Airco 960. Leuk verhaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 17:07 #1061270 door V700 register
Airco 960. Leuk verhaal. is gemaakt door V700 register

Vanmorgen de airco laten testen en bijvullen. Duurde wel een dik half uur, de vacuumtest maar geen lek geconstateerd. Gelukkig had ik een doos sigaren bij me en vermaakte ik mij met mijn sigaar gedurende de vacuumtest. Enfin, bijgevuld (R134a, 950gram). Motor maar eens starten, knopje airco ingedrukt en ging branden. En.... Niks. Airco ging niet aan. Das raar... Beetje teleurgesteld naar huis gereden en dacht misschien dat de electrische koppeling van de compressor defect zou zijn. Eerst maar in de schema's gedoken hoe 1 en ander zou werken. Druksensors kortgesloten maar nog steeds niet lopen. Gatver. Ik zette de aanjager op ontwazemen en plots sloeg de airco aan? Huh? Hij doet het dus wel, alleen niet in de normale stand. Knopje airco uit gezet, lampje uit en hij sloeg aan. Nou ja?.. Instructie boekje maar eens erbij gehaald en wat bleek: Knopje airco indrukken en hij staat afgeschakeld, lampje airco wel aan echter. Haha!

Meevaller achteraf dus. Wel een rare bediening die tegen mijn intuitie werkt. Overigens was ik niet super tevreden over de airco. Ik heb ze wel eens beter meegemaakt met ijskoude lucht uit de blaasmonden die dan nog soms condenseert ook maar dat waren R12 systemen gevuld met R413. Na ja, het werkt weer. Ben benieuwd voor hoe lang, dat wel want het zijn erg onbetrouwbare systemen. Kosten bijvullen en testen waren 70 euro. Valt mee.

Vraagje: Is deze bediening van de airco nog verder doorgezet in de bouwjaren na 1992??

Groetjes,

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 17:24 #1174652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook ik dus...

Als mijn vriendin iets vraagt over knopjes of lampjes, zeg ik altijd: "Nergens aan zitten als je de gebruiksaanwijzing niet gelezen hebt"; en: "eerst lezen dan vragen".

Toen mijn airco werd bij gevuld (960 1995) en ik het commando "airco aanzetten" kreeg, zette ik hem dus ook uit. Thuis heb ik de gebruiksaanwijzing er maar eens bij gepakt. Tot mijn eigen schande moet ik dus bekennen dat ik de gebruiksaanwijzing wel had door gebladerd maar niet gelezen had . Maar nu even jouw vraag Robert, in ieder geval tot en met bj 1996 werkt op dezelfde manier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 17:28 #1174653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt

Gerard,

OK, Ze hebben het niet meer bijgesteld dus. Inderdaad, een merkwaardige bediening waarvan ik ook niet op de hoogte was

R.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 18:09 #1174661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handleiding
Wellicht ten overvloede, maar de handleiding <a href="/system/files/ECC.pdf" target="_blank">staat hier.</a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 21:53 #1174685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op 't laatst
hebben ze het weer teruggedraaid. Bij mijn 960 uit 97 gaat de airco weer aan door het knopje in te drukken. De twee 940's daarvoor hadden een knopje airco uit. Dat heeft er geloof ik vanaf 92 tot 96 ingezeten. Hoe het bij de V90 is weet ik niet.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 22:03 #1174688 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic in=aan

In de s/v90 van 1998 is het ook knopje indrukken, airco aan.

Groeten, Jan. 

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 22:25 #1174689 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic 2 x in = aan

Bij mij ook, rechts blauw. Maar dan moet ik ook links oranje indrukken. (de buitenlucht aanvoer) Dan werkt het vrij snel bij mij. Klopt dat? (s 90)

Groet, Gerrrit-Jan  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2007 14:08 #1174728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij...

Gerrit-Jan Molenaar schreef :
Bij mij ook, rechts blauw. Maar dan moet ik ook links oranje indrukken. (de buitenlucht aanvoer) Dan werkt het vrij snel bij mij. Klopt dat? (s 90)

Groet, Gerrrit-Jan  

grote temperatuur verschillen gaat het oranje lampje automatisch branden, ingeschakeld of niet.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2007 19:08 #1174747 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic oranje knop

Hallo G.J.,

deze knop zorgt ervoor dat alleen de lucht in het interieur gekoeld of verwarmd wordt. Deze knop druk je ook in als je een tunnel inrijdt of een roetende auto voor je hebt. Er komt dan geen lucht van buitenaf binnen en deze binnenlucht wordt dan gerecirculeerd. Je kunt daar geen uren mee rijden omdat je anders toch wat gebrek aan verse lucht krijgt. Verder klopt het wat Paul zegt: als het heel erg warm of koud is dan wordt in eerste instantie alleen de binnenlucht gekoeld of verwarmd om zo het interieur z.s.m. op de ingestelde temperatuur te krijgen. En deze functie werkt inderdaad automatisch.

Tegenwoordig heeft Volvo een nog geavanceerder systeem. Bij mijn s80 met quality airsystem gaat deze functie automatisch als het systeem zwaar vervuilde lucht registreert. Dan schakelt het systeem automatisch op alleen binnenlucht recirculeren.

Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2007 19:30 #1174752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling re-circulatie
Kom ik net in een PDFje over ECC de opmerking tegen dat bij re-circulatie toch nog 10 % van de lucht van buiten komt ...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC