Lambdasonde
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 16:28 #1058793
door V700 register
Lambdasonde is gemaakt door V700 register
Het lijkt wel of ik iets heb met lambdasonde lampjes.
In mijn vorige Volvo 960 steeds het oplichten van het lambdasondelampje. Zie mijn dagboek voor de uiteidelijke oplossing.
Nu na 900 kilometer met mijn Volvo 960 executive lang, ineens floep daar springt het lambdasondelampje aan.
Naar de dealer en deze constateerde in de voorste sonde een wisselende en onjuiste spanning die werd opgevangen door de achterste sonde.
Het lampje werd gereset en afwachten maar.
Na een week ging het lampje opnieuw aan. De auto weer naar de dealer die na diverse metingen de conclusie trok dat de voorste sonde beter door een nieuwe vervangen kon worden.
De sonde is 11 jaar oud en het is daarom niet zo gek dat die aan vernieuwing toe is aldus de delaer.
Na het inzetten van de nieuwe lambdasonde meet men juiste en constante spanning dus alles moet nu weer naar behoren werken zo kreeg te horen.
Beste leden wie kan mij wat meer vertellen over de levensduur van een sonde en welke spanning juist is van zowel voor en achterste sonde.
Ik hoop op meer informatie en commentaar of ik er goed aan gedaan heb die sonde door de dealer te laten vervangen.
Ik ben niet echt een techneut om in dit geval, een goed oordeel te kunnen vellen.
Alvast dank
Ron Bertsch.
In mijn vorige Volvo 960 steeds het oplichten van het lambdasondelampje. Zie mijn dagboek voor de uiteidelijke oplossing.
Nu na 900 kilometer met mijn Volvo 960 executive lang, ineens floep daar springt het lambdasondelampje aan.
Naar de dealer en deze constateerde in de voorste sonde een wisselende en onjuiste spanning die werd opgevangen door de achterste sonde.
Het lampje werd gereset en afwachten maar.
Na een week ging het lampje opnieuw aan. De auto weer naar de dealer die na diverse metingen de conclusie trok dat de voorste sonde beter door een nieuwe vervangen kon worden.
De sonde is 11 jaar oud en het is daarom niet zo gek dat die aan vernieuwing toe is aldus de delaer.
Na het inzetten van de nieuwe lambdasonde meet men juiste en constante spanning dus alles moet nu weer naar behoren werken zo kreeg te horen.
Beste leden wie kan mij wat meer vertellen over de levensduur van een sonde en welke spanning juist is van zowel voor en achterste sonde.
Ik hoop op meer informatie en commentaar of ik er goed aan gedaan heb die sonde door de dealer te laten vervangen.
Ik ben niet echt een techneut om in dit geval, een goed oordeel te kunnen vellen.
Alvast dank
Ron Bertsch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 16:55 #1158904
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic dr. Bosch zegt 100.000 km
en dan vervangen, en controleren om de 30.000 km. En dat controleren is een beetje moeilijk. Hij geeft als het goed is wisselende waardes tussen de 0,1 en 0,9 volt. Motor warm laten draaien en dan meten; spanning moet varieren tussen de 0,1 en 0,9 Volt, wisselt ongeveer per 1 a 2 seconden, althans dat heb ik ergens gelezen. Je kunt ook even 'spelen' met het gaspedaal. Daarop moeten de waardes ook veranderen, want dan is hij aan het regelen.
Succes
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 19:34 #1158934
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lamdasonde
Ton Herman.
Ik begrijp 100000 kilometer is de gevarengrens van het disfunctioneren.
Mijn kilometerstand is 186500 dus is de lambdasonde is lang meegegaan.
Bedankt voor je info
Ron
Ik begrijp 100000 kilometer is de gevarengrens van het disfunctioneren.
Mijn kilometerstand is 186500 dus is de lambdasonde is lang meegegaan.
Bedankt voor je info
Ron
Moderators: Jerry Stam