kachelweerstand (stuk of de verkeerde?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2021 23:23 #1110845 door V700 register
kachelweerstand (stuk of de verkeerde? is gemaakt door V700 register
Hoi mede volvo liefhebbers,

Met onze volvo (945 van 1992) komen we maar niet tot een correct werkende ventilatie/verwarming in de auto.
Volgens wat ik denk is er ooit een verkeerde weerstand geplaatst geweest.
We zitten dus met het volgende. Enkel stand 5 werkt zoals het moet, nu heb ik hier al gevonden dat dit aan de temperatuurbeveiliging kan liggen.
Deze hebben we ook al vervangen door een exemplaar dat tot 90° gaat maar helaas branden deze ook door.
Als we de weerstand overbruggen werken stand 2 tot 5 wel, stand 1 helaas nog steeds niet.
Overbruggen is helaas geen optie want de weerstand word ongelooflijk warm.

Zou een nieuwe weerstand (misschien de juiste nu) de oplossing zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-08-2021 13:28 #1468031 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ja
Ik heb het destijds met mijn 740 ook deze symptomen gehad : omgewisseld met een gebruikte kachelweerstand en alles functioneerde weer. Ik zou het dus proberen.
Groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2021 01:20 #1468038 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic weerstand
De kachelweerstand kent een paar standen. Bij de hoogste stand is de ventilator rechtstreeks doorverbonden met +12 volt. Bij de lagere standen wordt er telkens een weerstand tussengeschakeld zodat het toerental omlaag wordt geregeld. Dat het geval heet wordt is logisch, daarom hangt de kachelweerstand ook in de luchtstroom. Het klein ding op d weerstand is een temperatuurzekering, zoals ook in koffiiezetters zit, wordt deze te heet, dan wordt de verbinding met de +12 volt onherstelbaar verbroken. Wanneer je aan deze draden soldeert gaat de beveiliging ook stuk. Vandaar dat deze gepuntlast is. Wanneer deze stuk is loopt de boel alleen in de hoogste stand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2021 16:45 #1468047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo ver waren we ook al.
Zo ver waren we ook al.
Maar zelfs bij 1 van 90°c gaat de temperatuurzekering stuk.
Eventjes gaat het goed maar na enkele minuten springt deze ook.

Zullen eens een andere bestellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2021 18:42 #1468199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ventilator motor versleten
Zeer waarschijnlijk is de ventilator versleten, waardoor deze stroef loopt en veel meer stroom trekt,resultaat de voorschakelweerstand brand door.
Beide vervangen met nieuwe onderdelen is de enige oplossing,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD