Soms helemaal niet starten!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2006 00:43 #1053018 door V700 register
Soms helemaal niet starten! is gemaakt door V700 register

Het ging bij een ander onderwerp op dit forum om starten op LPG. Er werd daarbij een voorbeeld gegeven van een klein stukje rijden om de kinderen naar school te brengen, 3 km of zo, waarbij terloops verklarend werd opgemerkt dat het te onveilig zou zijn om hen zelf te laten fietsen. Dat stoorde me. Ik begin er maar een nieuw onderwep over om het draadje in dat andere mailtje niet te verstoren.
Ik breng een paar keer per week mijn 3 jongsten naar school, zwemles, turnen en zo. Ze zijn 2, 5 en 7 jaar. Dat gaat met de (bak)fiets of lopend. Mijn oudste, nu 16, bracht ik in haar Basisschooljaren achterop de Omafiets, dwars door Amsterdam van de Rivierenbuurt naar haar school in West, 6 km enkele reis. Toen ze 8 was vonden een iets langere, maar rustige route, die ze zelf kon fietsen. Leuk, gezond, leerzaam en vriendelijk voor het milieu. En soms een nat pak, inderdaad.
Waarom is het onveilig voor kinderen in het verkeer? Voor een groot deel omdat het verkeer rond school bestaat uit ouders die hun kroost per auto naar school brengen omdat..... het te onveilig is om naar school te fietsen! Kip of ei?
Het kan echt anders. Of je nou 1 of 5 kinderen hebt: alles is op te lossen. Je hebt prima kinderzitjes, een heel assortiment bakfietsen, kindertandems, aanhangfietsen, kinderfietskarren...Of je gaat (zo nu en dan) eens lopen desnoods, is alleen maar goed voor ze! Als je benen het doen en je staat desnoods 15 minuten eerder op zie ik het probleem niet. Integendeel, het zou kunnen zijn dat je er een trend mee zet en al dat taxiverkeer van ouders mee helpt terug te dringen. Hoe dan ook leer je je kinderen dat je voor die kleine stukjes naar school, sportclub of muziekles dus NIET de auto pakt.
Afgezien van het gegeven dat je auto dus kennelijk niet snel genoeg op LPG overschakelt binnen die 3 km: je motor komt nooit op temperatuur zo, in die eerste paar km stoot je een hele hoop troep de atmosfeer in (waar ik met mijn bakfiets doorheen moet, dank u), rondom de school verdringen tientallen haastige mamma's en papa's zich, de een wil nog dichter bij de deur parkeren dan de ander...
Natuurlijk, ik ben een moraalrider en ik heb me nergens mee te bemoeien, en ik heb niet de illusie dat ik met deze geagiteerde toon iemand tot gedragsverandering zou kunnen bewegen, maar toch. Het is voor mij een belangrijk onderwerp. Vandaar.
Frans, hartstochtelijk fietser �¨n automobilist (en ik mag ook graag de trein nemen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2006 17:45 #1129946 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet met de trein
Hallo Frans

Voor mij als het even kan n�³�³it meer de trein, maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Bij ons in de buurt ligt een redelijk populaire sportschool. En dan vallen twee dingen op:
  1. Wat zijn er toch veel mensen die van achtreuit inparkeren geen kaas gegeten hebben
  2. We komen sporten, maar willen geen meter te ver lopen. Dus het liefst zouden ze de auto in het kleedhok willen zetten.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2006 18:31 #1129960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moraalrider

<div>
Nou Frans ik ben van plan om over een paar maanden als de jongste iets beter kan opletten samen met de kids naar school te fietsen en pas maar op met je bakfiets want er zijn er bij die een brommobiel al te langzaam vinden op de weg.
Ik ging vroeger ook op de fiets 11 km heen en 11 km weer terug en ik wist niet beter en zo ging ik in de vakantie ook naar de boer om de bollen van het land te halen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn kind van net 5 jaar maar op de fiets naar school moet sturen.
Als ik de kinderen zie die wel zelf op de fiets naar school gaan zie fietsen dan vind ik het onverantwoord om mijn kinderen ook op die manier naar school te laten gaan.
De meeste kinderen kijken dus niet uit met oversteken en rijden met zijn drie�«n naast elkaar waarvan de helft zonder licht omdat vader te beroerd is om het licht te maken en moeders te beroerd om mee te fietsen.
En de kinderen leren fietsen is niet zo moeilijk maar het uitkijken op de weg en de regels in het verkeer is moeilijker.
Lopen is geen optie vanwege het gemis van stoepen hier in het dorp en om ze nu op de weg te laten lopen vind ik doodeng.
Ik word zelf om de dag bijna uit mijn schoenen gereden door mensen die te beroerd zijn het raam schoon te maken en maar alvast gaan rijden met beslagen ramen.
Maar ja dat zijn maar 3 verschillende mensen die dat doen en vandaag of morgen hebben die een klomp door het voorraam liggen.
Dus nog een paar maanden oefenen voor de jongste en dan mag hij op zijn fiets met licht naar school.
En als iedereen op gas rijd en start dan heb jij ook geen last meer van die uitlaatgassen.
Mvg Jerry die fietsen leuk vind maar wel veilig.
</div>

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2006 19:06 #1129968 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dat herinnert me aan ...
Hallo Volvisti

Het verhaal van Jerry herinnert me aan het volgende:

Een tijdje geleden reed ik net als iedere werkdag op de fiets naar m'n werk. En omdat we binnen Heerlen een hoogteverschil tussen laagste en hoogste punt hebben van honderd meter (ik kan het ook niet echt geloven, maar de kaart zegt dat het zo is.) kom je wel eens een heuveltje tegen. Op de heenweg gaat het voornamelijk omlaag. En redelijk hard ook. Voor me rijdt een fiets met naar ik aanneem moeder aan het stuur en kleine meid achter op. De kleine was te klein om te fietsen. Ik haal beide dames in en wat zie ik tot mijn schrik. Voor moeder, op de roodgeasfalteerde rand van de weg, rijdt een meisje op een fietsje met zijwieltjes. Heuvel af. Ik meen de paniek in haar jonge oogjes te zien. Helaas blijkt het geen incident te zijn, want een paar dagen later zie ik ze weer rijden op hetzelfde stuk. Iemand op zo iets aanspreken is niet m'n sterkste kant. Maar ik geloof toch, dat ik dat de volgende keer maar eens doe. Al heb ik ze al een tijdje niet meer gezien. Je snapt niet dat er van dit soort mensen, moeders nog wel, zijn.

Groetjes

Mathy (die ervoor is dat kinderen op de fiets naar school gaan, maar dan moet dat wel veilig kunnen.)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC