Zekering 3 eruit Electrische stoelen (opgelost!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2020 22:58 #1109692 door V700 register
Zekering 3 eruit Electrische stoelen (opgelost!) is gemaakt door V700 register
beste volvo liefhebbers,

Onlangs een nieuw project aangekocht, een volvo 940 sedan bj 1997 overgenomen van iemand die er geen zin meer in had.
De auto heeft een hele tijd stilgestaan en een half jaar geleden hebben ze geprobeerd de auto te starten. Bij het starten hebben ze de auto omgepoold helaas.....

Ben er van de week al even bijgeweest en ik heb al diverse problemen op kunnen lossen in een paar minuten, het enige wat ik nog niet opgelost krijg is de verstelling van de electrische stoelen.
Zekering 3 ligt eruit en maakt met contact uit al sluiting ik kon dus niks testen of proberen en ik heb het even gelaten voor wat het was. Ik heb op dit forum en vele andere fora gezocht of ik wat info hierover kon vinden maar dit is deels gelukt.

Ik ga eerst proberen de stekkers van beide stoelen los te halen (volgens mijn info grijze stekker linksvoor onder de bekleding) om te kijken of de zekering er dan wel in blijft en dan een voor een de stoelen weer inprikken om te kijken of het probleem links, rechts, of aan beide kanten zit.
Als het niet in de bekabeling van de zekeringkast naar de stoel zit (wat ik ook niet echt verwacht) waar kan het dan wel in zitten? naar mijn weten zit er geen relais bij de zekeringkast die kapot kunnen zijn gegaan.

Zit er onder de stoel nog een controllerbox? (het zijn stoelen met memoryfunctie) en krijg ik die er onderuit zonder de stoel eruit te halen? Heeft een van jullie al eerder een soortgelijk probleem gehad en wat is de beste manier om dat aan te pakken?

In iedergeval alvast bedankt voor de input!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2020 07:41 #1460253 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bij de stoelen liggen de
Bij de stoelen liggen de stekkers onder de vloermat. Die kun je inderdaad gewoon losklikken. Er liggen twee stekkers: een voor elektrische stoelverstelling en eentje voor de stoelverwarming.

Onder de stoel hangt een doos met elektronica. Die hangt op twee veren van de stoel. Die kan je daar gewoon uit klikken en dan komt ie omlaag. De stekker voor de stoelverstelling loopt daar naar toe.
Dan zijn er dus drie mogelijkheden voor het gedoe:
- de stekkers/bekabeling
- de box die onderop de zitting zit
- het paneel om de stoel te bedienen. Dat is vrij eenvoudig te verwijderen en te vervangen door een ander exemplaar. Let op dat als je een ander exemplaar koopt, de goede stekker er op zit. De 850 heeft exact hetzelfde paneel, maar een andere stekker.
De stoel is overigens makkelijk te verwijderen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2020 01:23 #1460259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Dank je wel voor de input, ik zal van de week eens kijken wat ik kan vinden!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2020 08:38 #1460261 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Omgepoold?
Wanneer je de accu verkeerd aansluit kunnen alle rapen gaar zijn.
Electronica is daar allergisch voor. Stekkers van de stoelverwarming loshalen en dan zien wat er gebeurt. Werkt alles verder nog goed? Dan pas aan herstellen van die stoelverwarming denken.

Er zijn verschillende uuitvoeringen, de normale en de hoog vermogen. Deze werken veelal met thermostaatjes. In de uitvoering van 1997 wordt de temperatuur geregeld door een NTC, die in serie staat met het verwarmingselement, zo staat mij bij. Da's amper elektronika al kan het wel stuk...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2020 09:28 #1460262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het meeste werkt weer
Hallo Jur,

Bedankt voor jou antwoord. Toen ik van de week even snel bij de auto ben gaan kijken werkte er een hele hoop niet zoals: radio ruitenwissers, richtingaanwijzers, stoelverwarming en stoelverstelling. de auto liep goed en rijd schakeld en remt ook prima. geen foutcodes motomanagement.

Omdat ik vandaag de auto ga overbrengen naar de garage waar ik er zelf de komende weken aan ga sleutelen mits er geen gekke dingen aan het licht komen (roest of iets dergelijks) Ik wilde van de week proberen om in iedergeval de knipperlichtinstalatie weer aan de gang krijgen.
Dit is me ook gelukt, het bleek dat ze met allerlei zekeringen aan het rommelen zijn geweest en dat er een aantal niet teruggeplaatst zijn of kapot waren. Zekering 3 van de stoelverstelling gaat er in iedergeval meteen uit als je hem er in stopt zonder dat het contact aanstaat.

Wat ik zo snel gezien heb is dat de stoelverstelling niet werkt en dat het abs lampje blijft branden verder lijkt alles nu te functioneren. De stoelverwarming leek het te doen omdat de lampjes op de schakelaars branden, het was buiten 25 graden dus kon niet voelen of de stoel ook echt warm werd. De abs storing moet ik nog van dichtbij bekijken het kan zijn dat als ik nu de accupool losgooi dat de foutcode ook weg is, zo niet uitlezen en de computer overzetten van mijn andere 940 om te kijken of dat het probleem is.

Vanmiddag gaat ze? de brug op om te kijken wat er aan is voor de apk en kijken we verder kritisch naar deze auto, ik ga dan de keuze maken of mijn huidige 940 blijven rijden of om de "nieuwe" 940 te gaan rijden. de nieuwe 940 ziet er qua exterieur en interieur een heel stuk beter uit en er zitten meer opties op, ook de automaat trekt me wel daar zeur ik al jaren om ;)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2020 01:02 #1460272 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Roest is
geen gek ding anders hoor.
Ook Volvo's roesten. Misschien wat langer dan andere auto's.
Maar ik zou roest niet onder de categorie "gekke dingen" scharen.
Succes met de electronica!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2020 02:17 #1460273 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog even wachten...
Hallo Urban

De stoelverwarming doet het pas bij temperaturen onder de 15 graden Celsius.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2020 09:20 #1460275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic we zijn weer wat wijzer
fflunche en mathy bedankt voor jullie input!

Gisteren de auto opgehaald en rijdend overgebracht naar de garage. Stoel werd lekker warm en de cruisecontrol werkt ook perfect dus die twee dingen kunnen van mijn lijstje af.

Na aankomst de auto even vlug de brug op en er even onderdoor gelopen, er zat wel wat roest bij de achterwielen en fflunche je hebt gelijk dat zijn geen gekke dingen bij auto's van dergelijke leeftijd. Het is roest en zeker niet rot. Ik ga het behandelen en dan ben ik er voorlopig weer vanaf.

Ik heb de keuze gemaakt om deze te houden en ik heb een lijst gemaakt met punten die ik aan wil gaan pakken. (ik zal een nieuw topic openen ik merk dat mensen het leuk vinden om mee te lezen) De electrische stoelverstelling ga ik als eerste doen. Wordt vervolgd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2020 12:38 #1460352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic we hebben het probleem gevonden
Vanmorgen even bij de auto geweest en ik heb de grijze stekker van de stoel losgehaald, en geprobeerd er een nieuwe zekering te plaatsen, dit ging niet. Al snel ontstond het vermoeden dat het niet in de stoel zat dus deze hebben we op de accu aangesloten, stoel functioneerd zoals het hoort!!

De storing zit in de bekabeling onder de bekleding helaas vandaag geen tijd meer om die los te halen. hier ga ik binnekort weer mee verder.

Wordt vervolgt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2020 18:31 #1460384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alles werkt weer!
Vandaag de auto dicht gebouwd. Uiteindelijk hebben we een nieuwe kabel vanaf zekering 3 in de zekeringenkast naar de stekker van de stoel getrokken en de oude bekabeling aan de zekeringkast losgemaakt.

Het lijkt er op dat de storing elders in de wagen zit maar ik had geen zin meer om dit uit te zoeken. Ben gister en vandaag de hele dag bezig geweest. Waarschijnlijk zit het ergens in een loze kabel die af-fabriek voorbereid is voor een optie die er toch niet op zit. de kabel (wit/zwart) loopt onder de zekeringkast over de tunnel heen en dan de kabelboom in. Alle functies op de auto werken nu gewoon en daar ben ik tevreden mee.

Hopelijk kan iemand in de toekomst nog wat met deze post!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC