De Vliegende Hollander ontmoet Rudiger en het lot van de 740.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2007 17:23 #1063300 door V700 register

De Vliegende Hollander ontmoet Rudiger en het lot van de 740.

Om 8 uur vanmorgen sloeg de wekker aan maar na een aantal heerlijke biertjes gisteravond ging het enigszins moeizaam.

Het doel van de dag was een interieur en mistlampen van een 740 die in Nieuwleusen zou staan ( link.marktplaats.nl/132182720 ). Betrof groen pluche bekleding van het luxere model die er achteraf ingebouwd was maar die ik in mijn folder niet kon vinden. Van die ombouwinformatie werd ik eigenlijk iets minder enthousiast.

Rudiger had mij gemaild en voorgesteld om samen te gaan wat mij een uitstekend plan leek.

Eerst even te veel geld uit de muur gehaald want mijn ervaring is dat je met meer terugkomt dan je dacht. Daarna nog even oud papier uit de kelder gehaald en ingeladen voor het goede doel in het dorp zoals iedereen dat hier wekelijks doet.

Daarna maar om 9.45 uur (11.00 uur afgesproken) de wagen vanuit Rozendaal richting Nieuwleusen gestuurd met de boterhammen, water en routebeschrijving naast mij. De originele temp.meter doet het wonder boven wonder weer (iets te enthousiast?) dus ik kon weer data lezen en de toegevoegde Flash-Lube spoot gulzig door mijn injectoren.

Ik merkte dat ik te vroeg zou aankomen dus ik ben maar achter een vrachtwagen gaan hangen met een gangetje van 90 km/h en 9 graden C over de Veluwe. Een echte aanrader als je optimaal van de omgeving maar vooral van je auto wilt genieten kan ik je vertellen.

Aangekomen trof ik een half afgebroken huis met een nieuw te bouwen huis daarachter. Toch maar even omlopen. Daar stond de wagen achter in de ruim uitgevallen tuin op mij te wachten. Niemand aanwezig dus ik kon de wagen even goed bekijken. De achterlichten, linker buitenspiegel en de electrische antenne waren al vergeven.

Mijn oog ziet chromen kentekenplaathouders! Ik dacht dat ik wel klaar zou zijn met het chroom maar niets bleek minder waar te zijn.

Even later kwam de eigenaar. Een student die voor zijn lol/hobby 740’s in elkaar rijdt. Zijn eigen 740 (met ingebouwde Scorpio 2,9i blok) welteverstaan! Het blijkt dat de kop van de Volvo het anders niet zo lang zou trekken.

Ik was voor een half jaar eerder in dezelfde plaats op een boerenerf voor Rigelvelgen en trof daar een dorpsgenoot die ook voor de lol zijn 740 in elkaar reed. Ik heb een flinke tijd staan praten met de goede man en het duurde een half uur voordat ik er achter kwam dat de auto waar ik naast stond te praten een 740 was. Helaas geen fototoestel bij mij.

Daarna kwam Rudigerhet terrein op rijden met zijn witte wagen. Ik had een vooroordeel over witte auto’s maar deze is wel heel heel mooi en werd bijna verliefd. Rudiger kwam voor de achterlichtenunits die al gereserveerd waren door hem.

Enfin, 2 clubleden ontmoeten elkaar en lopen richting de 740. Rudiger's oog valt direct op de mooie chromen kentekenplaathouders! Ik moest hem teleurstellen maar verderop zal het verhaal een zeer verassende wending krijgen.

Bij inspectie van de bekleding blijkt dat er flink gerookt is in de wagen en dat de deurbekleding niet overeenkomt met de bekleding. Verder zijn er kabels doorgeknipt en werkt de stoelverwarming wellicht niet. Tevens heeft het inwendige van de stoelen ook wel zijn beste tijd gehad. Geen twijfel mogelijk. Hier heb ik geen trek in. Verder kijken dus.

De mistlampen zien er zeer goed uit en heb ook nog 2 kofferbakveren kunnen scoren. Mijn buit was binnen.

Rudiger kon het niet laten om voor de zoveelste maal toch nog iets van zijn gading probeerde te ontdekken zodat hij niet geheel (afgezien van de achterlichten) met lege handen naar huis hoefde te gaan. En jawel, na het 3e rondje om- en in de auto vond hij toch nog wat. Een slotje van het opbergvakje van de armsteun! Rudigers buit was binnen. Nog wat nagepraat en zijn weer richting huis vertrokken. Nog een stuk samen opgereden wat je niet vaak hebt met 2x een 740 sedan . Het heeft wel wat, iets gemeenschappelijks. Daarna gingen de 2 wagens elk hun richting op. Het had op dat moment toch wel iets droevigs maar met de buit in mijn achterhoofd was dat gevoel al weer vrij snel verdwenen.

Bij aankomst thuis werd direct de stofzuiger in mijn handen geduwd door mijn vrouw, want voor een hobby moet je wel wat over hebben. Ik was direct weer in de bewoonde wereld beland.

Groeten,

Rik

Nb; Vanavond Youp van 't Hek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2007 18:21 #1187400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Rik,

Hoi Rik,

Ja je schetst precies de sfeer! We waren eigenlijk wel op bezoek bij de vijand! Volvoslopers contra volvoliefhebbers

Ik ben verder erg blij met mijn mooie glimmende achterlichten. Het slotvangertje van de middensteun is ook weer een verbetering en de schakelaar van de achterruitverwarming zat ook nog bij de buit. Dit lekkers voor de som van 45 euro en 30 liter LPG.

Tevens was het leuk om nog een 740 GL sedan te zien bij een clublid alhoewel ik vreselijk jaloers ben op je automatische versnellingsbak, je schuifdak en natuurlijk je net buitgemaakte chrome kentekenplaathouders...Ik vind die nog wel eens een keer...

Tot ziens bij de volgende sloper of op een sleuteldag!

Groetjes Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2010 13:29 #1293768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die student dat ben ik!
Bij toeval kom ik drie jaar na dato dit verslag tegen hier op het forum. Met veel genoegen heb ik het zojuist doorgelezen. Die student, 'de vijand' dat ben ik! Ik weet het nog als de dag van gisteren, twee Volvo liefhebbers, toen nog Volvo 'freaks' in mijn ogen kwamen langs om wat onderdelen te kopen van een 740 sloper die ik op dat moment had staan. Twee bijzonder aardige mensen, beiden lid van de 700 vereniging, beiden in het bezit van een zeer nette 740 sedan. Ik kijk er op terug als een bijzondere en plezierige ontmoeting. Beide heren hadden mooie verhalen te vertellen over hun geliefde 740 sedan. Één opmerking zal ik nooit vergeten toen de heren bij de sloper op jacht waren naar onderdelen: "ik voel me net een kind in de snoepwinkel".
Zoals ik al aangaf "toen nog Volvo 'freaks' in mijn ogen" is er inmiddels veel veranderd. Ik mag wel stellen dat ik zelf ook besmet ben met het 740/760 virus. Ik rijd in een prachtige 760 sedan uit '83.
Het leuke is dat de sloper nog een behoorlijke tijd in de 'tuin' heeft gestaan. Mede doordat eerst andere auto's (Scorpio's) plat zijn gegaan. Uiteindelijk heeft de sloper zo lang gestaan dat ik deze nog samen met mijn toen net aangeschafte 760 heb mogen vastleggen op de gevoelige plaat:

Beide sedans op de foto zijn voorzien van een V6, een PRV in de 760 en een Scorpio 2,9 V6 in de 740.
Met de onderdelen van de sloper heb ik veel mensen waaronder Rudiger en Rik blij mogen maken. Overige onderdelen heb ik zelf bewaard en liggen droog gestald op zolder in de schuur. Achteraf baal ik nog wel eens: had ik die nette achterlichten maar nooit verkocht . Ach ja Rudiger was er maar wat blij mee, de achterlichten zijn dus goed terecht gekomen. Overigens heb ik gelukkig wel chromen kentekenplaathouders op mijn 760 .
Groeten Ronald.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2010 16:06 #1293774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk

Hallo Ronald,

Leuk dat je van 740 sloper naar 740 redder bent gegaan . Mooi exemplaar heb je daar zo te zien.
Met mijn witte heb ik een vreemde slippartij gehad, die staat inmiddels al een jaartje stil <a href="/node/33394" target="_blank" onclick="window.open('http://www.volvo700vereniging.nl./node/33394','','width=800,height=900,left='+(screen.availWidth/2-400)+',top='+(screen.availHeight/2-450)+'');return false;">KLIK HIER
Inmiddels is de plaatwerker er al mee bezig geweest voor d einwendige kreukels en ben ik net  begonnen met Amerigo ( zo heet ie ) verder weer rijdbaar te maken. Kom eens koffie drinken  op de sleuteldag van de club, 4 december bij NOrdicar Heerhugowaard!
Groeten Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2010 22:57 #1293827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha Rudiger, Behoorlijk
Ha Rudiger,
Behoorlijk vreemd van die slippartij inderdaad, ben je er inmiddels al achter wat de oorzaak was? Ik zit er al wel een tijdje over na te denken om eens langs te komen op een sleuteldag, gewoon om de sfeer te proeven. Wie weet... ik zal die datum proberen vrij te houden! Is Amerigo klaar voor die tijd? Of gaat dat nog wat meer tijd kosten?
Groeten Ronald

Moderators: Jerry Stam