Volvo die de bocht in leunt
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jaren geleden werd bij een autoprogramma op televisie gemeld, dat een automerk aan het experimenteren was met een nieuw soort bochtengedrag voor auto's. Auto's neigen in de bocht normaalgesproken naar de buitenkant van de bocht, terwijl motorfietsen naar binnen neigen. Deze fabrikant had een auto, die in de bocht naar binnen neigde. Ik meen me te herinneren dat het een Volvo was, een 700 of een 900 en als ik me niet hard vergis was het een estate. Hij was in ieder geval wit.
Weet iemand hier meer van? Was het inderdaad een V700 estate? Wat is er met dat systeem gebeurd? Hoe zag het eruit (technische gezien)? En zijn daar plaatjes of zelfs filmpjes van?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik kan me er ook vaag iets van herinneren.
ik weet echter zeker dat Citroen een systeem op de markt heeft gezet (in de Xantia en de XM) die overhellen actief tegen gaat. En je raad het al, het syteem heet 'Activa'
Zo'n Citroen Xantia Activa schijnt echt een fenomenaal goed wegligging te hebben. En toch comfortabel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de Activa is de snelste Xantia, de V6, met andere voorbumpert en alles netjes in kleur gespoten, inclusief de stootstrips die normaal zwart zijn
Niels
940 GLE 16V Automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
de echte autogek wist natuurlij dat dit de citro�«n Activa Is
Sterker nog dit is de activa 2en dit is de activa 1
en dit ins natuurlijk de
Xanthia ja met een H
Groeten,
+++t blijft behelpen+++
- André Struis
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Hallo Volvisti Jaren geleden werd bij een autoprogramma op televisie gemeld, dat een automerk aan het experimenteren was met een nieuw soort bochtengedrag voor auto's. Auto's neigen in de bocht normaalgesproken naar de buitenkant van de bocht, terwijl motorfietsen naar binnen neigen.
Zodra je een zijspan aan je motor hangt wil die ook naar buiten hangen..............
Er waren destijds ook Cadillac's met een actieve vering, dwz een zeer snelle hoogte regeling.
Andr�©
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
struis schreef : Zodra je een zijspan aan je motor hangt wil die ook naar buiten hangen..............
Dat wil een motor zonder zijspan ook. Dat ie de andere kant op neigt ligt aan de bestuurder, die probeert de centrifugaalkracht tegen te werken en zo te voorkomen dat ie met motor en al tegen het asfalt gaat. Zodra je wielen hebt die niet allemaal achter elkaar staan (zoals bij een auto of een motor met zijspan), wordt het lastiger om om te kiepen. Het zwaartepunt van de motor ligt dan namelijk niet meer boven de wielen.
groetjes
Mathy