Sloper kopen voor sloop. Hoe vermijd ik belasting, keuring en verzekering?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti
Zoals jullie ondertussen wel in de gaten zullen hebben, nemen we vandaag, vrijdag 23 november 2007, de sloopauto uit Margraten over, om zaterdag met de sloop te beginnen. De auto staat nu nog bij het verkopende autobedrijf en gaat zaterdagmorgen naar het terrein van een sloopbedrijf. Slopen doen we uiteraard zelf.
Maar we zitten natuurlijk niet op extra kosten te wachten. En Margraten en Swalmen liggen te ver uit elkaar om "eventjes" op een neer te rijden.
Mijn vraag dus:
Hoe voorkom ik, dat we naderhand nog belasting moeten betalen, de auto gekeurd moet worden of zelfs nog een verzekering afgesloten moet worden?
De verkopende partij wil waarschijnlijk een vrijwaringsbewijs zien, voor de auto weg mag. Maar als ik daags erop bij het sloopbedrijf al een vrijwaringsbedrijf vraag, zijn we officieel al geen eigenaar meer van het wrak. Als dan iemand iets van de auto afhaalt, hebben we pech.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vrees dat alleen traileren jou nog kan redden...
Peter, LObbes
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Peter
Je bedoelt: "Op een aanhanger zetten"?
Voor vervoer is gezorgt. Met 1 vloeistofloze schokdemper en brandschade aan en onder de motorkap gaat ie "vanzelf" nergens meer naartoe. En de remmen vertrouw ik ook niet meer echt.
Maar bij een auto die niet voor de sloop is, ga je naar het postkantoor en de rest gaat vanzelf. Maar ja, hij is voor de sloop. Dus ik heb liever niet dat "vanzelf" allerhande brieven van de belastingdienst etc. op de mat vallen. Vandaar mijn vraag hoe zoiets gaat bij een sloopauto die echt uit het verkeer gehaald wordt.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy schreef :
Maar bij een auto die niet voor de sloop is, ga je naar het postkantoor en de rest gaat vanzelf. Maar ja, hij is voor de sloop. Dus ik heb liever niet dat "vanzelf" allerhande brieven van de belastingdienst etc. op de mat vallen. Vandaar mijn vraag hoe zoiets gaat bij een sloopauto die echt uit het verkeer gehaald wordt.
Je kan twee dingen doen.
Omdat de huidige eigenaar een vrijwaringsbewijs wilt hebben zul je hem moeten overschrijven, die kosten (iets van 23 euro dacht ik) ben je kwijt.
Daarna kun je kiezen voor schorsen, maar daar zitten ook kosten aan, of het kenteken en de nummerplaten inleveren bij de RDW.
In dit laatste geval krijg je de wagen nooit meer de weg op zonder keuring. In het eerste geval kun je de schorsing ongedaan maken maar dan moet je wel een APK laten uitvoeren.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat kon nog weleens tegenvallen. Sloop in eigen beheer is alleen mogelijk voor auto's vanaf een bepaalde leeftijd, ik dacht vanaf 15 jaar. En dit is een jonge...
Maar op het postkantoor (een grotere) kunnen ze je de mogelijkheden vast wel uitleggen.
- Michiel Van S (GAST)
- Nieuw lid
-
Het beste kan je de auto op naam zetten. Kost je 9 euro. Hem op de trailer zetten en niet op de openbare weg parkeren/stallen. Ik lees dat jullie hem gelijk naar het demontage bedrijf brengen? Zodra je de auto daar neerzet hem gelijk door hen laten vrijwaren.De belastingdienst zal je een acceptgiro sturen met een klein bedrag aan houderschapsbelasting voor die ene dag dat je hem op naam hebt gehad. (onder de 5 euro wordt kwijtgescholden) Verzekering zal niets uitmaken voor die ene dag dat je hem op naam hebt staan.
Veel succes,

Michiel
Ooit een trotse V90 bezitter
- Michiel Van S (GAST)
- Nieuw lid
-
jullie aan dat de motorkap goed dicht zit? Ik heb genoeg auto's gezien waarvan tijdens transport het kapje was opengewaaid. Zou zonde zijn van het voorraam.

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Michiel
De kap gaat moeilijk open en de auto wordt vervoert door een bedrijf dat dit vaker doet. Ik verwacht geen problemen.
Groetjes
Mathy
- Michiel Van S (GAST)
- Nieuw lid
-
helemaal goed komen dan.
Succes met de demontage.
Groet,
Michiel