760 sprinter

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2006 18:41 #1056404 door V700 register
760 sprinter is gemaakt door V700 register

Ik vroeg me af (alhoewel ik wel een vermoeden heb, v6), welke auto een snellere sprinter is, de 760 of de turbo 760 (met 165 pk). Volgens autoweek sprint de 760 estate automaat v6 170 pk 1443 kg in 9.6 naar de 100, dan zou de 760 turbo estate automaat turbo 165 pk 1430 kg daar ergens in de buurt moeten zitten. Het koppel van de turbo is hoger, zouden de sprint-tijden zo goed als gelijk zijn? De 740 turbo automaat schijnt er weer langer over te doen, terwijl hij een stuk lichter is. Er zijn altijd weer mensen die hier het fijne van weten. Deel het !!! (ps. Amerikaanse uitvoering b23ft t.i.c. 1987)
Als ik aankomende dinsdag slaag voor mijn rij-examen (deze week begonnen) rij ik vanaf dinsdag eindelijk legaal en zal ik snel naar een meeting komen met de turbo. En natuurlijk eens een keertje een bezoekje aan de rollenbank, om van alle onduidelijkheid af te komen.

Groetjes Dorus, druk oefenent met beter �­n de binnenspiegel kijken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2006 19:59 #1144823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De turbo
Dorus,

De turbo is vermoedelijk sneller, omdat hij een wat hoger koppel heeft en hij is nog lang niet uitgepraat; je kunt nog veel verder gaan dan standaard. Koppel, DAT bepaalt de sprint. De TOP wordt bepaald door de pk's. Grofweg! De B280E is onderin niet geweldig. Hij begint pas bij 4000rpm te trekken, maar dan ook heel goed, en een B280E kan echt boven de 200km/h kruipen. De mijne ging tot 220 op de teller, mijn 280F komt nauwelijks aan 190 :-( En duurt nog heel lang eer je er bent. De 280E heeft veel meer adem. Een B280F met kat is een trutmotor! Wel HEEL mooi geluid, dat wel.
Een B280E (170pk) heeft een heel ander nokkenas dan de B280F (met kat). Ik verdenk VOLVO er van dat zij de kalme nokkenas van de V6 heeft gerbuikt om de turbo te laten preveleren boven de de turbo versie.... Wie weet meer hierover?

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2006 20:59 #1144832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De B280F heeft inderdaad

De B280F heeft inderdaad een heel mooi geluid, maar het duurt me een poos voordat hij lekker doortrekt. Hij kon dat wel, maar om nou de hele tijd de kickdown aan te spreken leek me financieel gezien geen goed idee. De kathalysator is sowieso een apparaat om de vaart er lekker uit te halen. Bovendien werkt dat apparaat na enkele jaren toch niet meer en kost het alleen maar extra brandstof. Ik heb nu een B200ET (eigenlijk FT maar het geheel zit in een Motronic systeem en dan heb je geen sonde nodig) en met de turbo en de MBC kom ik toch al gauw een stuk over de 200 PK. De turbodruk heb ik opgeschroefd naar 0,9 Bar en de vaart zit er vanaf 2500 toeren behoorlijk in. En ik heb dus geen kathalysator en de uitlaat van mijn oude 760 Turbo met B23FT.
De aanpassing aan de B28(0) motoren zal gekomen zijn omdat men al nadacht over brandstofverbruik. In 1986 zorgde een microcomputergestuurd inspuitingssysteem voor betere prestaties met minder brandstof. Tja, of die prestaties nou echt beter werden bij de V6-blokken ?
Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Volvo 740 Turbo Intercooler 1989 Italie B200ET Black(line) Sedan 191.800

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2006 10:52 #1144857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280F in 9.6s naar 100km/u

Ik heb in het begin dat ik mijn wagen had ns een testje gedaan op een rustige weg midden in de nacht: van 0 naar 100 in 9.6s met de B280F, automaat, met werkende (?) katalysator...
Nu nog anderen bereid vinden hetzelfde te doen met andere versies van de 760-motoren en dan kunnen we de empirie gebruiken om sprinttijden te vergelijken.
Koen (die graag ns die B280E zou willen horen en uitproberen)
1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW71-transmissie - 187d km De betaalbare Limousine!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2006 11:08 #1144858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo plus

9,6 is naar hhuidige begrippen traag, diesels zijn al sneller.
Mijn pluskitje is aanzienlijk sneller, in iedergeval onder de 8 seconden. (en daarom vind ik die 6 cylinders niet echt `mindblowing`)maar ook dat is al niet opzienbarend meer tegenwoordig
Fijn is het wel, dat schopje in je rug. gewoon weten dat iets kunt halen zonder capriolen uit te halen, wel ff sne de snelweg op zonder gevaar voor anderen, en ja soms is die 2 op de teller aanlokkelijk maar dat is spielerei.
Dat het kan zonder dat het moet dat is de kracht
En ja nu gaat alles sneller, en moet ik soms flinnk trappen om iemand bijte houden,
maar ja wat wil je als er diesels zijn met 185 pk en 400 NM tegenwoordug....

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2006 19:24 #1144890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280F versus E
De V6-en zijn NIET traag. Mijn (ex) vriendin heeft een 740 B230F en daarvoor reed zij een B230E. Als ik daar zo nu en dan nog eens in rijd zijn die motoren echt sloom, en boven de 140 wil het helemaal niet meer trtekken. Wat opvalt is dat de V6 in vergelijk met de 4 cilinders nooit inhoudt, hapert of zich verslikt. In een hoge versnelling blijft de motor gewoon soepel trekken. Dat zal wel te maken hebben met het hogere GEMIDDELDE koppel van een 6 cilinder (het koppel van een motor is namelijki gepulst). Nu, er is een wezenlijk verschil in de 280E en 280F heb ik gemerkt., De 280E heeft een andere nokkenas en drijft de wagen bij hoge snelheden moeiteloos door naar de 180km/h, zonder problemen. Een 280F komt gewoon adem te kort... Helaas.. Maar je kunt de kop met nokkenas uitwisselen, computer verwisselen en je hebt de topsnelheid van 200+ weer terug! Bij lage snelheden <100km/h is er weinig of geen verschil tussen de 280E en 280F behalve dat een B280E rauwer klint dan een 280F. De laatste klinkt wel het mooist.

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2006 22:41 #1144896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welles nietes

zo zie je maar weer, een ieder heeft zijn eigen perceptie van snelheid
ja een B230E of F is nog langzamer.
en een tweeliter 8 kleppen wil je niet weten..
Groeten,
+++t blijft behelpen+++
seks is als fietsen, je verleert het niet, alleen het is leuker voor de fiets

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2006 23:05 #1144898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb al enkele versies

Ik heb al enkele versies van Volvo gehad en ook de 760-GLE met V6. Als ik het huidige blokje van mijn 740-Turbo, de 2.0 liter vergelijk met de 2.8 liter, dan is die 2.0 liter zonder mbc al vele malen sneller dan de V6, en ook zeker vele malen zuiniger. Ik ben zelfs van mening dat de 2.0 geen seconde onder doet voor de 2.3 liter blokken. In mijn oude 740-GLE uit 1984 zat een B230E blok met mechanische injectie en die was vele malen sneller dan de F-versie. Mede dankzij de nokkenas kon er uit dat blok 131 pk gehaald worden en dat kon je ook wel merken. Niets geen motormanagement en geen inhouden, gewoon lekker gaan. Eigenlijk mis ik dat wel dat envoudige. Gelukkig heeft mijn vader nu een 740-GL "very basic" met B230K-blok en in de toekomst (bij 25 jaar) krijg ik hem terug en dan een dubbele Weber erop en lpg. Da's financieel gezien lachen. Dan mag eenieder een veel snellere auto hebben dan ik heb, maar zo goedkoop zullen weinig mensen rijden.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Volvo 740 Turbo Intercooler 1989 Italie B200ET Black(line) Sedan 191.800

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD