Zelfsturende auto komt eraan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2007 15:52 #1062546
door V700 register
Zelfsturende auto komt eraan is gemaakt door V700 register
Zelfsturende auto komt eraan
AMSTERDAM - Auto's die zelf sturen om een ongeluk te voorkomen zijn
binnen enkele jaren te koop. De auto-industrie is ver met
veiligheidssystemen die suffende bestuurders eerst waarschuwen en die
zonodig het roer overnemen.
Het Zweedse Volvo brengt een dergelijk systeem over enkele jaren al op
de markt. Het is al klaar en heet Collision Avoidance by Auto Steering,
dat ingrijpt als de auto op de verkeerde weghelft raakt en tegen een
tegenligger dreigt te botsen. Met behulp van een camera en een radar
achter de grille signaleert het elektronisch brein die tegenligger en
het geeft vervolgens een commando naar de elektrische
stuurbekrachtiging, die de auto weer op de eigen, veilige weghelft
brengt. Volvo onderwerpt het systeem voor introductie nog aan de nodige
praktijktesten.(ANP)
AMSTERDAM - Auto's die zelf sturen om een ongeluk te voorkomen zijn
binnen enkele jaren te koop. De auto-industrie is ver met
veiligheidssystemen die suffende bestuurders eerst waarschuwen en die
zonodig het roer overnemen.
Het Zweedse Volvo brengt een dergelijk systeem over enkele jaren al op
de markt. Het is al klaar en heet Collision Avoidance by Auto Steering,
dat ingrijpt als de auto op de verkeerde weghelft raakt en tegen een
tegenligger dreigt te botsen. Met behulp van een camera en een radar
achter de grille signaleert het elektronisch brein die tegenligger en
het geeft vervolgens een commando naar de elektrische
stuurbekrachtiging, die de auto weer op de eigen, veilige weghelft
brengt. Volvo onderwerpt het systeem voor introductie nog aan de nodige
praktijktesten.(ANP)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2007 08:02 #1182811
door Willem van Strik (GAST)
Interessant. Dat is natuurlijk wel een heel complex systeem, want je wilt bijvoorbeeld NIET dat het systeem ingrijpt als je tegen een boom aan dreigt te rijden, en ingrijpen zou betekenen dat je in plaats daarvan andere auto's gaat rammen.
Of dat je op de staart van een file inrijdt, een zwieper aan het stuur geeft om de rij met de meeste ruimte te kiezewn, zodat de klap het kleinste wordt, en vervolgens het systeem je terugstuurt naar de onmiddellijke botsing...
Oftewel, je bent er niet met een rijbaan-wisselsensor in combinatie met afstandsradar. Op een of andere manier moet het systeem ook weten wanneer het juist niet moet reageren.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Interessant
Interessant. Dat is natuurlijk wel een heel complex systeem, want je wilt bijvoorbeeld NIET dat het systeem ingrijpt als je tegen een boom aan dreigt te rijden, en ingrijpen zou betekenen dat je in plaats daarvan andere auto's gaat rammen.
Of dat je op de staart van een file inrijdt, een zwieper aan het stuur geeft om de rij met de meeste ruimte te kiezewn, zodat de klap het kleinste wordt, en vervolgens het systeem je terugstuurt naar de onmiddellijke botsing...
Oftewel, je bent er niet met een rijbaan-wisselsensor in combinatie met afstandsradar. Op een of andere manier moet het systeem ook weten wanneer het juist niet moet reageren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
09-11-2007 00:19 #1182923
door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Dit soort systeem wordt al jaren besproken. Auto's gaan straks ook met elkaar communiceren. Met zo'n auto wordt het dan bijna onmogelijk om op een file in te rijden. Ook al staat die net achter een bocht en kun je hem pas zien als het te laat is. De auto's waarschuwen elkaar dan dat er een file staat. Er wordt ook al jaren gewerkt aan een systeem waarbij de auto d.m.v. sensoren in de weg weet waar die weg ligt. En bij Mercedes testen ze al jaren met een busje (de voorloper geloof ik van de Sprinter) dat helemaal zonder bestuurder z'n weg vindt. Sinds die tijd hebben navigatiesystemen en elektrisch bediende remmen hun intreden gedaan. Er wordt ook al gewerkt aan het elektrisch sturen van de auto. Tussen stuur en voorwielen zit dan geen stuurstang meer, maar een hoop kabels. Combineer dat in 1 auto en je bent een heel eind op weg naar de auto die geen chauffeur meer nodig heeft.
BTW de nokkenas gaat ook verdwijnen. Volgens de universiteit van Aken is het grootste opstakel daarbij, dat je daarvoor naar 42 Volt boordspanning (i.p.v. 12 Volt) zou moeten gaan. En dat vinden ze in de United States of Attorneys niet zo leuk.
Groetjes
Mathy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Toekomst muziek
Hallo Volvisti
Dit soort systeem wordt al jaren besproken. Auto's gaan straks ook met elkaar communiceren. Met zo'n auto wordt het dan bijna onmogelijk om op een file in te rijden. Ook al staat die net achter een bocht en kun je hem pas zien als het te laat is. De auto's waarschuwen elkaar dan dat er een file staat. Er wordt ook al jaren gewerkt aan een systeem waarbij de auto d.m.v. sensoren in de weg weet waar die weg ligt. En bij Mercedes testen ze al jaren met een busje (de voorloper geloof ik van de Sprinter) dat helemaal zonder bestuurder z'n weg vindt. Sinds die tijd hebben navigatiesystemen en elektrisch bediende remmen hun intreden gedaan. Er wordt ook al gewerkt aan het elektrisch sturen van de auto. Tussen stuur en voorwielen zit dan geen stuurstang meer, maar een hoop kabels. Combineer dat in 1 auto en je bent een heel eind op weg naar de auto die geen chauffeur meer nodig heeft.
BTW de nokkenas gaat ook verdwijnen. Volgens de universiteit van Aken is het grootste opstakel daarbij, dat je daarvoor naar 42 Volt boordspanning (i.p.v. 12 Volt) zou moeten gaan. En dat vinden ze in de United States of Attorneys niet zo leuk.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





