Wachtrijen aan de Peage in Frankrijk...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Voor diegene die niet graag aanschuiven aan de peage, hier een tip:
Als trucker rij ik dikwijls op Frankrijk en passeer ik heel dikwijls de peage in Arras. Het is mij al regelmatig voorgevallen dat net voorbij Rijsel word voorbijgestoken door reizigers, al dan niet met caravan. Aan de peage verderop in Arras zie ik ze dan dikwijls staan, links, in de wachtrij van een auto of tien. Wij nemen altijd de rechterkant omdat er steeds maar een truck of drie, vier in de rij staat. Het gaat daar altijd sneller bij het nemen van een ticket. Het resultaat is, dat ik dikwijls enkele kilometer verder terug word voorbij gestoken door dezelfde mensen. Ook is het uiterste rechtse vak iets breder, wat handiger is voor caravan reizigers. Het is dus niet omdat de rij van de truckers langer is, dat u meer tijd verliest, want in vier maal 20 meter kunnen veel autos staan...
Idem voor de betaalkassa's. Het interesantste is te betalen met een (internationale) betaalkaart onder een blauwe pijl. Dit zijn automatishe kassa's waarbij het meestal ook heel vlot gaat. Moet je wel kijken dat er geen Moldaviër of consoorten voor jou staat want bij hen durft het wel eens stroppen.
Een goede reis toegewenst voor diegene die nog moeten vertrekken, en als eens een bloedrode Volvo FH 420 globetrotter trekker-kipperopligger tegenkomt met het gele opschrift BOONE tussen twee zilverkleurige strepen, steek dan eens je hand omhoog hee... Dit is mijn baas, ik heb nog vakantie tot en met volgende week. Daarna mag je toeteren...
Groetjeuhs..
Hugo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omwille het feit dat de vakantieuittocht terug begonnen is, dit weer even boven water gehaald. Alles klopt nog behalve de truck, die is u nieuw. Groetjes en een goede reis...

- André Struis
- Nieuw lid
-
Er is niks van te zeggen, de ene keer staat er niemand voor de "card de bancaire' de andere keer is het er weer druk...............
Ik heb of een Visa Card of gewoon cash bij me, ik zie het wel wat het snelste is.
AS zondag naar Andorra, een weekje Off road motor rijden door de Pyreneën, draag ik ook weer wat bij aan de Franse wegenbelasting (2 x 1350 KM)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga hem nog bestellen, in de hoop dat ie op tijd komt.
Een kastje waarmee je voor 10 euri aanschaf en 1,50 per maand in 1 keer door kan rijden, jawel, door die paar poortjes die normaalgesproken altijd leeg zijn.......
Lekkerrrrrrrrrrrrr...............
Nooit meer wachten, rekeningetje thuisgestuurd. Prima toch?
Voor de geinteresseerden: <a href=" www.telepeage-pour-tous.fr/fr " target="_blank">Zie deze site.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Ik ga hem nog bestellen, in de hoop dat ie op tijd komt.
Een kastje waarmee je voor 10 euri aanschaf en 1,50 per maand in 1 keer door kan rijden, jawel, door die paar poortjes die normaalgesproken altijd leeg zijn.......
Als de leverncier ook zo'n kastje in z'n vrachtwagen heeft zal dat wel lukken........
Maar goed, effe serieus, jouw ouders wonen toch in Frankrijk????
Dan kom je daar waarschijnlijk redelijk vaak, dus beduidend meer als de gemiddelde vakantieganger die in de eerste week van juli door Frankrijk richting zuid gaat en in de derde of vierde week door Frankrijk richting noord gaat.
Voor die twee keer voor een hokje staan is het niet handig zo'n kastje te kopen'leasen maar als je er vaker komt, lijkt me dan wel tijdsbesparend.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor vrachtwagenchauffeurs zou ik verwachten dat dat geregeld is.
Als ik naar mijn ouders wil kom ik langs 4 tolpoorten heen, en 4 terug. Dat gebeurd minstens twee keer per jaar.
Voor die 18 euri per jaar vindt ik het wel de moeite waard om te proberen.
Helaas gaat mijn vader gelijkertijd naar Frankrijk. dus daar heb ik niets aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Zijn beide te voorkomen door wat alternatieve routeplanning.
Van noord naar zuid door frankrijk lopen de toltarieven aardig op.
Ik gebruik viamichelin als routeplanner met de optie economical en shortest. Bekijk het voorstel en versnel de route door stukken autoroute weer op te nemen op vertragende stukken. Er zijn ook grote stukken RN als 4 baans snelweg uitgevoerd met 110 als maximum. Dit zijn de beste alternatieven.
Bij op en afritten van de autoroute die niet veel gebruikt worden heb je ook geen wachttijden.
Laatste trip ongeveer 15 euro voor heenweg en 20 euro voor de terugweg betaald.
Op de RN en de nieuwe D wegen zie je je benzine meter ook een stuk minder snel dalen, bovendien tank je er een stuk voordeliger bij de supers en hypers.
De besparing geef ik weer uit aan eten, drinken en slapen in een goed hotel op een rustige plek.
Zo is de heen en terugreis ook vakantie.
Andere wachtrijen bij benzinestations en vervelende wegrestaurants vol toeristen voorkom je er ook mee.
Tank je in Luxemburg ga dan van de snelweg af. Bijvoorbeeld bij Capellen afslag 1 vanaf Brussel zit een groot tankstation 1 km van de weg. Via een paralelweg door Capellen ga je er bij oprit 2 weer op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik 'mag' nog naar Frankrijk: wij vertrekken midden-juli, maar moeten inderdaad in het eerste weekend van augustus weer terug.
Nou rijd ik met een aanhangertje, dus hard zal het allemaal toch niet gaan. Zeker op de terugweg vermijd ik Péages dan maar het best helemaal?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Los van het feit of de aanhanger wel in goede staat is en je er leuk mee kan rijden, maar helemaal of het verantwoord is, is er geen aparte snelheidslimiet in Frankrijk voor auto's met aanhanger......
Je mag op de meeste peages 130.
Dusssssss.........
Jammer is wel dat ze sinds januari 2006 alle snelheidsboetes, ook op lease auto's, naar de leasert sturen, voorheen was dat niet zo.
Flitspalen kennen ze ook,<a href=" www1.securiteroutiere.gouv.fr/data/radars/index.html " target="_blank"> zie hier, tevens hebben ze ook bijna allemaal een mooie lasergun in het kerstpakket gehad en staan ze je nu, meestal onderaan de heuvel, op te wachten......
Betaal die boete trouwens gelijk op het politiebureau in Frankrijk, dat scheelt 30%, Wacht je 6 weken, dan wordt ie 3 keer zo duur.
Je kunt je ook gewoon aan de snelheid houden natuurlijk.......zie je nog eens iets van het land zelf.
En nog iets: In tegenstelling tot in Nederland zijn ze niet te misselijk met droken-bestuurders.
Twee glaasjes te veel (0.8 promille en meer) kan je 2 jaar celstraf volledige en permanente ontzegging van de rijbevoegdheid en 4500 euro boete opleveren....... Daarnaast moet je hem niet in een andere auto parkeren: 30000 tot 150000 euri boete, rijden doe je daarnaniet snel meer.
Voor de rest een fijne vakantie.