Simpele geluidsisolatie
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2021 20:58 #1110983
door Jerry Stam (GAST)
Simpele geluidsisolatie is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
In mijn speurtocht naar simpele manieren om het buitengeluid in mijn 940 terug te brengen heb ik afgelopen weekend deze gedaan.
Je maakt aan de bestuurderskant de plastic kappen los van A-stijl, B-stijl (bovenaan) en C-stijl (bovenaan) en evt die boven het achterraam uit de achterbak (ik heb een estate).
Je draait de knoppen uit het hemeltje los met een kwartslag.
Je kan dan het hemeltje genoeg naar beneden trekken om de twee platen van de foto tussen het hemeltje en het dak te schuiven.
Dat is dus links en rechts van het lampje in het hemeltje (mag je zelf bepalen wat links en rechts is)
En nee ik heb het niet geplakt.
www.gamma.nl/assortiment/gamma-geluidsab...cm-2-stuks/p/B102247
Je maakt aan de bestuurderskant de plastic kappen los van A-stijl, B-stijl (bovenaan) en C-stijl (bovenaan) en evt die boven het achterraam uit de achterbak (ik heb een estate).
Je draait de knoppen uit het hemeltje los met een kwartslag.
Je kan dan het hemeltje genoeg naar beneden trekken om de twee platen van de foto tussen het hemeltje en het dak te schuiven.
Dat is dus links en rechts van het lampje in het hemeltje (mag je zelf bepalen wat links en rechts is)
En nee ik heb het niet geplakt.
www.gamma.nl/assortiment/gamma-geluidsab...cm-2-stuks/p/B102247
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2021 21:44 #1468924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interieur bekleding van een 960
Ik heb wel eens gehoord dat het vervangen van de vloerbedekking door vloerbedekking uit de 960 serie een enorme verbetering is qua geluidsisolatie.
Ik heb nooit geweten dat het dak zoveel lawaai doorgaf… (nou ja behalve dan bij een stevige hagelbui)
Zou het helpen als je folie in de deurenpanelen plaatst?
En eventueel dikkere deurrubbers…
Ik heb nooit geweten dat het dak zoveel lawaai doorgaf… (nou ja behalve dan bij een stevige hagelbui)
Zou het helpen als je folie in de deurenpanelen plaatst?
En eventueel dikkere deurrubbers…
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2021 08:55 #1468925
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb et spul, niet van de
Ik heb et spul, niet van de gamma maar iets vergelijkbaars, ook op diverse plekken in de auto zitten.
Ik heb het onder andere aan de binnenkant van de middenconsole zitten (handrem gedeelte), maar ook de onderkant van de plaat boven het reservewiel, linker+rechter zijkant in de kofferbak en de kappen van de d-stijl.
Ik heb et idee dat vooral de achterbak bij een estate veel herrie maakt. En waarom ze wel de platen van de zijvakken van eenzelfde soort schuim fabriek af voorzien hebben, maar de grote plaat boven reserve wiel niet blijft mij een raadsel....
Ik heb het onder andere aan de binnenkant van de middenconsole zitten (handrem gedeelte), maar ook de onderkant van de plaat boven het reservewiel, linker+rechter zijkant in de kofferbak en de kappen van de d-stijl.
Ik heb et idee dat vooral de achterbak bij een estate veel herrie maakt. En waarom ze wel de platen van de zijvakken van eenzelfde soort schuim fabriek af voorzien hebben, maar de grote plaat boven reserve wiel niet blijft mij een raadsel....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-11-2021 11:10 #1468926
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic folie heeft vrijwel geen geluidsisolerende waarde
Lage tonen worden geïsoleerd door massa. De anti-dreun plaat in auto's. Dat zwarte plak spul met wafeltjes erin geperst en een klevende kant. Je plakt de auto zo vol met tientallen kilo's maar het werkt wel. Ik zou alleen de kwetsbare plekken doen, waar er veel geluid doorkomt, schot naar de motorruimte op plekken waar het nog niet zit, tunnel en inderdaad bij de vloer van de estate, daar komt zeker geluid uit, je hoort het duidelijk als de bank is neergeklapt
Hoge tonen kun je isoleren met bv steenwol (bah vies als het nat wordt) of van dat schuim van gemalen autostoelen, maar ook dat wil je liever niet nat hebben. Dat kun je alleen toepassen op plekken die altijd droog blijven (niet in de portieren dus), wel op de deksel naar de reserveband. En dus ook op de hele vloer soortgelijk spul als de matten van de 960. Maar ik denk dat er in de 960 ook meer aandacht is geweest voor het verdelen van de anti-dreun platen en bijvoorbeeld de dikte van het staal van het schot naar de motorruimte en ook de afwerking van de doorvoeren daar doorheen. En het geluid dat de motor maakt om te beginnen en het geluid dat de achteras doorgeeft aan de koets via de plastic veer.
Hoge tonen kun je isoleren met bv steenwol (bah vies als het nat wordt) of van dat schuim van gemalen autostoelen, maar ook dat wil je liever niet nat hebben. Dat kun je alleen toepassen op plekken die altijd droog blijven (niet in de portieren dus), wel op de deksel naar de reserveband. En dus ook op de hele vloer soortgelijk spul als de matten van de 960. Maar ik denk dat er in de 960 ook meer aandacht is geweest voor het verdelen van de anti-dreun platen en bijvoorbeeld de dikte van het staal van het schot naar de motorruimte en ook de afwerking van de doorvoeren daar doorheen. En het geluid dat de motor maakt om te beginnen en het geluid dat de achteras doorgeeft aan de koets via de plastic veer.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2021 12:18 #1468994
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een 960 zit vol met kilo's
Een 960 zit vol met kilo's extra isolatiemateriaal. Niet alleen onder het tapijt, ook achter alle plastic van de stijlen, tegen het schutbord, etc.
Kwa staal is het allemaal redelijk vergelijkbaar met de 940. Ja, het schutbord is anders gevormd, maar dat is om ruimte voor de zes-in-lijn te maken. Doorvoeren door het schutbord zijn op dezelfde wijze afgedicht. Dakplaat is op zich niet extra geisoleerd, maar ik heb het idee dat de hemelbekleding wel een bijdrage levert: net wat dikker schuim tussen stof en karton. En alle doorvoeren zijn wel dichtgepropt met schuim.
Voor zover ik weet is daar bij de laatste bouwjaren 940 overigens ook meer aandacht aan besteed.
Kwa staal is het allemaal redelijk vergelijkbaar met de 940. Ja, het schutbord is anders gevormd, maar dat is om ruimte voor de zes-in-lijn te maken. Doorvoeren door het schutbord zijn op dezelfde wijze afgedicht. Dakplaat is op zich niet extra geisoleerd, maar ik heb het idee dat de hemelbekleding wel een bijdrage levert: net wat dikker schuim tussen stof en karton. En alle doorvoeren zijn wel dichtgepropt met schuim.
Voor zover ik weet is daar bij de laatste bouwjaren 940 overigens ook meer aandacht aan besteed.
Moderators: Jerry Stam