Lampjes in dashboard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2020 09:45 #1110216
door V700 register
Lampjes in dashboard is gemaakt door V700 register
Beste Volvoliefhebbers,
Na deze instructies te hebben opgevolgd:
volvo700vereniging.nl/node/14598 , doen de lampjes in het kachelpaneel het nog niet.
Zekeringen gechecked, die zijn goed!
Nu valt mij op, dat behalve in het tellercluster nergens knoppen worden verlicht, bijv ook niet bij de automaat etc etc.
Jullie enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt en groeten,
Ferdinand
Na deze instructies te hebben opgevolgd:
volvo700vereniging.nl/node/14598 , doen de lampjes in het kachelpaneel het nog niet.
Zekeringen gechecked, die zijn goed!
Nu valt mij op, dat behalve in het tellercluster nergens knoppen worden verlicht, bijv ook niet bij de automaat etc etc.
Jullie enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt en groeten,
Ferdinand
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-10-2020 11:14 #1463615
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic dimmer?
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt: Staat de draaiknop om de dashboard verlichting wel naar rechts gedraaid? (knop zit links naast de tellerbak)
Staat deze knop naar uiterst links, dan blijft alles donker.
Je zult niet de eerste zijn die van alles losgehaald en vervangen heeft en daarna tot de ontdekking komt dat er niets stuk was, alleen dat alles gedimd was.
groet,
Pascal
Staat deze knop naar uiterst links, dan blijft alles donker.
Je zult niet de eerste zijn die van alles losgehaald en vervangen heeft en daarna tot de ontdekking komt dat er niets stuk was, alleen dat alles gedimd was.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2020 17:09 #1463619
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Raadsel.....
Bedankt voor de tip!
Ik ben een stap dichterbij; als ik de dashboardverlichting op z’n zachtst zet, branden de lampjes het hardst, maar bij de klokkenwinkel niet meer en vice versa!
Dus verlichtingsschuifje omgoog betekent bij de meters maximale verlichting, op de rest....... is het donker.
Hoe ga ik dit simpel aanpakken?
Ik ben een stap dichterbij; als ik de dashboardverlichting op z’n zachtst zet, branden de lampjes het hardst, maar bij de klokkenwinkel niet meer en vice versa!
Dus verlichtingsschuifje omgoog betekent bij de meters maximale verlichting, op de rest....... is het donker.
Hoe ga ik dit simpel aanpakken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2020 18:39 #1463641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Technische kunde
Bedankt voor je reactie, maar helaas gaat dit mijn technische kunde te boven... De dimmer werkt wel alleen voor de kleinere lampjes in en rondom het dashboard omgekeerd. Mijn eenvoudige redenatie is dat er ergens iets van een aansluiting verkeerd om zit.
Iemand nog suggesties?
Iemand nog suggesties?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2020 13:15 #1463624
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Volt meten
Bijvoorbeeld bij lampje sigaretten aansteker.
Op de witte draad moet continu 12V staan bij licht aan.
Op de blauwe 0-12V afhankelijk van de dimmer.
Deze foutsituatie heb ik zelf ook een keer gehad. Ben alleen de oorzaak vergeten.
Waarschijnlijk kortsluiting achter zekering 22.
Hier hangt oa de parkeerverlichting, en ook de trekhaak bekabeling aan!!
Zie schema bladz 116.
Ligt zekering 22 eruit of maakt slecht contact dan werkt de parkeerverlichting als aarde voor de lampjes lampjes 10/38, 10/39 en 10/40. Deze staan dan nl in serie en het wattage is hoger dan de lampjes van het interieur.
Er gaat stroom door het hele circuit , alleen de interieur lampjes zie je dan branden.
De lampjes reageren in de omgekeerde verlichtingssterkte op de dimmer.
Op de witte draad moet continu 12V staan bij licht aan.
Op de blauwe 0-12V afhankelijk van de dimmer.
Deze foutsituatie heb ik zelf ook een keer gehad. Ben alleen de oorzaak vergeten.
Waarschijnlijk kortsluiting achter zekering 22.
Hier hangt oa de parkeerverlichting, en ook de trekhaak bekabeling aan!!
Zie schema bladz 116.
Ligt zekering 22 eruit of maakt slecht contact dan werkt de parkeerverlichting als aarde voor de lampjes lampjes 10/38, 10/39 en 10/40. Deze staan dan nl in serie en het wattage is hoger dan de lampjes van het interieur.
Er gaat stroom door het hele circuit , alleen de interieur lampjes zie je dan branden.
De lampjes reageren in de omgekeerde verlichtingssterkte op de dimmer.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2020 09:49 #1463650
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controle
controleer of alles wat achter zekering 21 en 22 zit goed functioneert. Werkt alles, dan kun je de fout simuleren door zekering 22 er uit te trekken en kijken wat het effect van dimmen dan is. De 3 genoemde lampjes krijgen dan geen plus via de zekering, maar wel via de blauwedraad en de aarde wordt gevonden door de niet brandende parkeerverlichting waarmee de interieurlampjes dan in serie staan. Klinkt ingewikkelder dan het is. Begrijpen is kwestie van het schema lezen.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-10-2020 10:37 #1463661
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic suggesties
"Bedankt voor je reactie, maar helaas gaat dit mijn technische kunde te boven... De dimmer werkt wel alleen voor de kleinere lampjes in en rondom het dashboard omgekeerd. Mijn eenvoudige redenatie is dat er ergens iets van een aansluiting verkeerd om zit." Zo simpel is het niet, maar wel bijna.
"Iemand nog suggesties? "
Mijn eerste idee is zoek een buurman of kennis die het schema wel kan lezen en je wil helpen, zowieso makkelijk om de lampen te checken als jij in de cabine zit..
Tweede optie: zet de stadslichten aan en kijk of alle stadslichten het doen en de achterlichten en alle remlichten en alle lampjes in de portieren. Als dat niet zo is, kijk of bij het niet werkende lampje een kortsluitingkje in zit. Heb je een trekhaakstekker? test die ook met een fietsdrager of zoiets. Als alles goed werkt trek dan zekering 21 eruit en kijk of de lampjes in het dashboard dan wel goed dimmen. Zo nee, trek zekering 22 eruit en kijk of dan de lampjes goed werken. Als de lampjes goed gaan werken als je een van de twee zekeringen eruit hebt, zit er een kortsluiting in het betreffende circuit, denk ik zo maar.
Succes
"Iemand nog suggesties? "
Mijn eerste idee is zoek een buurman of kennis die het schema wel kan lezen en je wil helpen, zowieso makkelijk om de lampen te checken als jij in de cabine zit..
Tweede optie: zet de stadslichten aan en kijk of alle stadslichten het doen en de achterlichten en alle remlichten en alle lampjes in de portieren. Als dat niet zo is, kijk of bij het niet werkende lampje een kortsluitingkje in zit. Heb je een trekhaakstekker? test die ook met een fietsdrager of zoiets. Als alles goed werkt trek dan zekering 21 eruit en kijk of de lampjes in het dashboard dan wel goed dimmen. Zo nee, trek zekering 22 eruit en kijk of dan de lampjes goed werken. Als de lampjes goed gaan werken als je een van de twee zekeringen eruit hebt, zit er een kortsluiting in het betreffende circuit, denk ik zo maar.
Succes
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-10-2020 10:45 #1463662
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic nabrander
Ik lees in je ander post:
"Hella mistlampen onder de bumper gezet. Audio upgrade, speakers vervangen, tweeters geïnstalleerd en een nieuwe radio BT DAB en telefoonbediening."
Het kan ook zijn dat je via een van deze aansluitingen een gedimde plus hebt gebruikt op een plek waar dat niet de bedoeling is? Bij mij werkt de (volvo-)radioverlichting namelijk parallel aan de stadslichten en is volgens mij zelfs dimbaar. Dus als er bij de aansluitingen van de DAB radio of telefoonbediening iets niet goed zit zou er ook het beschreven effect kunnen gaan optreden?
"Hella mistlampen onder de bumper gezet. Audio upgrade, speakers vervangen, tweeters geïnstalleerd en een nieuwe radio BT DAB en telefoonbediening."
Het kan ook zijn dat je via een van deze aansluitingen een gedimde plus hebt gebruikt op een plek waar dat niet de bedoeling is? Bij mij werkt de (volvo-)radioverlichting namelijk parallel aan de stadslichten en is volgens mij zelfs dimbaar. Dus als er bij de aansluitingen van de DAB radio of telefoonbediening iets niet goed zit zou er ook het beschreven effect kunnen gaan optreden?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2020 11:35 #1463664
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Radio verlichting
Dat doet een bel rinkelen.
Onder dit onderwerp heb ik het verschijnsel eerder gelezen op het forum.
Zelf ook een keer bemerkt met een niet Volvo radio.
Verlichting maar aangesloten op wit ipv blauw. Ga ik nog veranderen om het felle licht s ' nachts apart te dimmen.
Met een Volvo radio lukt het natuurlijk wel.
volvo700vereniging.nl/electro/cr-905-780...et-rheostat-opgelost
Onder dit onderwerp heb ik het verschijnsel eerder gelezen op het forum.
Zelf ook een keer bemerkt met een niet Volvo radio.
Verlichting maar aangesloten op wit ipv blauw. Ga ik nog veranderen om het felle licht s ' nachts apart te dimmen.
Met een Volvo radio lukt het natuurlijk wel.
volvo700vereniging.nl/electro/cr-905-780...et-rheostat-opgelost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2020 20:23 #1463692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt heren!
Bedankt heren!
Super dat jullie meedenken!
Dit weekend ga ik er mee aan de slag.
De Hella’s zijn nog niet aangesloten en er zit geen trekhaak onder de Volvo.
De nieuwe BT-radio kon ik “plug and play” aansluiten met de geleverde ISO stekkerd, er zat nl al een aftermarket radio aan.
Het stukje van de 780 komt inderdaad overeen met mijn casus. Er wordt tegengesteld gedimd, in de middelste stand vd dimmer doet alles het half.
Goed weekend.
Super dat jullie meedenken!
Dit weekend ga ik er mee aan de slag.
De Hella’s zijn nog niet aangesloten en er zit geen trekhaak onder de Volvo.
De nieuwe BT-radio kon ik “plug and play” aansluiten met de geleverde ISO stekkerd, er zat nl al een aftermarket radio aan.
Het stukje van de 780 komt inderdaad overeen met mijn casus. Er wordt tegengesteld gedimd, in de middelste stand vd dimmer doet alles het half.
Goed weekend.
Moderators: Jerry Stam