Koude lucht passagierzijde op de voeten ECC 945 LPT MJ 98

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2024 23:41 #1111935 door V700 register
Goedenavond,

Wie kan zijn licht laten schijnen op het volgende mysterie?

Bij mijn 945 LPT uit 10/97 (modeljaar 98?) ervaar ik het volgende (of eigenlijk: mijn lieftallige wederhelft).

De klimaatregeling werkt prima, behalve de lucht toevoer naar de voeten van de passagierszijde. Er zijn 2 voorkomende situaties: er komt voldoende warme lucht uit de uitstroomopeningen bij de bestuurder en passagier, maar nu komt het:
Zonder aanwijsbare oorzaak komt er in eens koude lucht bij de passagierszijde uit, terwijl er bij de bestuurderszijde warme lucht uit blijft komen. Dit verschijnsel kan soms na 15 minuten optreden, soms na een uur of langer. In een enkel geval is dit gelijk aanwezig. Zelfs als ik de temperatuur op max. zet, komt er even warme lucht uit om vervolgens na een tijdje weer koud lucht te blazen. De airco staat overigens standaard ingeschakeld.

Let wel dit is enkel aan de passagierszijde! De bestuurderskant werkt prima. Het komt nu voor dat ik me een breuk zweet en mijn vriendin een deken om haar voeten moet doen vanwege de kou.

Bij voorbaat dank voor ideeën en suggesties, ook namens mijn vriendin :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-03-2024 11:34 #1474717 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gebeurd dit ook wanneer je de
Gebeurd dit ook wanneer je de airco niet ingeschakeld hebt?

Het enige wat ik kan bedenken is dat er rotzooi (blaadjes etc) het systeem ingezogen zijn waardoor een gedeelte van de ac-verdamper geblokkeerd is. De servomotor daarachter kan dan niet goed meer regelen hoeveel lucht er over de kachelradiator heen gaat. Je krijgt dan onevenredig veel ijskoude airco lucht. Het zou daarna "gemengd" moeten worden, maar het is dan zo in onbalans dat dit niet meer lukt.... is maar een theorie, maar relatief makkelijk te controleren.

Kijk ook eens in het vacuumverdeelblok achter het handschoenenkastje (waar je toch moet zijn als je de verdamper wil inspecteren) of je vervuilde sporen in het verdeelblok aan treft. Als je daar vervuiling ziet duidt dat op een vacuum lek van de betreffende klep en is mogelijk de oorzaak. Vaker wél dan niet is de klep voor de voetenstand (gele slang) de defect.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC