Mis ik iets ?!?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 14:14 #1111107
door Pascal Kogelman
Mis ik iets ?!? is gemaakt door Pascal Kogelman
In mijn 740 “Blue Monday” hoorde ik tijdens het rijden met name in bochten een doffe tik. Toen ik op onderzoek uit ging ontdekte ik dat links naast de pedalenbak een “frisse-buitenlucht”- klep zat. Handig in de zomer om koude rijwind bij de voeten te krijgen. Samen met het open dak moet het dan wel lekker koud te krijgen zijn tijdens het rijden bij 32 graden C. Ik ken deze vorm van ventilatie van de oudere typen 240, maar wist niet dat de 740 dit ook nog had. Overigens zit er niet zo’n klep aan de bijrijderskant omdat daar de ECU vd injectie hangt. Bij mij kan die klep vrij bewegen dwz open/dicht gaan. Dat is wat ik dus steeds hoorde in elke bocht. Hij is dus niet meer te fixeren. Mis ik een onderdeel om deze klep vast te zetten ?!? Graag maak ik het weer zoals Volvo het toen bedoeld had. Ik heb foto’s bijgevoegd.
Groet,
Pascal
Groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 15:14 #1469917
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Pascal
Je schreef: "Samen met het open dak moet het dan wel lekker koud te krijgen zijn tijdens het rijden bij 32 graden C."
Hoe "fris" denk je dat het wordt als er lucht met een temperatuur van 32 graden Celsius door de auto stroomt?
groetjes
Mathy
Je schreef: "Samen met het open dak moet het dan wel lekker koud te krijgen zijn tijdens het rijden bij 32 graden C."
Hoe "fris" denk je dat het wordt als er lucht met een temperatuur van 32 graden Celsius door de auto stroomt?
groetjes
Mathy
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 15:21 #1469918
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Rijwind
Mathy, Ik denk heel fris bij de voeten als je bijv. 80 km/uur rijdt. Als ik op de motor rijd met 30 graden en even het vizier open dan is de lucht lekker fris hoor! Gewoon blijven rijden en niet te veel stilstaan, dan geeft het verkoeling in de pedaalbak.
groet,
Pascal
groet,
Pascal
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 18:46 #1469922
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je mist inderdaad een veer om
Je mist inderdaad een veer om de klep te fixeren. Dat gebeurt vaker, en mensen die het niet begrijpen kitten dan de klep dicht... Die veer is wel een draak om op z'n plaats te krijgen, en vast lastig leverbaar. maar bij Skandix heb je wel een kans.
In een diesel, carburateurversie en K-jetronic injectie heeft ook de bijrijder zo'n handmatige klep. Echter: niet als de auto climate control heeft: dan worden de kleppen door het climate systeem bediend.
In een diesel, carburateurversie en K-jetronic injectie heeft ook de bijrijder zo'n handmatige klep. Echter: niet als de auto climate control heeft: dan worden de kleppen door het climate systeem bediend.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 20:36 #1469925
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Losse veer sloper??
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 21:04 #1469927
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Volvo 340 onderdelen
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 22:14 #1469928
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Foto
Pascal,
Ik zal morgen "proberen" er een foto van te maken.
Ik zal morgen "proberen" er een foto van te maken.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-02-2022 22:44 #1469930
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Graag!
Foto’s: graag
Alvast bedankt!
groet,
Pascal
Alvast bedankt!
groet,
Pascal
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2022 01:14 #1469934
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic In een diesel, carburateurversie en K-jetronic injectie ....
ook de bijrijder zo'n handmatige klep.
Voetmatige klep...
Wel aardig bedacht door Volvo want op de rechter klepplek zit bij de benzine injectie modellen de ECU. Die modellen die Willem noemt zullen op die plek dus geen electro kastje hebben zitten dus plek voor zo'n klep.
Ik vermoed dat de klep voor links of rechts identiek is. Wel handig als je er 2e hands naar op zoek gaat want dan vergroot je je zoekgebied voor zo'n complete klep.
Ze zijn nieuw niet meer te vinden dacht ik.
Veertje vervangen is priegelwerk,
En pas op met je auto uitlenen aan lompe gasten met grote voeten en lompe schoenen. Da's vaak hoe dat klepje sneuvelt.
Voetmatige klep...

Wel aardig bedacht door Volvo want op de rechter klepplek zit bij de benzine injectie modellen de ECU. Die modellen die Willem noemt zullen op die plek dus geen electro kastje hebben zitten dus plek voor zo'n klep.
Ik vermoed dat de klep voor links of rechts identiek is. Wel handig als je er 2e hands naar op zoek gaat want dan vergroot je je zoekgebied voor zo'n complete klep.
Ze zijn nieuw niet meer te vinden dacht ik.
Veertje vervangen is priegelwerk,
En pas op met je auto uitlenen aan lompe gasten met grote voeten en lompe schoenen. Da's vaak hoe dat klepje sneuvelt.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2022 10:23 #1469935
door Adrian Maarleveld
Zaten er inderdaad in mijn diesel. Zelf ingezet. Soms valt een veer er tussen uit. Misschien op te vissen uit de dorpelbak met een magneet. Je moet ze in de plastic houdertjes spannen. De veer, de rondjes, steken naar binnen uit. De veer geeft druk tijdens openen en sluiten. Heb je het een keer gedaan en weet je hoe het zit, dan is het makkelijk. De veer lijkt wel erg veel op de veren die gebruikt worden bij klapschaatsen. Die gaan vaak stuk door slijtage en zijn makkelijk te verkrijgen bij de schaatswinkels. Zie foto met dummy- klep.
De hele klep met huis moet er eerst uit. De pijl wijst naar een van de twee plastic veren aan de voorkant, welke je ook ziet op je eigen foto, die je in moet trekken om het huis eruit te trekken. Jouw klep zit er zo te zien ingekit om het leuk te maken.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 2 kleppen
Zaten er inderdaad in mijn diesel. Zelf ingezet. Soms valt een veer er tussen uit. Misschien op te vissen uit de dorpelbak met een magneet. Je moet ze in de plastic houdertjes spannen. De veer, de rondjes, steken naar binnen uit. De veer geeft druk tijdens openen en sluiten. Heb je het een keer gedaan en weet je hoe het zit, dan is het makkelijk. De veer lijkt wel erg veel op de veren die gebruikt worden bij klapschaatsen. Die gaan vaak stuk door slijtage en zijn makkelijk te verkrijgen bij de schaatswinkels. Zie foto met dummy- klep.
De hele klep met huis moet er eerst uit. De pijl wijst naar een van de twee plastic veren aan de voorkant, welke je ook ziet op je eigen foto, die je in moet trekken om het huis eruit te trekken. Jouw klep zit er zo te zien ingekit om het leuk te maken.
Moderators: Jerry Stam