Ik heb van beide walletjes gegeten en kan er wel iets over vertellen;
Ik had eerst een 945 SE (2 liter turbo) 155pk. uit '92.
Dat is echt een recht tot recht aan bak. Robuust, karakter, uitstraling en
een soort van prive mini vrachtauto.
En het rijdt ook op de lange afstand gewoon goed; voor een korte vakantie
naar Zwitserland, hele stukken 160 gereden, zo easy...(met een volle bak)
Maar dan de 960, 6 cilinder, 170 pk, nog meer(!) stijlvollere uitstraling
een ge-update interieur alles is fijner en beter afgewerkt, ook het onderstel, andere wielophanging maakt dit een (best wel) moderne auto.
Maar.....de 960 is nog wat beter op de lange ritten, meer comfort en meer auto, echter de 960 is ook een stukje zwaar lijviger.
Een beetje vadsig, want korte stukjes door de stad, ai, dat is duidelijk niet
zijn terrein, 170 pk lijkt dan heel wat, maar op een gewicht van bijna 1700kg is dat niet veel meer. (dat is incl. volle tank en bestuurder).
Dan is de 155 pk van de SE en met een 200 kg lichter een stukje lichtvoetiger en veel beter in de mix van stad en afstand rijden....
Ik heb zakelijk nog een Toyota Prius, ook oerdegelijk, maar o,o karakter
en gaat met nog een jaartje weg (na 4 jaar en +/- 160.000km.en tot op heden zero storingen...), en dan zoek ik voor de combinatie
gezin, zaak, kort, lange afstanden, vrachtvervoer, bijtelling, representatief, naast de 960 nog een goede 940....mijn(onze) perfecte mobiliteit combinatie voor in de nabije toekomst...
Wilfred 965. (en steeds meer Volvo voor life....het pakt je wel..)