Toerenteller van 760 met t5
- BJ Berenpas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2021 17:08 #1110388
door BJ Berenpas (GAST)
Toerenteller van 760 met t5 is gemaakt door BJ Berenpas (GAST)
Hallo allemaal,
Recent heb ik een volvo 700 uit Zweden gehaald. Deze heeft een leuke t5 (2.4t v70 1998)ombouw begaan.
Maar nu functioneerd de toerenteller niet, deze zou ik graag weer werkend willen hebben.
De tellerbak heeft de km teller met 3 kabels, van VDO (als ik het goed heb)
De rood witte kabel zit aangesloten op de toerenteller, maar verdwijnt dan in een niet tevolgen kabel boom achter het dashboard.
Welke aansturing krijgt de toeren Teller van onze modellen van origine?
Ben benieuwd wat jullie advies is?
Vriendelijke groet,
Bart Jan
Recent heb ik een volvo 700 uit Zweden gehaald. Deze heeft een leuke t5 (2.4t v70 1998)ombouw begaan.
Maar nu functioneerd de toerenteller niet, deze zou ik graag weer werkend willen hebben.
De tellerbak heeft de km teller met 3 kabels, van VDO (als ik het goed heb)
De rood witte kabel zit aangesloten op de toerenteller, maar verdwijnt dan in een niet tevolgen kabel boom achter het dashboard.
Welke aansturing krijgt de toeren Teller van onze modellen van origine?
Ben benieuwd wat jullie advies is?
Vriendelijke groet,
Bart Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
09-01-2021 18:45 #1464854
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Via de bobine
Is het een T5 met een losse bobine of een T5 met coil on plugs?
Normaal krijgt de toerenteller zijn signaal via de bobine (ontsteking).
Toerenteller zal waarschijnlijk van een 4 cilinder zijn en daarom dus niet corresponderen met de 5 cilinder. Als de T5 een losse bobine heeft en je zou hem daarop aansluiten zal je toerenteller een verkeerde weergave geven.
Je zal dus door iemand met verstand van electronica een kastje moeten laten bouwen die het signaal van de bobine of van de ECU (ingeval van COP's) vertaald naar de toerenteller voor een 4 cilinder.
Groeten,
Gerben
Normaal krijgt de toerenteller zijn signaal via de bobine (ontsteking).
Toerenteller zal waarschijnlijk van een 4 cilinder zijn en daarom dus niet corresponderen met de 5 cilinder. Als de T5 een losse bobine heeft en je zou hem daarop aansluiten zal je toerenteller een verkeerde weergave geven.
Je zal dus door iemand met verstand van electronica een kastje moeten laten bouwen die het signaal van de bobine of van de ECU (ingeval van COP's) vertaald naar de toerenteller voor een 4 cilinder.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BJ Berenpas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2021 21:40 #1464858
door BJ Berenpas (GAST)
Beantwoord door BJ Berenpas (GAST) in topic Er zit een losse bobine in.
Er zit een losse bobine in.
Zou ik dan rechtstreeks de rood witte kabel kunnen doorverbinden met de teller kast? (en dan zien hoe erg de afwijking is).
Of zit hier iets tussen?
Zou ik dan rechtstreeks de rood witte kabel kunnen doorverbinden met de teller kast? (en dan zien hoe erg de afwijking is).
Of zit hier iets tussen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
09-01-2021 21:52 #1464859
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja.
Bij de vier cilinders/originele constructie zit er niks tussen.
Rood - witte kabel van de tellerkast door verbinden aan de - (trigger) kant van de bobine.
Dan maar eens zien wat er gebeurt.
Groeten,
Gerben
Rood - witte kabel van de tellerkast door verbinden aan de - (trigger) kant van de bobine.
Dan maar eens zien wat er gebeurt.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BJ Berenpas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2021 20:43 #1464873
door BJ Berenpas (GAST)
Beantwoord door BJ Berenpas (GAST) in topic Bedankt voor het meedenken!
Bedankt voor het meedenken!
Dat ga ik binnenkort maar eens proberen
Dat ga ik binnenkort maar eens proberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2021 08:49 #1465444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
ik heb bij mijn 740 t5 de originele rpm output van de 850 ecu rechtstreeks verbonden met de toerenteller in de 740 tellerbak. Geen tussenkastje oid gebruikt, werkt zoals het hoort. Dit betrof ook een vdo teller unit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2021 15:02 #1465455
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tellen voor toeren
In theorie telt de toerenteller het aantal vonken per minuut en deelt die door het aantal cilinders dat hoort te vonken (en corrigeer me als het onderstaande niet zou kloppen).
In de 4-takt 4-cilinder duurt het 2 omwentelingen voordat alle 4 cilinders gevonkt hebben.
Ik ken de 5 cilinders niet in detail, maar ik neem aan dat die een "rechte" krukas hebben; dan heb je in 2 omwentelingen 5 vonken.
Je 4-cilinder toerenteller zal dan dus een 20% hoger toerental aangeven als je daar de 5-cilinder op aan sluit. Het zou verder moeten werken en je kan veel beter doortrekken in het rode gebied
(5000 toeren op de teller is in werkelijkheid 4000)
In de 4-takt 4-cilinder duurt het 2 omwentelingen voordat alle 4 cilinders gevonkt hebben.
Ik ken de 5 cilinders niet in detail, maar ik neem aan dat die een "rechte" krukas hebben; dan heb je in 2 omwentelingen 5 vonken.
Je 4-cilinder toerenteller zal dan dus een 20% hoger toerental aangeven als je daar de 5-cilinder op aan sluit. Het zou verder moeten werken en je kan veel beter doortrekken in het rode gebied
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2021 15:58 #1465456
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Praktijk
Je verhaal klopt wel, echter heeft de m 4.4 ecu van de 850 een 4 cilinder rpm output. In de praktijk wijst het (in mijn geval) ook uit dat het toerental gewoon klopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2021 09:42 #1465506
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo leer je elke keer weer bij
Ik merk al dat mijn referentie te veel de oude techniek van klassiekers is......
De ouderwetse manier van een toerenteller aansluiten is op de plus van de bobine; dat hier "tegenwoordig" andere signalen voor worden gepakt is logisch. Tja een krukas-sensor zat er nog niet in de jaren 60 en 70, en is bijna vanzelfsprekend ook wel de meest logische natuurlijk.
De ouderwetse manier van een toerenteller aansluiten is op de plus van de bobine; dat hier "tegenwoordig" andere signalen voor worden gepakt is logisch. Tja een krukas-sensor zat er nog niet in de jaren 60 en 70, en is bijna vanzelfsprekend ook wel de meest logische natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2021 13:41 #1465509
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 700 t5 meeting
ik voel dat er een 740/760 t5 meeting aan zit te komen in het voorjaar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





