Goedkoopste V90 van Nederland ...
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- stationair moet de motor op benzine volkomen trillingsvrij lopen. Doet hij dit niet dan loop je een gerede kans dat er een koprevisie ( ca. € 2000,=)voor de deur staat. Op gas til ik daar iets minder zwaar aan, bougies en kabels en bobine's ( voor elke cilinder een aparte) kunnen op gas iets trilling geven als een van deze zaken niet optimaal is, maar op benzine mag dat nooit tot schudden/trillen leiden.
- let er verder goed op dat de auto niet doorhangt na er een stukje mee gereden te hebben. Anders zijn de nivomats aan de beurt à raison van ca. € 900,=
- ga er in ieder geval ook mee op een klinkerweg rijden. Hoor je dan aan het onderstel allerlei geklapper, weet dan dat er diverse rubber bussen aan de beurt zijn. Dit onderstel is veel verfijnder, lees ook gevoeliger, en is t.o.v. de viercilinders van veel meer rubber bussen voorzien die na verloop van tijd de nodige speling kunnen krijgen. De onderdelen zelf zijn niet zo kostbaar,echter er gaat heel veel arbeid in zitten om alles te vervangen. ( ik spreek uit ervaring)
- controleer of de automaat soepel schakelt en of de diverse standen E, S en W naar behoren werken.
- rem op een snelheid van ca. 100 km/u eens stevig. Er mogen dan geen trillingen in je stuur optreden anders zijn de voorste remschijven aan de beurt.
- controleer de handrem op een goede werking. Complete revisie hiervan loopt in de papieren, bovendien zijn de handremkabels practisch nooit op voorraad en moeten uit Zweden komen.
- Controleer ook of de motor snel op temperatuur komt. Een thermostaat kost weinig maar is in de 960 een gevoelig punt. Ik heb allebei mijn s90's gekocht met een defecte thermostaat en dat is erg slecht voor je motor.
- Controleer je ECC systeem op een goede werking, met name of alle kleppen, die op vacuüm werken, functioneren. Is dit niet het geval moet je als je pech hebt het halve, zo niet hele dashbord slopen.
- Controleer het stuurhuis op lekkage. Dit onderdeel is erg prijzig en lekkage is meestal de voorbode van een versleten stuurhuis.
Je hebt waarschijnlijk nu het idee dat de 960 een probleemauto is, maar dat is niet zo. Echter ze hebben wel goed en regelmatig onderhoud nodig. En is er veel achterstallig onderhoud dan kan dat enorm in de papieren lopen, zelfs als je zelf een hoop kunt doen. Het is een sjieke auto, maar de onderdelenprijzen zijn dat ook. Maar als de boven genoemde punten in orde zijn dan is de kans dat je er een buil aan valt minimaal. Wat verbruik en onderhoud betreft is naar mijn ervaring de 960 beslist niet duurder dan de 940, zeker niet op gas. De klepstoters zijn hydraulisch dus elke 15000 km kleppen stellen heb je geen last van. En voor de rest kan ik je dit type Volvo warm aanbevelen. Een fantastische reismachine waar je ook na 1000 km zo fris als een hoentje uitstapt en zeer fraai om te zien.( maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak)
Ik zou wel met je mee willen gaan maar door de week heb ik geen tijd en de komende drie weekenden zijn al weer volgeboekt met de V700-club, en mijn andere liefde, de oldtimers met de Ster. Bovendien moet ik ook mijn Dafje nog klaar maken voor de apk ( nieuwe vierwegklep) dus op korte termijn kan ik je helaas niet helpen. Wellicht kun je Leon Doensen eens polsen. Die heeft ook veel verstand van deze auto's.
In ieder geval veel succes gewenst.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Een andere oorzaak die een onregelmatige loop veroorzaakt, is valse lucht: die zes rubberen moffen op het inlaatspruitstuk zie ik als een slijtage-onderdeel.jsnijder schreef : Op gas til ik daar iets minder zwaar aan, bougies en kabels en bobine's ( voor elke cilinder een aparte) kunnen op gas iets trilling geven als een van deze zaken niet optimaal is, maar op benzine mag dat nooit tot schudden/trillen leiden.
In dit geval hebben we het over een handgeschakeld exemplaar, zijn er nog speciale opmerkingen voor de M90(L2)?jsnijder schreef : - controleer of de automaat soepel schakelt en of de diverse standen E, S en W naar behoren werken.
Even inbreken op andermans draadje: hoe snel is snel? Ik heb me al verbaasd, dat de temperatuurmeter binnen een kilometer of twee op de middenstand staat, maar verder lijkt er niets abnormaals aan de hand te zijn. Wel loopt mijn wagen al de eerste kilometers op gas momenteel, dat is natuurlijk iets heter en kan verschil maken.jsnijder schreef : - Controleer ook of de motor snel op temperatuur komt. Een thermostaat kost weinig maar is in de 960 een gevoelig punt. Ik heb allebei mijn s90's gekocht met een defecte thermostaat en dat is erg slecht voor je motor.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
de thermostaat is dus in orde bij jou. Zo snel dient een 960 nl. op temperatuur te komen. Nog wel iets langer rustig aan doen bij echt koude motor want de smeerolie heeft wat langer nodig om op volledige bedrijfstemperatuur te komen, nl. zo'n 15 à 20 km. De rubberen moffen waar jij het over hebt zijn vrij langlevig, behalve als de auto op gas al een aantal flinke backfire's heeft gehad. Ik heb er eens één gezien waar na een flinke backfire het complete inlaatspruitstuk van de motor was geblazen.
Groeten, Jan.
- Nieuw lid
-
Zelf inmiddels een paar backfires gehad met de V90 (die is nog niet helemaal op orde maar wordt steeds beter) en telkens het spruitstuk teruggedrukt (de moffen hebben momenteel helemaal geen klemmen, dat gaan we eerst maar eens met tie-wraps oplossen tot ik hem voldoende vertrouw voor een volle set nieuwe moffen met bijbehorende eenmalige slangklemmen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Positief:
*motor ok liep goed en geen lekkages
*onderstel goed
Negatief:
*ecc werkt niet
*lichtschakelaar kapot
*houtfineer dashboard
*deuk linksachter (viel mij mee, Willem vond het maar niks)
*deuk in het dak
*allerlei kleine deukjes/krasjes
*beschadigde bumpers
*interieur moest worden gereinigd
*versnellingsbak hakerig
*nog wat kleine defecten in het interieur
Wat was voor mij het doorslaggevende element om van De Dweil af te zien: Willem had er geen goed gevoel bij hij was te "los". Volgens Willem voelde de V90 aan alsof er al 400.000 mee was gereden. Dus zou het waarschijnlijk zijn dat er nog allerlei kosten aan komen, en ik ben niet op zoek naar een bodemloze put. En voorzover wij konden nagaan was de 215.000 origineel. Was wel Volvo dealer onderhouden door dezelfde dealer, kaartje met u wordt verwacht bij ...km of januari 2007 van de Volvo dealer uit Zeist.
Ik heb een hele tijd met Willem zitten praten want ik zoek geen perfecte auto van buiten/binnen en ik had De Dweil projectmatig aan willen pakken dwz niet alles tegelijk. Maar aangezien ik zelf geen ervaring met V90's heb, ben ik op Willems oordeel afgegaan.
Willem bij deze nogmaals hartelijk bedankt voor het meegaan, en je goede voor en tegenargumenten.
Marcel
- Nieuw lid
-
De wgane was smerig, om te beginnen. Smerig op de manier van: een half jaar met open raampjes doorgebracht in een stoffige omgeving zoals bijvoorbeeld een aardappel-opslag. Overal waar je iets lostrok, zat er een fikse laag fijn zand onder.
Verder had de wagen twee flinke deuken, en een groot aantal kleinere parkeerbeschadigingen. Een van de deuken was een serie van drie deuken in het dak, ongeveer op de knik naar de zijrand. Mogelijk te lepelen, misschien ook niet.
De deuk in het achterscherm was niet-professioneel "uitgedeukt", met puntjes in het staal als gevolg. Geen redden meer aan, om dat fatsoenlijk te repareren moet er nieuwe plaat in. De V90-specifieke sierstrip de daar hoort ontbrak.
Beide bumpers hadden redelijk wat beschadigingen, misschien met plamuur- en spuitwerk te restaureren, maar ik zou gaan voor fatsoenlijke bumpers. Op nieuw, 960/V90-specifiek.
Interieur was uitgewoond, diverseplastic delen afgebroken, lichtschakelaar kapot, houtfineer van dashboard vrijwel overal verdwenen. Stoelen waren met een schoonmaakbeurt wel weer toonbaar te krijgen, maar het blijft een stoffen interieur.
Onder de motorkap ook smerig, meest zand maar ook de motro zat behoorlijk onder de olie. Er zou een verse koppakking gemonteerd zijn, maar dat is dan niet erg professioneel gebeurd: dan was de ruimte wel wat schoner geweest. De luchtpomp voor de katalysator-voorverwarming ontbrak: zijn er modellen zonder geleverd of was deze er uitgehaald? Niet te zien, dus niet recentelijk in ieder geval.
Wagen was onverzekerd en geschorst, dus proefrit was niet echt mogelijk: een rondje door de wijk moest maar volstaan. Dus niet boven de 30 km/h geweest. Bij deze proefrit liep de motor wel netjes, mooi gelijkmatig ook stationair. Alle controls waren verder heel licht, alle weerstand die een schakelaar of versnellingspook hoort te hebben was weg. Reden om te twijfelen aan de kilometerstand van 205000, hoewel er een kloppende onderhoudshistorie bij was, en de wagen waarschijnlijk altijd bij dezelfde dealer in onderhoud was.
Bij de proefrit kraakte de bak een paar keer, bij schakelen naar drie, en bij heen en weer in een en achteruit. Ofwel een koppeling die niet goed was, ofwel een bak die niet lang meer te gaan heeft. En de bak (M90L2) is S/V90 specifiek...
Dat was het wel zo'n beetje. Wat ik heb gecontroleerd van de bodem was netjes roestvrij, carosserie had utieraard ook geen roest (nu ja, twee steenslagpuntjes).
Al met al, na lang napraten en veel twijfel, heeft Marcel besloten niet met deze wagen verder te gaan en te wachten op iets beters. Aangezien de bodemprijs inmiddels 2250 was, gaat de wagen voor dat bedrag naar de export.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Jan, ik heb je adviezen toegevoegd aan de '<a href="/?q=node/780" target="_blank" title="aankooptips 960">aankooptips 960/S90/V90</a> ' in de <a href="/?q=node/10789" target="_blank" title="Aankooptips">Vraagbaak/Aankooptips</a> .jsnijder schreef : ik denk dat ik na ruim 160000 km de s90/ 960 wel vrij goed ken en ook weet waar de technische valkuilen zitten. Even een paar makkelijke algemene zaken waarop je goed moet letten:
@alle lezers: meer adviezen en tips voor de andere modellen zijn van harte welkom!