HELP: connector deurspeakers kwijt en aansluit advies gevraagd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2020 14:30 #1110032
door V700 register
HELP: connector deurspeakers kwijt en aansluit advies gevraagd. is gemaakt door V700 register
In de advertentie waarin ik een nette set deurspeakers zocht heb ik al gemeld dat ik de connector voor de aansturing van deze speakers niet kan vinden.
Waarschijnlijk is die vraag in het topic ondergesneeuwd vandaar dat ik de vraag hier nog een keer stel.
De connector voor de radio heb ik gevonden. Deze getrapte zwarte 14-polige connector zit netjes achter in de CR-603 radio cassette speler.
Aangezien de deuren voorbedraad zijn voor speakers en ik deze draden ook de body in zie lopen ga ik er vanuit dat zich in de auto een connector moet bevinden waarmee de speakers aangesloten kunnen worden. Ik kan deze connector echter niet vinden. En eerlijk gezegd weet ik ook niet naar welk type connector ik op zoek ben.
Is dit ook een getrapte zwarte 14-polige connector of toch een ander type? Ook het elektrisch schema uit het groene boek geeft mij hierover geen uitsluitsel.
Heeft iemand enig idee naar welke connector ik op zoek ben en waar ik deze kan vinden?
Aangezien er voorheen nooit speakers in de deuren hebben gezeten (ik heb het maagdenvlies eruit gesneden) verwacht ik dat deze connector zich op de locatie bevindt waar Björn hem in 1994 heeft achtergelaten.
Daarnaast wil ik graag advies hoe ik alle speakers (6 stuks; 2x dashboard, 4x deuren) in de auto aan kan sturen. Met alleen de CR-603 gaat het niet lukken tenzij ik meerdere speakers parallel aan kan sturen.
Welke Volvo radio is geschikt en welke verloopkabel heb ik dan eventueel nodig?
En mocht ik een after market radio monteren, kan ik dan met een verloopkabel (Volvo naar ISO) alle speakers aansturen?
Alweer bedankt!
Waarschijnlijk is die vraag in het topic ondergesneeuwd vandaar dat ik de vraag hier nog een keer stel.
De connector voor de radio heb ik gevonden. Deze getrapte zwarte 14-polige connector zit netjes achter in de CR-603 radio cassette speler.
Aangezien de deuren voorbedraad zijn voor speakers en ik deze draden ook de body in zie lopen ga ik er vanuit dat zich in de auto een connector moet bevinden waarmee de speakers aangesloten kunnen worden. Ik kan deze connector echter niet vinden. En eerlijk gezegd weet ik ook niet naar welk type connector ik op zoek ben.
Is dit ook een getrapte zwarte 14-polige connector of toch een ander type? Ook het elektrisch schema uit het groene boek geeft mij hierover geen uitsluitsel.
Heeft iemand enig idee naar welke connector ik op zoek ben en waar ik deze kan vinden?
Aangezien er voorheen nooit speakers in de deuren hebben gezeten (ik heb het maagdenvlies eruit gesneden) verwacht ik dat deze connector zich op de locatie bevindt waar Björn hem in 1994 heeft achtergelaten.
Daarnaast wil ik graag advies hoe ik alle speakers (6 stuks; 2x dashboard, 4x deuren) in de auto aan kan sturen. Met alleen de CR-603 gaat het niet lukken tenzij ik meerdere speakers parallel aan kan sturen.
Welke Volvo radio is geschikt en welke verloopkabel heb ik dan eventueel nodig?
En mocht ik een after market radio monteren, kan ik dan met een verloopkabel (Volvo naar ISO) alle speakers aansturen?
Alweer bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2020 17:04 #1462481
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Welk bouwjaar
Welk bouwjaar ook al weer?
Heb je het bakje van de radio er ookal eens uitgehaald?
Ik meen dat de draden die je zoekt vanaf de passagierskant onder het verticale paneel doorkomen
Heb je het bakje van de radio er ookal eens uitgehaald?
Ik meen dat de draden die je zoekt vanaf de passagierskant onder het verticale paneel doorkomen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2020 00:13 #1462486
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Modeljaar 1994.
Modeljaar 1994.
Bakje van de radio heb ik eruit gehad en daar vind ik wel twee 4 polige connectors. Wel van een vorm die ik nog op geen enkele radio heb gezien. Paneel onder de stuurkolom heb ik er ook af gehad. Ook daar geen connector waarvan ik vermoed dat die voor de radio is. Paneel onder het dashboard kastje zal ik morgen eens weghalen. Kijken wat daar achter te vinden is.
Bakje van de radio heb ik eruit gehad en daar vind ik wel twee 4 polige connectors. Wel van een vorm die ik nog op geen enkele radio heb gezien. Paneel onder de stuurkolom heb ik er ook af gehad. Ook daar geen connector waarvan ik vermoed dat die voor de radio is. Paneel onder het dashboard kastje zal ik morgen eens weghalen. Kijken wat daar achter te vinden is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
23-08-2020 01:34 #1462487
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Meet anders eens weerstand
met een multimeter icm een lange draad op de contacten van die stekkers en op de plus of min van een luidspreker in de deur of elders.
Dan kan je vaststellen of er via die connectors een verbinding naar je luidprekers gaat.
Ik zou namelijk niet kunnen bedenken waar stekkers achter je radio voor kunnen zijn dan iets anders voor de radio of de luidsprekers.
Zeker niet bij een auto anno 1994.
In je andere topic las ik dat die twee stekkers gelijk zijn behalve de kleur ( das niet zomaar natuurlijk, 1 voor links en 1 voor rechts ?)
Kan je ook niet aan de kleuren draden die aan die stekkers zitten en aan de draden bij de luidsprekers zien of ze overeen komen ?
Meestal is er voor de luidspreker plus aansluiting een gekleurde draad en en voor de min aansluiting dezelfde kleur maar dan met een streepje van een andere kleur erbij.
Bv
Ls linksvoor , + is geel en min is geel/wit
Ls Rechtsoor, + is blauw en min is blauw/wit
Etc.
Zijn maar voorbeelden, kunnen andere kleuren zijn in het eggie.
En wellicht kan je zien in welke richting die draadbundels aan die stekkers weglopen? 1 naar links en 1 naar rechts ?
Zou voor luidsprekers kunnen zijn dan.
Er zijn meer wegen die naar het doel leiden. Sommigen beginnen met eerst een schema te lezen en anderen pas als ze er zonder schema niet uitkomen.
(ik zit in de laatste categorie).
Trouwens. Een autoradio heeft doorgaans 4 LS uitgangen. Links/Rechts voor en Links/Rechts achter.
Jij hebt 6 LS in je auto. De tweeters in je dash staan vml in serie met een andere set LS.
Let op. In serie dus en niet parallel want dan gaat de impedantie die je radio output ziet omhoog en niet omlaag. Serie is de beste manier van aansluiten.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de twee full range LS (in je portieren links voor/achter en rechts voor/achter) in parallel-schakeling aangesloten moeten worden op het ene paar outputs L/R van je radio.
Dit omdat parallel aansluiten op zich al niet goed is vanwege de impedantie maar ook omdat deze LS de lage tonen verzorgen en lage tonen voortbrengen ook nog eens meer (teveel mogelijk) vermogen van een versterker vraagt.
Maar daar je desondanks toch een ongefilterd signaal naar je tweeters stuurt dient er ergens nog een kleine schakeling te zijn om je tweeter niet ook de lage frequenties te laten verwerken (waar die niet voor ontworpen is), Meestal een netwerkje van een condensator en een weerstand wat alleen de hogere frequenties doorlaat. Kan goed zijn dat daar bij die dashtweeters al in voorzien is. Is wel eens eerder een topic over geweest hier.
"De schrijver bepaalt niet voor plaatsing of een bijdrage nuttig is, maar de lezer ervan na plaatsing wel"
Dan kan je vaststellen of er via die connectors een verbinding naar je luidprekers gaat.
Ik zou namelijk niet kunnen bedenken waar stekkers achter je radio voor kunnen zijn dan iets anders voor de radio of de luidsprekers.
Zeker niet bij een auto anno 1994.
In je andere topic las ik dat die twee stekkers gelijk zijn behalve de kleur ( das niet zomaar natuurlijk, 1 voor links en 1 voor rechts ?)
Kan je ook niet aan de kleuren draden die aan die stekkers zitten en aan de draden bij de luidsprekers zien of ze overeen komen ?
Meestal is er voor de luidspreker plus aansluiting een gekleurde draad en en voor de min aansluiting dezelfde kleur maar dan met een streepje van een andere kleur erbij.
Bv
Ls linksvoor , + is geel en min is geel/wit
Ls Rechtsoor, + is blauw en min is blauw/wit
Etc.
Zijn maar voorbeelden, kunnen andere kleuren zijn in het eggie.
En wellicht kan je zien in welke richting die draadbundels aan die stekkers weglopen? 1 naar links en 1 naar rechts ?
Zou voor luidsprekers kunnen zijn dan.
Er zijn meer wegen die naar het doel leiden. Sommigen beginnen met eerst een schema te lezen en anderen pas als ze er zonder schema niet uitkomen.
(ik zit in de laatste categorie).
Trouwens. Een autoradio heeft doorgaans 4 LS uitgangen. Links/Rechts voor en Links/Rechts achter.
Jij hebt 6 LS in je auto. De tweeters in je dash staan vml in serie met een andere set LS.
Let op. In serie dus en niet parallel want dan gaat de impedantie die je radio output ziet omhoog en niet omlaag. Serie is de beste manier van aansluiten.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de twee full range LS (in je portieren links voor/achter en rechts voor/achter) in parallel-schakeling aangesloten moeten worden op het ene paar outputs L/R van je radio.
Dit omdat parallel aansluiten op zich al niet goed is vanwege de impedantie maar ook omdat deze LS de lage tonen verzorgen en lage tonen voortbrengen ook nog eens meer (teveel mogelijk) vermogen van een versterker vraagt.
Maar daar je desondanks toch een ongefilterd signaal naar je tweeters stuurt dient er ergens nog een kleine schakeling te zijn om je tweeter niet ook de lage frequenties te laten verwerken (waar die niet voor ontworpen is), Meestal een netwerkje van een condensator en een weerstand wat alleen de hogere frequenties doorlaat. Kan goed zijn dat daar bij die dashtweeters al in voorzien is. Is wel eens eerder een topic over geweest hier.
"De schrijver bepaalt niet voor plaatsing of een bijdrage nuttig is, maar de lezer ervan na plaatsing wel"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
23-08-2020 02:24 #1462491
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Parallel
Hallo Volvisti
De luidsprekers in het dashboard zitten c.q. worden aangesloten op dezelfde aansluiting als de andere luidsprekers. Als ik me niet vergis zitten er filters op de luidsprekers, hoge tonen gaan naar de dashboardluidsprekers, de rest naar de deurluidsprekers. Luidsprekers worden altijd parallel aangesloten. Heb je luidsprekertjes in de B- en/of D-stijlen, dan zijn die parallel aangesloten op de deurluidsprekers in de achterdeuren.
Kleurcoding hoeft niet hetzelfde te blijven door de hele auto. Het kan dus zomaar zijn dat een draad de ene kleurcode heeft aan het ene einde en na connector x ineens een andere kleurcode heeft. Daar is een schema dan weer handig voor.
De schema's vind je o.a. op onze site onder "Docs" in de balk hierboven.
groetjes
Mathy
De luidsprekers in het dashboard zitten c.q. worden aangesloten op dezelfde aansluiting als de andere luidsprekers. Als ik me niet vergis zitten er filters op de luidsprekers, hoge tonen gaan naar de dashboardluidsprekers, de rest naar de deurluidsprekers. Luidsprekers worden altijd parallel aangesloten. Heb je luidsprekertjes in de B- en/of D-stijlen, dan zijn die parallel aangesloten op de deurluidsprekers in de achterdeuren.
Kleurcoding hoeft niet hetzelfde te blijven door de hele auto. Het kan dus zomaar zijn dat een draad de ene kleurcode heeft aan het ene einde en na connector x ineens een andere kleurcode heeft. Daar is een schema dan weer handig voor.
De schema's vind je o.a. op onze site onder "Docs" in de balk hierboven.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2020 10:03 #1462493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die doorlussing van de
Die doorlussing van de dashboard speakers en voorste deurspeakers heb ik op een schema ook gezien.
In de praktijk worden de voorste deurspeakers echter niet asngestuurd wanneer alleen de dashboard speakers door de radio aangestuurd worden. De doorlussing werkt dus maar een kant op.
In de praktijk worden de voorste deurspeakers echter niet asngestuurd wanneer alleen de dashboard speakers door de radio aangestuurd worden. De doorlussing werkt dus maar een kant op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
23-08-2020 19:23 #1462495
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volvo
heeft meer verstand van auto's dan van audio is mijn indruk.
Alles wat in audioland een nogo is doet Volvo.
Draden van kleur laten veranderen. Speakers parallel ipv in serie. Alhoewel een setje tweeters geen stroomvreters zijn.
Dus het zal in de praktijk wel goed gaan.
Voor het doormeten van de draadjes maken de kleuren niet uit natuurlijk aan generzijde van de draadjes.
Signaal is signaal. Lukt ook zonder schema.
De een leest eerst een schema om daarna in de praktijk de bevestiging te hebben dat het klopt.
Een ander gaat in de praktijk aan de slag en is direct bij de oplossing beland.
Ieder zijn eigen benadering.
Alles wat in audioland een nogo is doet Volvo.
Draden van kleur laten veranderen. Speakers parallel ipv in serie. Alhoewel een setje tweeters geen stroomvreters zijn.
Dus het zal in de praktijk wel goed gaan.
Voor het doormeten van de draadjes maken de kleuren niet uit natuurlijk aan generzijde van de draadjes.
Signaal is signaal. Lukt ook zonder schema.
De een leest eerst een schema om daarna in de praktijk de bevestiging te hebben dat het klopt.
Een ander gaat in de praktijk aan de slag en is direct bij de oplossing beland.
Ieder zijn eigen benadering.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2020 19:30 #1462500
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als het goed is heeft jouw
Als het goed is heeft jouw 940 twee connectoren voor het aansluiten van de radio.
De dashboard- en voordeurspeakers krijgen hun signaal via de 14-polige A-connector aansluitingen 1-4. De speakers zijn inderdaad parallel geschakeld en als de dashboardspeakers geluid geven moeten de voordeurspeakers het ook doen anders zijn ze niet goed aangesloten of defect
De achterdeurspeakers worden aangesloten via de 4-polige B-connector met draden groen-bruin, geel-bruin, groen en geel-groen. Alleen is de CR-603 niet bedacht voor achterdeurspeakers en heeft geen aansluiting voor deze connector. Ook geen fader overigens en ook maar 2 x 6 Watt uigangsvermogen. En ook nog geen RDS dus als je een flinke afstand rijdt en dezelfde zender wil blijven beluisten moet je steeds handmatig de nieuwe frequentie opzoeken.
Als je het origineel wil houden dan zou ik gaan voor een CT503, CR902, CT505 of CR906. Deze radios hebben RDS, een fader en 4 x 20 Watt uigangsvermogen. De CT505 en CR906 hebben bovendien een CD-wisselaar aansluiting waar je tegenwoordig een bluetooth kastje op kan aansluiten voor handsfree bellen en het streamen van spotify. Wel hebben deze latere modellen weer andere connectoren. Of er verloopkabels nog leverbaar zijn weet ik niet dus mischien moet je de bestaande connectoren vervangen.
De dashboard- en voordeurspeakers krijgen hun signaal via de 14-polige A-connector aansluitingen 1-4. De speakers zijn inderdaad parallel geschakeld en als de dashboardspeakers geluid geven moeten de voordeurspeakers het ook doen anders zijn ze niet goed aangesloten of defect
De achterdeurspeakers worden aangesloten via de 4-polige B-connector met draden groen-bruin, geel-bruin, groen en geel-groen. Alleen is de CR-603 niet bedacht voor achterdeurspeakers en heeft geen aansluiting voor deze connector. Ook geen fader overigens en ook maar 2 x 6 Watt uigangsvermogen. En ook nog geen RDS dus als je een flinke afstand rijdt en dezelfde zender wil blijven beluisten moet je steeds handmatig de nieuwe frequentie opzoeken.
Als je het origineel wil houden dan zou ik gaan voor een CT503, CR902, CT505 of CR906. Deze radios hebben RDS, een fader en 4 x 20 Watt uigangsvermogen. De CT505 en CR906 hebben bovendien een CD-wisselaar aansluiting waar je tegenwoordig een bluetooth kastje op kan aansluiten voor handsfree bellen en het streamen van spotify. Wel hebben deze latere modellen weer andere connectoren. Of er verloopkabels nog leverbaar zijn weet ik niet dus mischien moet je de bestaande connectoren vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
23-08-2020 19:54 #1462501
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic parallel of serie
Mijn opmerking werd ook ingegeven door dit:
"Met alleen de CR-603 gaat het niet lukken tenzij ik meerdere speakers parallel aan kan sturen."
Niet doen dus. Met slecht 2 x 6 watt. Dacht dat je zelf alle speakers parallel wilde gaan zetten. Da's een slecht plan in mijn ogen.
Volg het advies van Piet22. Meer kanalen en meer powerrrr
"Met alleen de CR-603 gaat het niet lukken tenzij ik meerdere speakers parallel aan kan sturen."
Niet doen dus. Met slecht 2 x 6 watt. Dacht dat je zelf alle speakers parallel wilde gaan zetten. Da's een slecht plan in mijn ogen.
Volg het advies van Piet22. Meer kanalen en meer powerrrr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2020 23:46 #1462502
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel Piet22 voor het
Dank je wel Piet22 voor het schema. Dat schema had ik ook al gevonden en ik vond het nog niet zo duidelijk.
De draden uit Connector A komen samen in connector D12. De draden uit Connector B komen samen in connector D11. De doorlussing van de dashboard speakers en de voorste deur speakers vindt plaats tussen connectorD11 en D12.
Connectors D11 en D12 zijn volgens het groene boek allebei getrapte 14 polige connectors zoals die ook in de radio past.
Mijn vermoeden is dat connectors D11 en D12 de voertuigzijdige connectors zijn voor respectievelijk de audio versterker en de radio.
In het beteffende schema, van toepassing voor auto's zonder audio versterker, is de kabelboom tussen de connectors D11 en D12 en de connectors A en B een adapter kabelboom om zonder versterker toch alle 4 of 6 of 8 speakers aan te kunnen sturen.
Als dat klopt ben ik dus op zoek naar connector D11, een getrapte 14 polige connector.
Het ideen om een CT-503 in te bouwen is ook al bij mij opgekomen. Ik heb er ook al een op het oog. Past die radio in het standaard radio vak en kan ik het 940 specifieke front overzetten van de CR-603?
De benodigde adapterkabelboom heb ik nog niet gevonden. Die kan ik echter wel maken door andere kabelbomen aan elkaar te solderen.
De draden uit Connector A komen samen in connector D12. De draden uit Connector B komen samen in connector D11. De doorlussing van de dashboard speakers en de voorste deur speakers vindt plaats tussen connectorD11 en D12.
Connectors D11 en D12 zijn volgens het groene boek allebei getrapte 14 polige connectors zoals die ook in de radio past.
Mijn vermoeden is dat connectors D11 en D12 de voertuigzijdige connectors zijn voor respectievelijk de audio versterker en de radio.
In het beteffende schema, van toepassing voor auto's zonder audio versterker, is de kabelboom tussen de connectors D11 en D12 en de connectors A en B een adapter kabelboom om zonder versterker toch alle 4 of 6 of 8 speakers aan te kunnen sturen.
Als dat klopt ben ik dus op zoek naar connector D11, een getrapte 14 polige connector.
Het ideen om een CT-503 in te bouwen is ook al bij mij opgekomen. Ik heb er ook al een op het oog. Past die radio in het standaard radio vak en kan ik het 940 specifieke front overzetten van de CR-603?
De benodigde adapterkabelboom heb ik nog niet gevonden. Die kan ik echter wel maken door andere kabelbomen aan elkaar te solderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





