk/5200tpm ;max. koppel 260 Nm bij 4350 tpm.
2) 204 pk alleen met automaat: B 6304S1 204pk/6000tpm ;max.koppel 267 Nm bij 4300 tpm.
Uit de folder s en v90 van 1 november 1997 / modeljaar 1998.
Grtx, Jan.
ik heb 180 (model 98) en de motorcode is: B6304F2 dus met een F. Op papier schijnen de verschillen minimaal te zijn maar het is goed om te weten dat er meederdere versies zijn. Je kunt ook even op 180 en 204 pk zoeken, dan kom je de diverse weetjes wel tegen.
Heb een G3 dampgas in een 77ltr ringtank dus vlakke laadruimte (zoek daar even op, dan kom je vanzelf veel info tegen) en gemiddeld 1 op 7.5 Randstadverkeer (zomer/winter+banden etc allemaal meegerekend.
Mocht je zakelijk gaan rijden, overweeg dan een 960 met een 3.0 van 15 jaar oud. Je kan dan de auto op de zaak zetten en je hebt bijtelling over de dagwaarde, en dat scheelt nogal.
Goed voornemen!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat de betrouwbaarheid van de V70/850 betreft: je ervaringen
verbazen me toch wel. Mijn vader heeft een 850 op lpg van 205000 tot
310000 km gereden, zonder bijzondere kosten eigenlijk. Een keer een
setje remmen, een keer ABS sensoren schoongemaakt, en dat waren de
kosten wel. Uiteraard wel het normale onderhoud als olie, distributie,
ontsteking.
Mijn zwager heeft de auto overgenomen, en het iets zwetende
stuurhuis laten vervangen. Maar nog steeds geen problemen met
aandrijfassen of kachelradiator.
De huidige V70 van pa is er nog
te kort, daarover valt weinig te zeggen. Gekocht met 250000 (op
benzine) en een lege airco. Afvullen heeft tot nu toe voldoende
gewerkt: er bleek geen lek, en het systeem functioneert. Ik denk dat je
toch gewoon pech hebt gehad met de V70.
V90/960: zelf rijd ik een V90 met LPG (ringmixer-installatie,
maar zoals Jan Snijder zegt: dat moet je nooit doen). Onderhoud ligt
wel wat hoger dan van de normale 900, met name het onderstel is veel
gevoeliger voor slijtage. Reken op een (dure) set rubbers om de twee
ton. Motoren lopen prima op LPG. Wat wel wat vaak voorkomt, zijn
koppakking-problemen, ook bij jonge motoren. Dat zou kunnen smaenhangen
met gevoeligheid voor de juiste koelvloeistof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom
- V700 register
- Nieuw lid
-