Leder zittingen reinigen

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2019 13:52 #1108942 door Bas Walhof
Leder zittingen reinigen is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Wie heeft een goede tip om leder zittingen ( licht beige) te reinigen en te onderhouden ?
Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adriaan van der Burgh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2019 20:25 #1455345 door Adriaan van der Burgh
Beantwoord door Adriaan van der Burgh in topic Leder zittingen reinigen
De Leerlooier in Den Haag heeft daarvoor alles in huis. Ik heb daar zelfs leerverf gekocht op kleur. Stoelen zijn nu als nieuw.
Succes ermee, Adriaan van der Burgh

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2019 16:18 #1455361 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Normaal gesproken kan je leer
Normaal gesproken kan je leer prima reinigen met een oplossing van groene zeep in handwarm water. Het leer flink borstelen met een stevige borstel: het kan best wat hebben.
Vervolgens droogmaken met een schone handdoek en invetten met leervet. Ik gebruik Rapide leervet, gewoon bij de schoenmaker te halen. Het dunne witte spul voor erg droog leer, en het wasachtige produkt voor normaal onderhoud. Invetten, een uurtje laten intrekken en dan uitpoetsen.
Leerverf en dergelijke alleen gebruiken als je duidelijke beschadigingen hebt, en zorgen voor een heel goede kleurmatch.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 20:29 #1455422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paardenzadel onderhoudsmaterialen
Ik werk met onderhoudsmaterialen voor paardenzadels van Belvoir. Eerst het schoonmaakmateriaal en daarna een voedende laag er overheen. Het grote voordeel ten opzichte van schoenpoets: dit geeft niet af...;-)

Groet,

Lieme Huib

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 21:29 #1455425 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goh
Rapide spul.
Dat gebruikte ik voor motorkleding in de jaren 80/90 vd vorige eeuw.
Dat het nog steeds bestaat zeg, vermoedelijk is de verpakking ( witte platte blikken met zwarte opdruk) ook nog steeds hetzelfde.
Staat me bij dat het wel wat afgaf maar kan een verkeerde herinnering zijn.
Voor motorkleding minder erg dan leer waar je op zit natuurlijk.

Ook een goedje dat saddle soap heet gebruikt. Werkte goed voor reiniging inderdaad.
Zat ook in een plat blikje en droogde nogal uit maar met wat water erbij werd het weer zacht en smeerbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 21:59 #1455427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor grotere stukken leer
Voor grotere stukken leer (leren bank bijvoorbeeld) gebruik ik Connolly Hide Care, dat werk fantastisch voor volnerf leer maar ik heb geen idee welk type leer er gebruikt is in oudere Volvo's. In moderne auto's zie je namelijk vaak het zogenaamde 'corrected grain' leer, dat is het type leer wat van de ruwe onderkant van de huid is gemaakt en waar een plastic laagje op zit met daarin een leernerf motiefje. Dit type leer neemt normaal gesproken niets op, dus ook geen vet, het heeft dan ook weinig tot geen nut om hier leervet op te gebruiken, een milde zeep is vaak voldoende om het schoon te maken.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 22:05 #1455429 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dus leer van de binnenkant vd koe
in plaats van de buitenkant van de koe ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 22:23 #1455431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een koeienhuid is veel te dik
Een koeienhuid is veel te dik om te gebruiken voor bijvoorbeeld schoenen, stoelen, banken e.d. dus wordt het leer in verschillende lagen van elkaar gehaald. De verschillende lagen worden dan voor verschillende toepassingen gebruikt en op verschillende manieren behandeld. Ik heb een plaatje toegevoegd als verduidelijking.

Het deel aangeduid met 'split leather' wordt meestal gebruikt in moderne autos, voor stoelen en banken en bij de minder dure schoenen. Het wordt dan vaak voorzien van een laagje met daarin een nerfpatroontje, het ziet er dan uit als 'full grain' (volnerf) maar is dat niet, in het engels noemen ze dit 'corrected grain leather'. Volnerf leer is te herkennen aan de minuscule gaatjes die er in zitten (de plaats waar de haren hebben gezeten) maar bijvoorbeeld ook door het een beetje op te rekken, wordt het dan lichter van kleur dan is het negen van de tien keer volnerf leer. Volnerf leer heeft ook uitstekende ademende eigenschappen, op een volnerf leren bank zal je dus minder zweten dan op een 'corrected grain' leren bank.

Sommige producten die aangeduid worden met 'echt leder' bestaan zelfs niet eens uit een stuk huid maar zijn als een soort MDF of spaanplaat samengevoegd uit de kleine restjes, dit materiaal heeft niet meer de rekbare eigenschappen van echt leer, het is dan ook een goedkoper materiaal.

Voor extra uitleg zie dit <a href="
">filmpje. Niet heel kort maar wel erg interessant!

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 22:25 #1455432 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 1
1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC