Ramen gaan stroef

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2024 18:45 #1111925 door Mathy van Nisselroy
Ramen gaan stroef is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

De ramen gaan met wat moeite omhoog en omlaag. Waar kan ik de geleiders het beste mee inspuiten?

groetjes

Mathy

PS ik heb hier wit spuitvet en PTFE spray staan. Een van die twee of wat anders?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-02-2024 13:59 #1474574 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het smeren van de ramen en/of
Het smeren van de ramen en/of bijbehorende geleiders komt ongeveer jaarlijks wel een keer aan bod hier op de site.

Afhankelijk van wie je het vraagt, en welke geleider je wilt smeren krijg je verschillende antwoorden.

Op aanraden van Wessdan heb ik naar alle tevredenheid een aantal met siliconenspray behandeld. Gok dat PTFE vergelijkbaar resultaat zal opleveren.

Wit spuitvet zou ik niet doen, dat wordt vrij snel vloeibaar met de auto in de zon, en het blijft natte drap, waardoor het vuil/stof aantrekt en vast houdt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2024 15:27 #1474608 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Noppen heeft volkomen gelijk.
De door hem genoemde PTFE is namelijk een vorm van silicone spray.
Kenmerkend is dat dit verdampt en een wat hardere smerende laag achterlaat. Het wordt ook aanbevolen voor fietskettingen waar het uitstekend zijn werk doet bij het smeren van de lagerpunten die een betrekkelijk hoge druk moeten verduren.

Ik gebruik PTFE al jaren voor vochtgevoelige zaken als tuinhek-en hangsloten, portiersscharnieren, portierrubbers omdat het ook een waterafstotende laag geeft. Nu moet je PTFE natuurlijk niet als motorolie gaan gebruiken. ;-) .

Ander voordeel is dat het geen vette klodders achterlaat en het werkt ook als je het afveegt.

En het werkt ook op kunststof.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC