cw waarde 945

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2006 22:37 #1128849 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic rompsnelheid

jwielsma schreef : <font face="arial,helvetica,sans-serif">Volgens mij heeft een Volvo 940 estate geen CW-waarde maar eerder een WC-waarde.</font>
<font face="Arial">Maar om in boottermen te denken, hij heeft in ieder geval genoeg lengte voor een hoge rompsnelheid.</font>

Als je de waterlijn kan vinden tenminste, want daar moet je meten :-)
- Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2006 22:47 #1128851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boot?

Dat kan wel kloppen.
De laatste keer dat ik onder de motorkap keek stond er een volvo penta in maar dan met radiateur.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2006 23:37 #1128859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cw daar was iets mee...

Willem van Strik schreef : Cx is frans voor Cw, hoewel Citroen ooit in een folder iets heeft geroepen over dat het Cw maal het frontaal oppervlak zou zijn.

Met Cw waarde is niet alles gezegd . Daar stond me iets van bij, maar hoe zat het ook alweer? Ik heb het even nageslagen en ik citeer:

" ...het gaat er niet alleen om of lucht zich gemakkelijk over een vlak kan verplaatsen, maar ook of er geen wervelingen optreden die storend werken. Of een auto in aerodynamisch opzicht gunstig of ongunstig is gevormd, komt tot uitdrukking in de luchtweerstandsco�«ffici�«nt Cw. Maar het is niet alleen de vormgeving die de luchtweerstand bepaalt. Dit is ook het frontaal oppervlak, het grootste oppervlak dat de lucht moet wegduwen.
Het (frontale oppervlak) x (de Cw waarde) levert de totale luchtweerstand op.
Nu zal men zeker trachten het frontale oppervlak te reduceren, maar tenslotte moet er plaats zijn voor motor, transmissie, passagiers en bagage. Voor de Cw-waarde geldt hetzelfde. Men kan de Cw-waarde wel tot het uiterste trachten te verkleinen, maar de passagiers moeten een redelijke hoofd-, schouder- en knieruimte hebben.
Het is dus de kunst van de carrosserieontwerper om Cw-waarde, frontaal oppervlak en welzijn van de inzittenden in een redelijke verhouding te brengen. Daarbij moet ook nog rekening worden gehouden met een stabiel weggedrag van de auto. Zo mag er bij hoge snelheden geen opwaartse druk ontstaan die het contact tussen banden en wegdek doet verminderen. Ook de zijwindgevoeligheid mag er niet onder lijden, en verder moet er rekening mee worden gehouden dat motor en remmen voldoende koeling krijgen. Dit betekent luchtopeningen die echter een zo gering mogelijk negatief effect op de Cw-waarde moeten opleveren.
Vermindering van de luchtweerstand is dus een complex probleem, maar veel is er al bereikt De Cw-waarde van auto�s in de jaren vijftig lag tussen 0.50 en 0,60. Met behulp van windtunnelproeven kon de waarde teruggebracht worden tot 0,30-0,40 , afhankelijk van de lengte van de auto. Want hoe korter de auto, hoe moeilijker het is de Cw-waarde laag te houden. "

Henk

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2006 00:10 #1128867 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zei ik toch....
Hallo Henk

Ik heb altijd al gezegd dat de 945 te kort is. ;-)

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2006 01:45 #1128872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Zei ik toch....

ik schreef : citaat: "Want hoe korter de auto, hoe moeilijker het is de Cw waarde laag te houden"

Mathy schreef : Ik heb altijd al gezegd dat de 945 te kort is ;-)

en je begrijpt dus ook waarom een mensenleven zo'n hoge Cw waarde heeft...
H.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC