in bouwen van omvormer in een volvo 740 2.3 86
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2006 23:34 #1053799
door V700 register
beste mensen heeft er iemand tips of ervaring in het inbouwen van een omvormer van 12v naar 220v
de bedoeling is dat er een koelkastje op moet draaien en een koffiezet aparaat b.v.zijn er dan problemen waar je tegen aan kunt lopen met de dynamo.
kan hij dat aan?.. er staan namelijk ook 2 grote verstralers op het dak en als dat allemaal tegelijk aan gaat kunnen er dan problemen komen ?
en wat is de grootste accu die je in een 740 kunt zetten ?
en weet iemand wat de beste manier is van inbouwen van omvormer?
hopelijk heeft iemand antwoord op onze vragen
vriendelijke groet keienbutsers kijk op <a href=" www.keienbutsers.nl/ "> www.keienbutsers.nl
(site is nog niet af maar staan al wat fotos op binnen kort gaat hij helemaal online)
in bouwen van omvormer in een volvo 740 2.3 86 is gemaakt door V700 register
beste mensen heeft er iemand tips of ervaring in het inbouwen van een omvormer van 12v naar 220v
de bedoeling is dat er een koelkastje op moet draaien en een koffiezet aparaat b.v.zijn er dan problemen waar je tegen aan kunt lopen met de dynamo.
kan hij dat aan?.. er staan namelijk ook 2 grote verstralers op het dak en als dat allemaal tegelijk aan gaat kunnen er dan problemen komen ?
en wat is de grootste accu die je in een 740 kunt zetten ?
en weet iemand wat de beste manier is van inbouwen van omvormer?
hopelijk heeft iemand antwoord op onze vragen
vriendelijke groet keienbutsers kijk op <a href=" www.keienbutsers.nl/ "> www.keienbutsers.nl
(site is nog niet af maar staan al wat fotos op binnen kort gaat hij helemaal online)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2006 00:04 #1134361
door V700 register
janV staan er op deze site ook foto's van muis z'n 7?
want die ben ik nog niet tegen gekomen hier?
groetjes don
Beantwoord door V700 register in topic janV staan er op deze site
janV staan er op deze site ook foto's van muis z'n 7?
want die ben ik nog niet tegen gekomen hier?
groetjes don
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2006 00:17 #1134362
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Of 12 V versie kiezen
Hallo Volvo740Dakar
Er zijn ook koffiezetapparaten en koelkasten die op 12 Volt werken. Voordeel daarvan zou kunnen zijn dat die, omdat ze voor in de auto gemaakt zijn, iets meer tegen trillingen bestand zijn. Meestal hebben ze deze dingen bij de automaterialenhandel.
Groetjes
Mathy
Er zijn ook koffiezetapparaten en koelkasten die op 12 Volt werken. Voordeel daarvan zou kunnen zijn dat die, omdat ze voor in de auto gemaakt zijn, iets meer tegen trillingen bestand zijn. Meestal hebben ze deze dingen bij de automaterialenhandel.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2006 20:53 #1134438
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 12 volt
je kunt eventueel ook een omvormer van 12V naar 24 V nemen. 24 Volt wordt veel in boten gebruikt en uiteraard in vrachtwagens. Misschien moet je eens gaan kijken bij een watersportzaak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2006 21:20 #1134440
door V700 register
ja ik hoor het meer om mij heen dat het beste is om 12v tehouden of op 24v aparaten aan tesluite
en dan 2 dynamo s van een diesel tegebruiken dat zal beter gaan als 220v
en is zoals jullie al zeiden gemaakt voor in voertuigen
bedankt voor de tip
groete keienbutsers
Beantwoord door V700 register in topic ja ik hoor het meer om mij
ja ik hoor het meer om mij heen dat het beste is om 12v tehouden of op 24v aparaten aan tesluite
en dan 2 dynamo s van een diesel tegebruiken dat zal beter gaan als 220v
en is zoals jullie al zeiden gemaakt voor in voertuigen
bedankt voor de tip
groete keienbutsers
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2006 21:23 #1134442
door V700 register
maar ja dan moet ik wel 4 dynamos van een diesel hebben
hoe kom ik daar aan,, en we mogen maar 150 euro gebruiken voor de wagens
heeft iemand er een of 2 liggen
zouden wij ze mogen hebben of voor een zacht prijsje mogen kopen
????????????????????
Beantwoord door V700 register in topic maar ja dan moet ik wel 4
maar ja dan moet ik wel 4 dynamos van een diesel hebben
hoe kom ik daar aan,, en we mogen maar 150 euro gebruiken voor de wagens
heeft iemand er een of 2 liggen
zouden wij ze mogen hebben of voor een zacht prijsje mogen kopen
????????????????????
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2006 08:15 #1134462
door V700 register
1 dynamo levert dan wel 12 volt maar als je er twee accu, s mee oplaad heb je toch 24 volt hoor.
Dan gebruik je 1 accu zoals het nu werkt en 1 accu plaats je er bij en via een serie schakeling heb je 24 volt.
Maar bespaar je de moeite en kijk voor een koelbox op 12 volt en op gas bij de camping artikelen.
Ik heb er 1 die op 12 volt net zo goed werkt als op 220 en op gas en die staat in de tent als we op vakantie gaan.
mvg Jerry
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
1 dynamo levert dan wel 12 volt maar als je er twee accu, s mee oplaad heb je toch 24 volt hoor.
Dan gebruik je 1 accu zoals het nu werkt en 1 accu plaats je er bij en via een serie schakeling heb je 24 volt.
Maar bespaar je de moeite en kijk voor een koelbox op 12 volt en op gas bij de camping artikelen.
Ik heb er 1 die op 12 volt net zo goed werkt als op 220 en op gas en die staat in de tent als we op vakantie gaan.
mvg Jerry
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2006 22:32 #1134520
door V700 register
ja je hebt gelijk
ik ga het zo doen : 1 dynamo de eerste accu gewoon de genene die onder de kap zit,.
en dan door sluisen naar achter met een schakelaar er tussen dat ik kan bepalen wanneer er bij gevuld gaat wordt.
en natuurlijk dat de 2e accu achterin die voor de koelkast is en een lampje of zo
niet de accu leeg trekt waar ik mee mijn motor start.
denk je dat dit gaat werken?
we hebben het maar bedacht om om zo simpel en veilig toch stroom tehebben voor lampje en koelkast zonder dat straks de wagen niet meer start
het is dan niet erg als de accu helemaal leeg is als we smorgen wakker worden want dan zit de start accu nog vol
geef je meening maar ik hoop dat dit werkt ,,,wat denken jullie
groetjes keienbutsers
Beantwoord door V700 register in topic ja je hebt gelijk
ik ga
ja je hebt gelijk
ik ga het zo doen : 1 dynamo de eerste accu gewoon de genene die onder de kap zit,.
en dan door sluisen naar achter met een schakelaar er tussen dat ik kan bepalen wanneer er bij gevuld gaat wordt.
en natuurlijk dat de 2e accu achterin die voor de koelkast is en een lampje of zo
niet de accu leeg trekt waar ik mee mijn motor start.
denk je dat dit gaat werken?
we hebben het maar bedacht om om zo simpel en veilig toch stroom tehebben voor lampje en koelkast zonder dat straks de wagen niet meer start
het is dan niet erg als de accu helemaal leeg is als we smorgen wakker worden want dan zit de start accu nog vol
geef je meening maar ik hoop dat dit werkt ,,,wat denken jullie
groetjes keienbutsers
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2006 13:15 #1134543
door V700 register
Als je een dikke draad aansluit op de plus van de accu onder de motorkap en via een zwaar relais aansluit op de plus van de tweede accu en de min van de tweede accu aansluit op de massa ook met een dikke draad dan is dat goed te doen.
Het relais tussen de plussen van de accu's laat je schakelen via een plusdraad waar alleen stroom op staat als de motor draait.
Dus als de motor draait laad hij twee accu's op en als de motor stopt dan schakelt het relais uit en zijn de twee accu's niet met elkaar verbonden.
Neem een lekkere dikke draad omdat met het starten van de auto allebei de accu's aangesloten staan en er dus uit twee accu's stroom getrokken word.
Een ander manier is om het relais te schakelen met een hand bediende schakelaar.
Of je kunt een diode gebruiken in plaats van een relais.
Er zijn ook zware massa schakelaars in de handel die je zonder relais er tussen kan zetten.
Als je bij de automaterialen zaak om een startrelais vraagt krijg je een relais wat altijd zwaar genoeg is.
Als alles aangesloten is voel dan aan de kabels en aan de verbindingen of ze warm worden.
Warm is dus niet goed en als het te warm word kan de boel gaan branden.
En brand onderweg is natuurlijk nooit leuk.
mvg Jerry.
Beantwoord door V700 register in topic extra accu
Als je een dikke draad aansluit op de plus van de accu onder de motorkap en via een zwaar relais aansluit op de plus van de tweede accu en de min van de tweede accu aansluit op de massa ook met een dikke draad dan is dat goed te doen.
Het relais tussen de plussen van de accu's laat je schakelen via een plusdraad waar alleen stroom op staat als de motor draait.
Dus als de motor draait laad hij twee accu's op en als de motor stopt dan schakelt het relais uit en zijn de twee accu's niet met elkaar verbonden.
Neem een lekkere dikke draad omdat met het starten van de auto allebei de accu's aangesloten staan en er dus uit twee accu's stroom getrokken word.
Een ander manier is om het relais te schakelen met een hand bediende schakelaar.
Of je kunt een diode gebruiken in plaats van een relais.
Er zijn ook zware massa schakelaars in de handel die je zonder relais er tussen kan zetten.
Als je bij de automaterialen zaak om een startrelais vraagt krijg je een relais wat altijd zwaar genoeg is.
Als alles aangesloten is voel dan aan de kabels en aan de verbindingen of ze warm worden.
Warm is dus niet goed en als het te warm word kan de boel gaan branden.
En brand onderweg is natuurlijk nooit leuk.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2006 00:16 #1134575
door V700 register
Koffieset apparaat is gewoon op 12 volt te krijgen.
Net als een koelbox.
Koelboxen zijn er in drie varianten.
Goedkoop = Peltierelement (alleen 12V) trekt ~4Amp uit 12V Kan niet een nacht uit de accu gevoed worden
Duurder = Absorbtie (12V, Gas en 230) Trekt ~5Amp uit 12V Kan niet een nacht uit de accu gevoed worden
Duur = Compressor (12V en 230V) trekt 0.6Amp uit 12V Kan wel een nacht uit de accu gevoed worden
Verder heb je volgens mij nergens 230V voor nodig.
Een omvormer verbruikt zelf namelijk ook stroom
Een goeie ~0.2Amp als hij alleen maar 230 staat te maken en als hij echt gebruikt wordt met een rendement van 90%
Ik heb op de boot een compressorbox in combinatie met een zonnepaneel.
In de zomermaanden hoef ik niet bij te laden met de koelbox 24u aan.. Maar dat zijn dus maar 4 maanden in het jaar.
Jan
Beantwoord door V700 register in topic Waarom?
Koffieset apparaat is gewoon op 12 volt te krijgen.
Net als een koelbox.
Koelboxen zijn er in drie varianten.
Goedkoop = Peltierelement (alleen 12V) trekt ~4Amp uit 12V Kan niet een nacht uit de accu gevoed worden
Duurder = Absorbtie (12V, Gas en 230) Trekt ~5Amp uit 12V Kan niet een nacht uit de accu gevoed worden
Duur = Compressor (12V en 230V) trekt 0.6Amp uit 12V Kan wel een nacht uit de accu gevoed worden
Verder heb je volgens mij nergens 230V voor nodig.
Een omvormer verbruikt zelf namelijk ook stroom
Een goeie ~0.2Amp als hij alleen maar 230 staat te maken en als hij echt gebruikt wordt met een rendement van 90%
Ik heb op de boot een compressorbox in combinatie met een zonnepaneel.
In de zomermaanden hoef ik niet bij te laden met de koelbox 24u aan.. Maar dat zijn dus maar 4 maanden in het jaar.
Jan
Moderators: Jerry Stam