het mysterie van de... 960 diesel 1990!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 14:42 #1151450
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Caddy motor
Nou hoewel ik me afvraag of dit bedoeld wordt zit er in de verte wel een vorm van waarheid in
De eerste Golf diesels waren 1588cc. Dit is 397cc per cilinder. Om een grotere diesel te verkrijgen heeft VW twee van deze cilinders aan de motor "geplakt"en zo kom je aan de 2383cc 6-cilinder.
Vanwege een te hoog tractor gehalte heeft VW deze nooit in hun grote modellen gebruikt. Wel hebben ze er later voor de Audi één cilinder afgehaald en balansassen toegevoegd. Zo kreeg je bv de Audi 100 2.0 5D. Rest nog te vermelden dat het een naar diesel omgebouwde benzine motor is
Bert, 745Tic
De eerste Golf diesels waren 1588cc. Dit is 397cc per cilinder. Om een grotere diesel te verkrijgen heeft VW twee van deze cilinders aan de motor "geplakt"en zo kom je aan de 2383cc 6-cilinder.
Vanwege een te hoog tractor gehalte heeft VW deze nooit in hun grote modellen gebruikt. Wel hebben ze er later voor de Audi één cilinder afgehaald en balansassen toegevoegd. Zo kreeg je bv de Audi 100 2.0 5D. Rest nog te vermelden dat het een naar diesel omgebouwde benzine motor is
Bert, 745Tic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 15:07 #1151452
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1,5 D ipv 1,6
Bert, VW heeft halverwege de jaren 70 een 1,5 liter diesel in het programma gehad. Deze motor was 50 PK en minder dan 100Nm.
De preciese inhoud weet ik niet, maar door opboren is het het beroemde 1588 CC blok geworden. Met al zijn gevolg dus ...
De preciese inhoud weet ik niet, maar door opboren is het het beroemde 1588 CC blok geworden. Met al zijn gevolg dus ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 15:08 #1151322
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 D
Op de keeper beschouwd klinkt dat net zo stom als Saab D.
Maar die dieselmotor is inderdaad geleverd in de 1e serie 960. Veel zijn er niet gemaakt maar ik heb een werkplaats handboek ( die grote groene ) en daar staattie toch echt in omschreven. Alle E-schema's staan erin, zelfs van de 2,8 liter PRV.
Aan de andere kant : heb je een "dikke" wagen, gaat hij niet sneller dan 170 km/h en trekt op van nul naar 100 in een zak-agenda. Net zoiets als de S 350 TD.
Maar die dieselmotor is inderdaad geleverd in de 1e serie 960. Veel zijn er niet gemaakt maar ik heb een werkplaats handboek ( die grote groene ) en daar staattie toch echt in omschreven. Alle E-schema's staan erin, zelfs van de 2,8 liter PRV.
Aan de andere kant : heb je een "dikke" wagen, gaat hij niet sneller dan 170 km/h en trekt op van nul naar 100 in een zak-agenda. Net zoiets als de S 350 TD.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 21:27 #1151466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Caddy = LT
Is afkomstig uit de LT, niet caddy. Dat is het dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam