De Leeuw mag weer een jaartje brullen...of....?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Volvovrienden,
Vandaag heeft "De Leeuw van Vlaanderen" weer een nieuwe APK gekregen, dus hij mag nog een jaartje verder brullen.
De afgelopen week is het volgende gebeurd; eerst vroor er een barst in m'n achterruit, althans er was kennelijk een klein barstje dat nu elke dag een stukkie verder gaat. Vervolgens heb ik er zelf een lelijke parkeerschade bijgereden aan het voorspatbord.
Tijdens de APK bleek waarom de "De Leeuw" de laatste tijd wat slechter startte en een beetje traag leek; de keerring van de brandstofpomp (nabij het nokkenastandwiel?) is lek en morst dus diesel (ondanks dat toch een verbruik van 1:14).
Nu is de vraag; is dat makkelijk te fiksen, want als ie lekker start en loopt wordt de verleiding hem te houden groter (diesel is leuk) maar dan zou ik dus ook weer de schade's en de ruit willen fiksen. Als ik de emotie t.a.v. Volvo even los laat (moeilijk) en kijk waar we het over hebben; een auto van 20 jaar oud. Is het nog de moeite waard?
Wie weet raad (en misschien wel onderdelen en sleutelaar)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
je bedoelt dat beruchte pomp-asje, dat bij de ene diesel van Jan lek was, gerepareerd werd, en waarna iemand nieuwsgierig van de andere zei: "en deze is nog goed?", even eraan wrikkend...waarna Jan de dag erop weer bij de bosch-dealer stond...
Je KAN het zelf doen, maar dan heb je de volgende voorwaarden (NOT for the faint-hearted):
- verzin een manier om de brandstofpomp te behoeden voor vuil dat erin komt (een tweede deksel is geschikt)
- demonteer deksel en asje van de barndstofpomp. Let op! Er mag absoluut geen vuil in de pomp terechtkomen, anders kan je hem gelijk helemaal laten revisieren!
- bezoek de bosch-dealer om een nieuw messing busje en afdichtringetje te veroveren (kosten rond de 30 euro dacht ik)
- Plaats pomp-dekseltje met asje weer terug (is een lastig klusje)
Of, alternatief: breng de wagen naar Rob Barten, en vraag hem het klusje voor je uit te voeren.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De as van het grote pompwiel? Dan helpt alleen een pomprevisie.
De as van de brandstof kraan? Dan helpt de beschrijving van Willem. Of als tijdelijke oplossing: verwijder de veer onder de kraan en trek de kaarn eens flink omhoog.
Een lek bovenop het pompdeksel wordt ook vaak veroorzaakt door de koperafdichtringen van de brandstofleidingen. Aanvoer en retour.
Controleer of deze niet spritzen of zweten. Je kunt er nieuwe ringen tussen zetten of de bestaande ring even in een vlam flink opwarmen.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Adrian schreef :
De as van het grote pompwiel? Dan helpt alleen een pomprevisie.
Heb jij een doorsnede tekening van die situatie?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
jpg past hier niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Volvovrienden,
Alvast bedankt voor informatie die ik mee kan nemen in mijn overwegingen.
De heer B. te M. reeds een bericht gestuurd, in afwachting van zijn antwoord.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je de Leeuw alweer een jaar, dat gaat snel.
Mooi dat ie toch weer door de APK is, altijd schrikken ,met die vervloekte roetmeting.
Weet niet of je erbij hebt gestaan maar als ze die 6-pijper onbelast laten brullen
( leuke woordspeling voor een leeuw... ) dan krommen je tenen in de slippertjes!
Denk dat je per saldo toch niet al te duur hebt gereden afgelopen jaar, tenminste als ik naar afschrijving ed kijk.
Zou zeggen hou hem rijdende!

Groetn Patje ( .......zijn ex!)

- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Pat,
Het afgelopen jaar heb ik met plezier in de auto gereden zonder al te hoge kosten inclusief de afschrijving, niks mis mee.
Gelukkig wist ik van tevoren dat ie uiteindelijk de roetmeting wel door zou komen (?), ik stond erbij, de turbo gilde het uit!
Tussen kerst en oud en nieuw neem ik een beslissing, het hele verhaal exclusief cosmetica zou mij ongeveer € 700,- kosten. Da's ongeveer net zoveel als waar ik hem voor gekocht heb....
Heb jij niet nog wat staan voor weinig?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laatste 2 jaar is er door mijn APK-mannetje al geen roetmeting meer gedaan bij mijn TDic automaat. Wel voor de meting betalen uiteraard. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat niet iedere keurmeester nog een roetmeting uitvoert. Ik heb ooit een roetmeting meegemaakt en ik werd er heel ongelukkig van..
Voor 700 euro heb je geen andere fatsoenlijke 740 TD, dus ik zou zeggen doorrijden. Geen idee hoe de auto er cosmetisch aan toe is, maar veel plaatwerk is eenvoudig voor weinig te vervangen. En een scheurtje in de achterruit kan ook geen kwaad.
Succes met de beslissing.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
sdijkstra schreef :
Laatste 2 jaar is er door mijn APK-mannetje al geen roetmeting meer gedaan bij mijn TDic automaat. Wel voor de meting betalen uiteraard. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat niet iedere keurmeester nog een roetmeting uitvoert. Ik heb ooit een roetmeting meegemaakt en ik werd er heel ongelukkig van..
In België is er geen dieselroetmeting voor de Volvo's met automaat.
In overeenkomst met Volvo zelf die de autokeuring (of wetgever) heeft overtuigd dat er ernstige gevolgschade kan optreden aan de automaat.
@Valentijn
Je weet wat je hebt maar je weet niet wat je krijgt!
Groeten.
Hedwig