- Berichten: 101
luchtklep 740
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-02-2022 13:10 #1111125
door Pascal Kogelman
luchtklep 740 is gemaakt door Pascal Kogelman
Zoals elders op dit forum al aangegeven in het topic: "Mis ik iets?", ontbreekt de veer in de luchtklep bij de voeten in de pedaalbak van mijn Volvo 740 "Blue Monday". De klep flapperde nu bij elke bocht open/dicht wat een storend geluid gaf.
Mbt verhelderende foto's en tips van diverse forumleden hier heb ik een paar veertjes besteld bij Volvo340onderdelen.nl en ben de klus aangegaan. Aangezien mijn klep ook gekit was, heb ik eerst met een plamuurmes de kit los gestoken en verwijderd.
Dr klep kwam na enig aandringen los. Even gekeken in de holle ruimte erachter en op de vloerplaat m.b.v. een spiegeltje, maar daar was alles schoon, droog en roestvrij. Gelukkig nooit lekkages geweest, het is nl. een beruchte plek voor roest. Op youtube staat er een filmpje met een mooi voorbeeld van hoe dat kan aflopen. Omdat ik dit graag roestvrij wil houden heb ik de holle ruimtes volgesprayd met Dinitrol ML, zodat dit ook roestvrij blijft.
Toen de rand vh plaatwerk verder ontdaan van alle resten kit, schoongemaakt en goed ontvet.
Ook het rubber dat om de klep heen zat heb ik schoongemaakt en in de vaseline gezet zodat deze weer lang waterdicht blijft. Toen kwam het gepriegel om het veertje te plaatsen. Dankzij de foto's lukte dit redelijk vlot en de klep opent en sluit weer zoals Volvo het bedoeld heeft.
Het rubber rondom de klep bevestigde met kit en even laten drogen. En even later een rups kit rondom de opening op het plaatwerk gelegd. Ik had nog Dekalin Dekasyl 1512 kit liggen, waarmee je o.a. dakramen in campers/caravans kunt monteren, ook perfect spul voor deze klus.
Even laten aandrogen en toen de luchtklep teruggeplaatst en goed aangedrukt. Met een natte vinger de kit gladgestreken en laten drogen. De luchtklep zit weer muurvast en waterdicht. Job well done.
Komt goed uit, want vanaf volgende week mag Blue Monday weer de weg op (1 maart). Bij warm weer kan er dan weer frisse lucht over de voeten stromen.
Hieronder de foto's vh proces, mocht iemand dit ooit gaan uitvoeren. Ook heb ik nog 2 veertjes over, die over te nemen zijn. Als er belangstelling voor is, hoor ik het wel.
groet,
Pascal
Mbt verhelderende foto's en tips van diverse forumleden hier heb ik een paar veertjes besteld bij Volvo340onderdelen.nl en ben de klus aangegaan. Aangezien mijn klep ook gekit was, heb ik eerst met een plamuurmes de kit los gestoken en verwijderd.
Dr klep kwam na enig aandringen los. Even gekeken in de holle ruimte erachter en op de vloerplaat m.b.v. een spiegeltje, maar daar was alles schoon, droog en roestvrij. Gelukkig nooit lekkages geweest, het is nl. een beruchte plek voor roest. Op youtube staat er een filmpje met een mooi voorbeeld van hoe dat kan aflopen. Omdat ik dit graag roestvrij wil houden heb ik de holle ruimtes volgesprayd met Dinitrol ML, zodat dit ook roestvrij blijft.
Toen de rand vh plaatwerk verder ontdaan van alle resten kit, schoongemaakt en goed ontvet.
Ook het rubber dat om de klep heen zat heb ik schoongemaakt en in de vaseline gezet zodat deze weer lang waterdicht blijft. Toen kwam het gepriegel om het veertje te plaatsen. Dankzij de foto's lukte dit redelijk vlot en de klep opent en sluit weer zoals Volvo het bedoeld heeft.
Het rubber rondom de klep bevestigde met kit en even laten drogen. En even later een rups kit rondom de opening op het plaatwerk gelegd. Ik had nog Dekalin Dekasyl 1512 kit liggen, waarmee je o.a. dakramen in campers/caravans kunt monteren, ook perfect spul voor deze klus.
Even laten aandrogen en toen de luchtklep teruggeplaatst en goed aangedrukt. Met een natte vinger de kit gladgestreken en laten drogen. De luchtklep zit weer muurvast en waterdicht. Job well done.
Komt goed uit, want vanaf volgende week mag Blue Monday weer de weg op (1 maart). Bij warm weer kan er dan weer frisse lucht over de voeten stromen.
Hieronder de foto's vh proces, mocht iemand dit ooit gaan uitvoeren. Ook heb ik nog 2 veertjes over, die over te nemen zijn. Als er belangstelling voor is, hoor ik het wel.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
28-02-2022 19:00 #1470043
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Goed aangepakt !
Die klepbehuizing eruit krijgen kan een taai klusje zijn weet ik uit ervaring.
Je kan er lastig bij en het ding zit goed vast met die weerhaakjes.
Ik zie een hoop lakbeschadigingen rondom de plek waar dat ding gemonteerd zit.
Vermoedelijk van het demonteren.
Maar tis aan de binnenkant , klepbehuizing er weer in. Bekleding er weer tegenaan.
Netjes zat.
En het systeem werkt best goed. Zet maar eens open in de winter !
Je kan er lastig bij en het ding zit goed vast met die weerhaakjes.
Ik zie een hoop lakbeschadigingen rondom de plek waar dat ding gemonteerd zit.
Vermoedelijk van het demonteren.
Maar tis aan de binnenkant , klepbehuizing er weer in. Bekleding er weer tegenaan.
Netjes zat.
En het systeem werkt best goed. Zet maar eens open in de winter !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2022 11:34 #1470052
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Nodig?
Is het echt nodig de hele klep uit de carrosserie te halen?
Ik meen me te herinneren dat na de 1e keer het me lukte de veer er van buitenaf in te zetten.
Ik meen me te herinneren dat na de 1e keer het me lukte de veer er van buitenaf in te zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
01-03-2022 19:10 #1470066
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gepruts
Perse nodig? weet ik niet.
Ik zag een filmpje op de site vh Volvo240-260 register, waar Boaz een "how-to" monteer een tweede luchtklep-filmpje gemaakt heeft. Daar heb ik veel aan gehad. Door de klep los te halen (dmv met een scherp plamuurmes onder de kit te steken) zie ik beter hoe het e.e.a. in elkaar steekt en hoef ik niet op de tast te prutsen met het risico dat het veertje erachter valt met nog meer gepruts tot gevolg. Daarnaast kon ik mij op die manier overtuigen vd staat vh plaatwerk aan de binnenkant van het scherm en deze meteen een anti-roestbehandeling geven zodat het roestvrij blijft de komende jaren. Soms is de iets langere weg afleggen op den duur de betere route ....
groet,
Pascal
Ik zag een filmpje op de site vh Volvo240-260 register, waar Boaz een "how-to" monteer een tweede luchtklep-filmpje gemaakt heeft. Daar heb ik veel aan gehad. Door de klep los te halen (dmv met een scherp plamuurmes onder de kit te steken) zie ik beter hoe het e.e.a. in elkaar steekt en hoef ik niet op de tast te prutsen met het risico dat het veertje erachter valt met nog meer gepruts tot gevolg. Daarnaast kon ik mij op die manier overtuigen vd staat vh plaatwerk aan de binnenkant van het scherm en deze meteen een anti-roestbehandeling geven zodat het roestvrij blijft de komende jaren. Soms is de iets langere weg afleggen op den duur de betere route ....
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam