even voorstellen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2007 09:18 #1058024
door V700 register
even voorstellen is gemaakt door V700 register
Dag 700/900 rijders,
Voor ik mijn vraag wil stellen zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Bert uit Apeldoorn en ben van plan een 940 SE sedan of estate aan te schaffen. Nu rij ik nog in een Citroën XM Break 2.0i uit 1992, ook een fijne auto, maar begint toch wat kuren te krijgen. 180.000 op de teller, maar toch al het nodige gekraak en gepiep en laswerk aan het onderstel. Hydraulique begint ook kuren te krijgen en een olieverbruik van 1:1000 vind ik behoorlijk wat.
Ik heb wel ervaring met Volvo's, omdat mijn vorige werkgever, waar ik zijn chauffeur was, Volvogek is. Als directieauto heb ik 2x 960 3.0 V6 mogen rijden en als 'boodschappenauto' een 240 POLAR Estate B230F en een 940 POLAR Estate 2.3i LPT. Beide op LPG. Ik moet zeggen dat mij dat nooit verveeld heeft. Op één of andere manier blijft mij dit type Volvo toch trekken... Hoewel ik ook een liefhebber ben van de Franse bolides, nu XM Break (1992) en 2CV (1972) en voor mijn huidige werkgever een Renault Vel Satis 3.5 V6 (was Volvo S80 2.4 T) is het bij mij kortweg Frans of Zweeds. Na nu een aantal jaren Frans te hebben gereden wil ik eigenlijk wel weer eens richting de Zweedse merken en dan het liefst de Volvo tot het model S80 (vond ik geen fijne auto...)
Mijn garagist bied mij een 940 SE Sedan aan van april 1992 met 275.000 op de teller. Gisteren even in gestuurd en ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. Geen gekraak en gepiep, heerlijk rustige auto en als het moet werkt mijns inziens de Turbo erg goed. Optisch ziet de 940 er goed uit (antraciet). Het interieur heeft hier en daar wel wat beschadigingen als een rechtervoordeur paneel met fikse beschadiging bij het gedeelte waar je je arm zo heerlijk op kunt leggen en de kaartenbak onder aan het portier die op 4 plaatsen is gescheurd (zo'n paneel moet te vervangen zijn denk ik...).
Mijn concrete vraag is of er zaken zijn waar ik specifiek op moet letten bij een SE uitvoering. Jaren terug heb ik SAAB 900 turbo gereden en dat was een klein rampje, om de haverklap lag de Turbo eruit. Ik was toen nog wel stukken jonger, dus flink blazen, maar toch... Nu is dat allemaal wat rustiger geworden. (net 40 geworden...) Zal ook met mijn werk te maken hebben, omdat het daar om comfort en veiligheid draait...
Natuurlijk heb ik wat rondgesnuffeld op deze site. Ik zie regelmatig dat er over 2.0 Turbo wordt gesproken met 16 kleppen, heeft deze motor 16 kleppen techniek? Ik was in de veronderstelling dat het blok dezelfde zou zijn als het 2 ltr blok uit de 240, of zeg ik nu iets dat nergens op slaat.
De mij aangeboden 940 SE kan ik denk ik voor € 2.000,00 in de vingers krijgen, is dat een redelijke prijs?
Als iemand mij van advies kan voorzien, hou ik mij aanbevolen.
Groet, Bert Meerman
Voor ik mijn vraag wil stellen zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Bert uit Apeldoorn en ben van plan een 940 SE sedan of estate aan te schaffen. Nu rij ik nog in een Citroën XM Break 2.0i uit 1992, ook een fijne auto, maar begint toch wat kuren te krijgen. 180.000 op de teller, maar toch al het nodige gekraak en gepiep en laswerk aan het onderstel. Hydraulique begint ook kuren te krijgen en een olieverbruik van 1:1000 vind ik behoorlijk wat.
Ik heb wel ervaring met Volvo's, omdat mijn vorige werkgever, waar ik zijn chauffeur was, Volvogek is. Als directieauto heb ik 2x 960 3.0 V6 mogen rijden en als 'boodschappenauto' een 240 POLAR Estate B230F en een 940 POLAR Estate 2.3i LPT. Beide op LPG. Ik moet zeggen dat mij dat nooit verveeld heeft. Op één of andere manier blijft mij dit type Volvo toch trekken... Hoewel ik ook een liefhebber ben van de Franse bolides, nu XM Break (1992) en 2CV (1972) en voor mijn huidige werkgever een Renault Vel Satis 3.5 V6 (was Volvo S80 2.4 T) is het bij mij kortweg Frans of Zweeds. Na nu een aantal jaren Frans te hebben gereden wil ik eigenlijk wel weer eens richting de Zweedse merken en dan het liefst de Volvo tot het model S80 (vond ik geen fijne auto...)
Mijn garagist bied mij een 940 SE Sedan aan van april 1992 met 275.000 op de teller. Gisteren even in gestuurd en ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. Geen gekraak en gepiep, heerlijk rustige auto en als het moet werkt mijns inziens de Turbo erg goed. Optisch ziet de 940 er goed uit (antraciet). Het interieur heeft hier en daar wel wat beschadigingen als een rechtervoordeur paneel met fikse beschadiging bij het gedeelte waar je je arm zo heerlijk op kunt leggen en de kaartenbak onder aan het portier die op 4 plaatsen is gescheurd (zo'n paneel moet te vervangen zijn denk ik...).
Mijn concrete vraag is of er zaken zijn waar ik specifiek op moet letten bij een SE uitvoering. Jaren terug heb ik SAAB 900 turbo gereden en dat was een klein rampje, om de haverklap lag de Turbo eruit. Ik was toen nog wel stukken jonger, dus flink blazen, maar toch... Nu is dat allemaal wat rustiger geworden. (net 40 geworden...) Zal ook met mijn werk te maken hebben, omdat het daar om comfort en veiligheid draait...
Natuurlijk heb ik wat rondgesnuffeld op deze site. Ik zie regelmatig dat er over 2.0 Turbo wordt gesproken met 16 kleppen, heeft deze motor 16 kleppen techniek? Ik was in de veronderstelling dat het blok dezelfde zou zijn als het 2 ltr blok uit de 240, of zeg ik nu iets dat nergens op slaat.
De mij aangeboden 940 SE kan ik denk ik voor € 2.000,00 in de vingers krijgen, is dat een redelijke prijs?
Als iemand mij van advies kan voorzien, hou ik mij aanbevolen.
Groet, Bert Meerman
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2007 17:53 #1153799
door V700 register
Beste Bert,
Wat een toeval! Mijn naam is Valentijn, ik woon in Apeldoorn, en rijd in een antracietgrijze Volvo 940 SE.
Verder heb ik ook diverse citroëns gereden waaronder de XM (2x, ik miste hem zo dat ik hem gewoon teruggekocht heb destijds).
Naast mijn 940 SE rijd ik sinds kort ook nog in een 740 GLE turbodiesel.
Over welke garagist hebben we het in Apeldoorn?
An sich kan ik de 940 SE van harte aanbevelen, alhoewel ik natuurlijk niet weet in welke staat jouw potentiële nieuwe verkeert.
Wel heb ik de mijne destijds gekocht met 232000 km op de teller met alle beurten aantoonbaar uitgevoerd door de dealer van 0 tot nu, voor 1000 euro, De auto had wel wat blikschade. Dan lijkt 2000 euro wat straf, ruil je jouw XM erop in?
Kijk voor aankooptips ook eens in het linkermenu bij: techniek->aankoop. Verder de geijkte dingen. Als het goed is heeft de SE uitvoering ook een airco, als ze zeggen dat die gevuld moet worden, dan is ie meestal ook lek. Dat is nooit een goedkope reparatie. Bij mij was ie stuk en ik heb het zo gelaten.
Volgens het marketing verhaal van Volvo is de SE (special edition) destijds in Nederland uitgebracht t.g.v. het 65 jarig jubileum van Volvo. Met als extra's o.a.; 2.0 l turbo (is anders meestal 2.3 l), leren bekleding, airco, en LM velgen.
Als ik het vinnummer bekijk van mijn SE is die volgens de geleerden uitgegeven voor de Belgische markt gewoon als GL uitvoering. Voor wat het waard is. De zilverkleurige SE's zijn destijds vaak bereden door Zweeds ambasade personeel.
De motor is een B200FT, de versnellingsbak een M46 vier versnellingen met overdrive (dus eigenlijk 5 versnellingen.
De turbo moet ongeveer inkomen bij 3000 rpm, merk je vanzelf als ie dat doet. Als het goed is zit er ook een turbometer in het instrumentenpaneel en daar kun je ook op zien of ie het doet.
O ja de benzinemeter wil ook nog wel eens stuk zijn, alhoewel dat geen specifieke 940 SE kwaal is. Volvo's gaan vaak lang mee en mijn ervaring is dat de benzinemeter en de airco vaak de eerste dingen zijn die het opgeven, hetgeen natuurlijk geen schande is na bv 20 jaar.
Kom anders gewoon bij mij langs, dan bomen we nog wat verder over de SE. Stuur mij maar een privé bericht dan spreken we een keer af.
Als je in de toekomst lid wordt van de vereniging; er worden regelmatig sleuteldagen georganiseerd en daar kun je zelf, met hulp van andere leden of soms een monteur, van alles zelf wel herstellen. Van distributieriem tot deurpaneel.
MvrGr
Valentijn
Beantwoord door V700 register in topic Toeval
Beste Bert,
Wat een toeval! Mijn naam is Valentijn, ik woon in Apeldoorn, en rijd in een antracietgrijze Volvo 940 SE.
Verder heb ik ook diverse citroëns gereden waaronder de XM (2x, ik miste hem zo dat ik hem gewoon teruggekocht heb destijds).
Naast mijn 940 SE rijd ik sinds kort ook nog in een 740 GLE turbodiesel.
Over welke garagist hebben we het in Apeldoorn?
An sich kan ik de 940 SE van harte aanbevelen, alhoewel ik natuurlijk niet weet in welke staat jouw potentiële nieuwe verkeert.
Wel heb ik de mijne destijds gekocht met 232000 km op de teller met alle beurten aantoonbaar uitgevoerd door de dealer van 0 tot nu, voor 1000 euro, De auto had wel wat blikschade. Dan lijkt 2000 euro wat straf, ruil je jouw XM erop in?
Kijk voor aankooptips ook eens in het linkermenu bij: techniek->aankoop. Verder de geijkte dingen. Als het goed is heeft de SE uitvoering ook een airco, als ze zeggen dat die gevuld moet worden, dan is ie meestal ook lek. Dat is nooit een goedkope reparatie. Bij mij was ie stuk en ik heb het zo gelaten.
Volgens het marketing verhaal van Volvo is de SE (special edition) destijds in Nederland uitgebracht t.g.v. het 65 jarig jubileum van Volvo. Met als extra's o.a.; 2.0 l turbo (is anders meestal 2.3 l), leren bekleding, airco, en LM velgen.
Als ik het vinnummer bekijk van mijn SE is die volgens de geleerden uitgegeven voor de Belgische markt gewoon als GL uitvoering. Voor wat het waard is. De zilverkleurige SE's zijn destijds vaak bereden door Zweeds ambasade personeel.
De motor is een B200FT, de versnellingsbak een M46 vier versnellingen met overdrive (dus eigenlijk 5 versnellingen.
De turbo moet ongeveer inkomen bij 3000 rpm, merk je vanzelf als ie dat doet. Als het goed is zit er ook een turbometer in het instrumentenpaneel en daar kun je ook op zien of ie het doet.
O ja de benzinemeter wil ook nog wel eens stuk zijn, alhoewel dat geen specifieke 940 SE kwaal is. Volvo's gaan vaak lang mee en mijn ervaring is dat de benzinemeter en de airco vaak de eerste dingen zijn die het opgeven, hetgeen natuurlijk geen schande is na bv 20 jaar.
Kom anders gewoon bij mij langs, dan bomen we nog wat verder over de SE. Stuur mij maar een privé bericht dan spreken we een keer af.
Als je in de toekomst lid wordt van de vereniging; er worden regelmatig sleuteldagen georganiseerd en daar kun je zelf, met hulp van andere leden of soms een monteur, van alles zelf wel herstellen. Van distributieriem tot deurpaneel.
MvrGr
Valentijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam