Waar op te letten bij aanschaf van een 740 estate met lpg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 12:47 #1061297 door V700 register

Goedendag mensen,

ik zal mezelf even voorstellen, ben Remon uit Apeldoorn en rij nu dagelijks een 106 diesel (1:23 dus zuinig) voor m'n werk (apeldoorn - Utrecht). Maar doordat we nu een koophuis hebben (verbouwen ed) en ik naar iets groters en veiligers snak (misschien wel ook ivm gezinsuitbreiding in de toekomst) is m'n oog gevallen op de 740 Estate op gas. Dit omdat ik veel goede verhalen hoor en lees over deze tank.

Een vriend van me (een 940 Estate rijder) rade me dit forum aan.

Vraag is alleen ik kan niet ergens duidelijk vinden waar ik op moet letten wanneer ik een 740 wil aanschaffen.

ps M'n Nick is Remon M535i omdat ik nog een hobbyauto heb en das een BMW M535i uit '85.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 08:53 #1174913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ter kennisname

Remon M535i, welkom op onze site. Leuk dat je op zoek bent naar een 740. Op het gedeelte van de site wat alleen toegankelijk is voor leden is veel technische info over "onze auto's" (hint ). Maar we zijn ook de rotste niet dus hier onder waar jij naar gevraagd hebt. Ook bestaat er een checklist. Die mail ik je wel even toe. Veel plezier op de site en als je vragen hebt laat het even weten. Succes met het zoeken naar een mooie 740 (en die zijn er voldoende). 

Gebruikte 740's:
  • Controleer de remmen op trillingen. De voorschijven kunnen kromtrekken doordat ze wat te krap zijn gedimensioneerd voor deze auto. Vooral een automaat heeft er last van.
  • Meet de compressie per cilinder. Geeft een algehele indruk van de motorconditie.
  • Controleer het luchtfilter.
  • Start de auto met een koude motor en let op de kleur van de uitlaatgassen. Gewoon een waterdampkleur: goed teken.
  • Remvloeistofkleur: donker, dan niet recentelijk ververst. Kan reparaties inhouden.Let op de druk in het koelsysteem voor controle van de koppakking en motorblok en andere koelsysteemlekkages.
  • Bekijk de binnenzijde van het kleppendeksel op vuile aanslag. Dit is een indicatie voor de olieververs-frequentie.
  • Carburateurversies: de koude start lukt wel, ook als het buiten erg koud is. Maar na een paar minuten wil de motor nog wel eens dreigen af te slaan. De combinatie van carburateur met automatisch choke wil nog wel eens voor problemen zorgen. Let ook op de werking van de vlotternaalden. Na een jaar of vijftien hebben sommige carburateurs er geen zin meer in. Een nieuwe carburateur kost ongeveer 1000 Euro bij de dealer! Iets omslachtiger is het om in de winter de eerste 10 minuten zo veel mogelijk stoplichten en andere stationair-situaties te mijden.
  • Let op lekkages bij de achteras.
  • Modeljaren vóór 1987: let op (lichte) roestvorming. Latere modeljaren roesten eigenlijk alleen bij schades vanwege de grotendeels verzinkte carrosserie.

• Bij de turbo intercooler: koelvloeistof controleren, lees: de pomp om deze rond te pompen. bij calamiteit levert het grote schade op die relatief eenvoudig te voorkomen is.

Gebruikte 940's:
  • Eigenlijk alleen letten op vermoeide turboladers op de Light Preassure Turbomotoren en de High Pressure Turbo's.. Verder eigenlijk vooralsnog geen echt grote problemen bekend.

Deze is opsomming is natuurlijk niet volledig en altijd voor verbetering vatbaar. Zet je aanvullingen en ervaringen hier onder als opmerking en we nemen 'm op in de lijst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 09:40 #1174917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk eens aan, dat zijn

Kijk eens aan, dat zijn alvast weer de nodige nuttige adviezen.

Als ik het "rijtje" van de 940 zo zie moet ik die maar weer ff terug op het lijstje zetten.

Nogmaals bedankt en (aan iedereen) ik kijk uit naar meer adviezen.

Groeten, Remon.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 14:40 #1174957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderhoudshistorie

Tijdens je zoektocht zal je waarschijnlijk merken dat het gemakkelijker is om een 740 lpg te vinden met kilometerstand > 300.000 dan eentje met een lagere kilometerstand. Wat in de aankooptips niet met zoveel woorden staat: niet zozeer het aantal gereden kilometers is van belang, alswel een aantoonbare onderhoudshistorie. De motoren blijven gewoon doorgaan, en kilometerstanden van ver boven de 400.000 zijn geen uitzondering.

Bij kilometerstanden van rond de 300.000 (soms wat meer, soms wat minder) kan de cilinderkop aan vervanging toe zijn. Het loont de moeite om in elk geval even het kleppendeksel los te schroeven en de klepspeling te meten. 

En test bij een lpg auto altijd ook even hoe (en of) hij op benzine rijdt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2007 07:19 #1175277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik nog een vraagje :

Heb ik nog een vraagje : hoe zit het met de beschikbaarheid van tweedehands onderdelen mocht er toch iets kapot gaan?

Twijfel namelijk of ik de meest recente ga aanschaffen (kwa beschikbaar budget) of eentje die hard naar de 25 jaar gaat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2007 08:38 #1175279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdelen

Remon M535i schreef :
Heb ik nog een vraagje : hoe zit het met de beschikbaarheid van tweedehands onderdelen mocht er toch iets kapot gaan?

Twijfel namelijk of ik de meest recente ga aanschaffen (kwa beschikbaar budget) of eentje die hard naar de 25 jaar gaat...

Remon, Over de verkrijgbaarheid van onderdelen hoef je je geen zorgen te maken. In principe is alles nog bij Volvo of via de Aftermarket verkrijgbaar. Ook gebruikte onderdelen zijn redelijk verkrijgbaar.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2007 14:18 #1175290 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Ook voor niet-leden

Covik schreef : Op het gedeelte van de site wat alleen toegankelijk is voor leden is veel technische info over "onze auto's" (hint

). Maar we zijn ook de rotste niet dus hier onder waar jij naar gevraagd hebt.

De technische vraagbaak is voor alle gebruikers (ook niet-leden) toegankelijk, waaronder de aankooptips op <a href="/node/10789" target="_blank" title="aankooptips">deze pagina</a>. Kijk maar eens in het DocBase menu (bovenaan de pagina in de menubalk) wat er allemaal is!

Wat Gerard bedoelt zijn de (gescande) werkplaatshandboeken, Volvo modeljaarinformatie (jaarboeken) en Volvo brochures en folders, die zijn alleen te downloaden door leden van de Volvo 700 Vereniging.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2007 22:46 #1175409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen uitgesteld?

bij 250.000 tot 300.000

kunnen de kleppen, die bij benzine eindeloos meegaan, bij gas geheel zijn "opgebrand".

laat nagaan of de kleppen zijn uitgesteld. Deze zijn dan versleten en alleen door het afslijpen van de stelplaatjes (instellen klepspeling) kan je de boel nog rekken = rekken.

Offff een complete koprevisie, nieuwe klepzetels, geleiders etc. min. 1000 euro als je het laat doen..

ervaring,

Peter, Lobbes totaal 5.000.000? km op gas...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC