wie krijgt er de schuld van wat?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2006 16:41 #1056633 door V700 register
wie krijgt er de schuld van wat? is gemaakt door V700 register


Navigatiesystemen plaag voor dorpskernen'




Vrijdag 15 september 2006, 14:50 - Vrachtwagens die
door dorpskernen denderen op aanraden van hun navigatiesystemen, zijn kleine
gemeenten een doorn in het oog.

Dit meldt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in
het VNG Magazine van deze week. "We krijgen veel klachten over
vrachtwagens die sinds kort dwars door onze dorpen rijden", aldus Mark
Smit van de gemeente Delfzijl in VNG Magazine. "Als je zo'n klacht gaat
onderzoeken, blijkt dat deze vrachtwagens een compleet onlogische route
nemen."

Vooral vrachtwagenchauffeurs die niet bekend zijn in
de regio, vertrouwen vaak blindelings op de kortste route die het
navigatiesysteem voor ze uitstippelt. Zo zouden chauffeurs die de aanwijzingen
van hun navigatiesysteem volgen op het traject Nieuwe Schans-Delfzijl zo'n
veertig kilometer uitsparen doordat ze door lintdorpen rijden, maar hier staat
tegenover dat op een groot deel van het traject maar dertig of vijftig
kilometer per uur gereden mag worden.

"De meesten rijden echter tachtig en remmen pas
af als ze bij een bocht komen. Dit vrachtvereer hoort thuis op twee- of
vierbaans wegen, maar niet op sluipwegen", aldus Theo Nijland van de
klankbordgroep Woldendorp tegenover VNG Magazine.



Het Algemeen Dagblad meldt dat de VNG de problemen
op 4 oktober wil bespreken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat,
tijdens het tweemaandelijkse overleg van gemeenten, provincies, waterschappen
en het ministerie.



Maatschappelijk probleem


Stephan van Kruisselberge van Tomtom reageerde in de
Telegraaf op het VNG-artikel. Volgens Van Kruisselberge kunnen klanten zelf de
ideale route kiezen, en is het dan ook hun eigen verantwoordelijkheid als ze
ervoor kiezen door dorpen te rijden. "Als zij sluipweggetjes nemen om op
die manier files of andere drukke punten te vermijden, zie ik dit meer als een
maatschappelijlk probleem. Het ligt dan niet aan onze systemen", aldus Van
Kruisselberge tegenover het dagblad.

In een verklaring stelt Tomtom verder dat het
beperkte aantal auto's met navigatiesystemen niet verantwoordelijk kan zijn
voor een toename in het verkeer in dorpen


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2006 18:25 #1145664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is dat nou een probleem ?

<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Laten we eerlijk zijn : veel gemeenten doen alles om verkeer te weren uit de dorpen, steden, buitenwegen, etcetra.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Gevolg is dus dat alle verkeer over de snelweg gaat en die raken compleet verstopt. Het zou handiger zijn om enkele uren per dag de kernen te openen en dan kan het verkeer goed doorstromen.</font>
<font face="Tahoma">Volgens mij worden dan de files wat korter , mede omdat de mens toch de kortste route gaat zoeken. Inderdaad : met een Henk Henk.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
Mark I
</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2006 21:33 #1145689 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vaag-inatie

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Ik heb altijd gezegd dat ik zo'n Navi-ding niet nodig heb.
Maar het lijkt erop dat bewegwijzering ook steeds minder wordt, naarmate ik meer en meer van die dingen tegen de ruit geplakt zie zitten.
Andr�©

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2006 22:44 #1145697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kaartlezen

Ik ondervind als chauffeur meer en meer dat er een wildgroei is van borden die het vrachtverkeer buiten bepaalde gebieden moeten houden. Tot grote ergernis. Gisteren was ik gaan lossen in Beernem en moest ik herladen in Dentergem. De Michelin kaartenboek erbij genomen om te kijken welke de beste weg is, en die was gauw gevonden. Terugkeren richting snelweg en nog geen twee kilometer voorbij de op- afritten vanwaar ik kwam, lag er een weg recht er naar toe. Na goed de helft ervan afgelegd kwam ik in Ruislede aan, en wat stond er tot mijn grote ergernis: Verboden voor vrahtwagens boven 3.5T, en mocht omrijden via Wingene. Dat is een omweg van om en bij de 5km. op 30km. Maar borden plaatsen die op voorhand melden dat je verder niet doormag heb ik niet gezien. Ik begrijp dat ze in bepaalde dorpskernen het veilig willen hebben. Maar meestal doen ze dat door de weg te versmallen en bredere voetpaden aan te leggen. Plus nog eens vluchtheuvels en rotondes. Als ze dan zien dat wij het niet makkelijk hebben om deze obstakels te nemen of als we dikwijls moeten drummen om een gewone fietser over te steken nemen ze dan het besluit om deze voertuigen dan maar te weren. Resultaat is dan wel zoals hierboven al is opgemerkt dat andere wegen meer belast worden dan tevoren, en Daar dan meer ongevallen gebeuren. Maar daar trekken zij hun niets van aan. Het is in hun gemeente niet waar het gebeurd, zij hebben het veilig gemaakt bij hun en verder moeten ze maar hun plan trekken. Ik heb zo al verscheidene (kruis)punten die vroeger makkelijk te nemen waren dikwijls zien veranderen in bijna oninmeenbare vestingen.
Maar ja, wij rijden toch maar met die grote, logge, stinkende en lawaaierige voertuigen die alleen maar in de weg rijden.... Maar we zorgen wel dat het brood in de winkels geraakt...
Groetjes, Hugo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Siang
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2006 00:21 #1145709 door Siang
Beantwoord door Siang in topic kleine man

vele problemen in overgereguleerd nederland worden inderdaad afgewenteld op de kleine man die wel de economie draaiend houdt. Niet de ambtenaar in denhaag of welke ivoren of marmeren toren danook, laat staan in de ongenaakbare glazen huizen brengen in directe zin het geld aan het rollen, neen, het zijn de mensen die werkzaam zijn in de productie en distributie zoals Hugo.
En inderdaad: wij zijn collectief verantwoordelijk omdat we de regelgevende ambtenaren en bewindslieden gekozen hebben. Als woon-werk fietser in een durp waar de doorgaande wegen steeds smaller worden en de bochten immer krapper, neig ik er steeds meer toe om SP of GL te gaan stemmen, hetgeen in tegenspraak lijkt met mijn eerste alinea, edoch hebben de zittende partijen in Bussum het mogelijk gemaakt dat het durp onbereikbaar dus onleefbaar en voor fietsers onveilig geworden is, in de zoektocht naar een oplossing voor maatschappelijk verantwoorde mobiliteit.
Tot zo ver, het is en blijft een zooitje!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD