Stoelen en bank vervangen 940 feb’ 97.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 12:51 #1109743 door V700 register
Stoelen en bank vervangen 940 feb’ 97. is gemaakt door V700 register
Beste,

Ik heb een set nog mooie leren stoelen en achterbank gekocht voor mijn 940, de oude zijn echt versleten.
Leer, berijdersstoel is electrich verstelbaar, verwarmd en heeft memory functie. ( zelfde als nu). Geen airbags.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten ? Eerst kabels los, stoeleN in achterste positie en dan iets naar voren schuiven en er uittillen na eerst het
losdraaien van de bouten ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 14:55 #1460478 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Stoelbakje
er ook nog af, daaronder zit de bout waar de gordel mee vastzit. Die moet ook los.
En ik zou beginnen met de bouten er helemaal uit te draaien, niet alleen maar "los"
.
En inderdaad een beetje naar voren schuiven en tegelijk opwaartse druk uitoefenen.
Gaat het beste door op de achterbank te gaan zitten.
Let wel, de stoelrails zitten aan de carrosserie nog vast met een champignonachtig uitsteekstel onder aan de rail. Dat valt in een gat in de bodem.
Zowel bij de linkerals de rechterrail alleen ze zitten niet in 1 lijn. Dus de stoel kan er niet met 1 beweging uit
Dus er zal eerst een linkerrail losmoeten vd bodem van de auto als de champignon uitlijnt met get gat waar die uit moet. dan de stoel wat verder naar voren of naar achteren juist tot de champignon aan de andere rail door het gat eruit kan.
Andersom kan ook, eerst rechts en dan links.
Dan is de stoel los. Het is even wat gefrummel, Waar je wat gevoel voor moet ontwikkelen.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 15:38 #1460479 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Lastigste
Lastigste is de veer van de gedeelde achterbank weer terugplaatsen
Ik gebruik meestal de kleinste tie-wrap om bij het terugmonteren het boutje vast op de goede plaats te brengen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 16:53 #1460481 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja
Da's even een tricky klusje.
Kan je lekker meer worstelen.

Weet niet of het een estate betreft ?
Volgens Leidsekade wel. Maar is misschien een aanname.
Ik lees het namelijk niet.
Want anders heb je die veer niet en is onderstaande ook nvt.

Ik haalde vaak ook nog die montageplaat met 4 bouten en al weg meet demonteren.
Dat deel waar de beide delen van de zitting aan vast zitten met hun draaipunt zeg maar. Bij terugplaatsen beide delen in de montageplaat hangen en dan die plaat in 1 x terug.
DIt in tegenstelling tot die plaat laten zitten en zitting voor zitting losnemen.
Hopelijk is het te volgen.

• Robert Agterberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 21:21 #1460483 door Robert Agterberg
Beantwoord door Robert Agterberg in topic Ik heb zonet toevallig mijn
Ik heb zonet toevallig mijn bjjrijdersstoel gedemonteerd. Bout linksachter is extra lang en steekt door de bodem van de auto heen. Die had wat roest onderop, dus ik heb met losdraaien een paar keer wd40 op de bout gespoten (afgedekt met een poetsdoek) en vervolgens weer de bout een paar slagen ingedraaid. Ik moest namelijk zoveel kracht zetten dat ik voor mijn gevoel de bout bijna stuk kon draaien. Met die truc is het mooi wel gelukt. Afhankelijk van hoeveel roest je auto heeft kan dit dus een punt van aandacht zijn.

Hij kwam er zeer roestig uit, dus die gaat nog in een bakje met roestomvormer.

De andere drie bouten zijn kort en simpel. Doe eerst de kabels los rechtsvoor in de vloer, dan de gordel en dan de bouten. Kijk uit met de deurkaarten. Doe bijv. een poetsdoek over de uitstekende delen van het onderstel van de stoel, of een matras tegen de deur aan.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2020 23:25 #1460484 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic beter
kruipolie dan wd40
en
staalborstel icm een lik vet dan roestomvormer.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-05-2020 00:24 #1460485 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Neenee
"En inderdaad een beetje naar voren schuiven en tegelijk opwaartse druk uitoefenen."
Als dit het systeem zou zijn bestaat het risico dat je stoel bij een aanrijding van de bodem af komt.
Het is dus een beetje naar achteren schuiven en tevens omhoog duwen. De enige juiste methode.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2020 19:23 #1460500 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Neenee .. ?? Nounou.. zeg
Dan is het andersom. Naar achteren dan. Dat zal dan door de richting van het sleufgat bepaald worden inderdaad.
Heb het zo vaak gedaan dat ik er niet eens meer over nadenk.
Ik schuif gewoon tot ie loskomt in mijn beleving. Is het niet de ene kant op dan is het de andere kant op. Doorgaans heb ik in een halve minuut die stoel los.
Het meest essentiële is dat eerst een kant eruit moet, die kant omhoog houden zodat die champignon niet terugvalt in dat sleufgat, dan een stukje schuiven ( naar voor óf naar achteren! dus, net welke zijde je het eerst eruit licht ) en dan de andere kant omdat die champignons niet op 1 lijn zitten.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2020 22:09 #1460510 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Schuiven
Als je een handbediende stoel hebt kan je de rails ook los van elkaar schuiven.. Je moet dan de Hendel omhoog duwen. Dat kan helpen bij het tegelijk omhoog krijgen, maar ook bij het terugplaatsen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2020 00:31 #1460512 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Klopt
Bij hermontage de rails wel goed uitlijnen t.o.v. elkaar anders staat je stoel scheef.

Stoel wat hoger zetten maakt het loshalen van de bouten ook wat makkelijker maar wat moeilijker de stoel uit de auto te nemen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC