Mijn binnenverlichting ruist!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2018 14:11 #1108234
door Willem van Strik (GAST)
Mijn binnenverlichting ruist! is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
Nu ik bij de lagere temperaturen weer met ramen dicht rijd, merk ik ineens dat de interieurverlichting een ruisend geluid maakt.
Natuurlijk is dat niet het lampje zelf, maar het gaatje voor de sensor van de ECC. Als je je vinger erop houdt, is het gelijk stil.
Uitwisselen van het armatuur voor een ander exemplaar maakt geen verschil: de stofzuiger zetten op de leiding maakt ook geen verschil. Ik zie niets bijzonders: geen verstoppingen oid.
Iemand een idee hoe je dit kan verhelpen? Bij voorkeur zodanig dat de ECC netjes z'n werk blijft doen...
Natuurlijk is dat niet het lampje zelf, maar het gaatje voor de sensor van de ECC. Als je je vinger erop houdt, is het gelijk stil.
Uitwisselen van het armatuur voor een ander exemplaar maakt geen verschil: de stofzuiger zetten op de leiding maakt ook geen verschil. Ik zie niets bijzonders: geen verstoppingen oid.
Iemand een idee hoe je dit kan verhelpen? Bij voorkeur zodanig dat de ECC netjes z'n werk blijft doen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2018 19:33 #1449025
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hoi Willem,
Hoi Willem,
Er zal toch wel iets in het slangetje zijn gezogen denk ik.
Probeer eens vanaf de andere kant te blazen.
Het slangetje is aangesloten op een van de twee leidingen die vanaf het inlaat spruitstuk met een ventiel door het schutbord gaan. De ene leiding (links of rechts) gaat naar het vacuumverdeelkastje onder het dashboard. De middelste (zonder ventiel) komt terug vanaf het vacuumverdeelkastje en gaat naar de kachelkraan. En de andere (rechts of links) gaat naar de plafondverlichting.
Piet
Er zal toch wel iets in het slangetje zijn gezogen denk ik.
Probeer eens vanaf de andere kant te blazen.
Het slangetje is aangesloten op een van de twee leidingen die vanaf het inlaat spruitstuk met een ventiel door het schutbord gaan. De ene leiding (links of rechts) gaat naar het vacuumverdeelkastje onder het dashboard. De middelste (zonder ventiel) komt terug vanaf het vacuumverdeelkastje en gaat naar de kachelkraan. En de andere (rechts of links) gaat naar de plafondverlichting.
Piet
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2018 08:58 #1449029
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien eerst eens
Misschien eerst eens systematisch proberen om te kijken wát nu precies dat geluid veroorzaakt.
Demonteer de verlichting eens, en hang het temperatuur kastje terug aan de slang.
Geluid weg? dan zit het in de "omkasting" van de verlichting. Lijkt me stug, maar toch...
Vervolgens verwijder je de temperatuur sensor van de slang.
Geluid weg? dan zit het in de sensor-behuizing, of lekt deze langs de aansluiting door een uitgelubberde slang. Die kleine gaatjes kunnen zo'n heerlijk irritant geluid/fluitttoon produceren.
Geluid nog steeds aanwezig? dan zit het waarschijnlijk ergens in de slang zelf. Een stofzuiger gaat je daar niet bij helpen. Probeer de "blokkade" in de slang in tegen gestelde richting er weer uit te krijgen, door in de door Piet22 genoemde aansluiting te blazen. Kan met enig beleid met een compressor, maar een fietspomp zou waarschijnlijk ook voldoende moeten zijn, en is beter te doseren. De slang diameter is uiterst klein, dus zo heel erg veel lucht heb je niet nodig om zowel druk, als luchtsnelheid in de slang te krijgen.
Demonteer de verlichting eens, en hang het temperatuur kastje terug aan de slang.
Geluid weg? dan zit het in de "omkasting" van de verlichting. Lijkt me stug, maar toch...
Vervolgens verwijder je de temperatuur sensor van de slang.
Geluid weg? dan zit het in de sensor-behuizing, of lekt deze langs de aansluiting door een uitgelubberde slang. Die kleine gaatjes kunnen zo'n heerlijk irritant geluid/fluitttoon produceren.
Geluid nog steeds aanwezig? dan zit het waarschijnlijk ergens in de slang zelf. Een stofzuiger gaat je daar niet bij helpen. Probeer de "blokkade" in de slang in tegen gestelde richting er weer uit te krijgen, door in de door Piet22 genoemde aansluiting te blazen. Kan met enig beleid met een compressor, maar een fietspomp zou waarschijnlijk ook voldoende moeten zijn, en is beter te doseren. De slang diameter is uiterst klein, dus zo heel erg veel lucht heb je niet nodig om zowel druk, als luchtsnelheid in de slang te krijgen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2018 10:47 #1449055
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dank voor de tip Piet! Dat
Dank voor de tip Piet! Dat gaan we binnenkort eens proberen.
@Noppen: zit niet in de omkasting of de sensor zelf, want geheel uitwisselen daarvan maakte 0,0 verschil. Moet dus wel iets in de slang zijn.
@Noppen: zit niet in de omkasting of de sensor zelf, want geheel uitwisselen daarvan maakte 0,0 verschil. Moet dus wel iets in de slang zijn.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2018 12:15 #1449061
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Even voor zekerheid,
Even voor zekerheid,
Komt dat slangetje niet bij het vacuumregelblok uit achter dashboardkastje?
Daar zitten nl ook alle overige luchtslangen van de ecc.
Dat geruis heb ik idd ook.
Had er gisteren nog naar willen kijken met het vervangen van de kachelradiator maar niet meer van gekomen.
Ben wel benieuwd naar resultaat mocht je het eerder ontdekt hebben.
Als ik er aan begin schrijf ik resultaat ook wel Ff hier.
Grtz Daniel
Komt dat slangetje niet bij het vacuumregelblok uit achter dashboardkastje?
Daar zitten nl ook alle overige luchtslangen van de ecc.
Dat geruis heb ik idd ook.
Had er gisteren nog naar willen kijken met het vervangen van de kachelradiator maar niet meer van gekomen.
Ben wel benieuwd naar resultaat mocht je het eerder ontdekt hebben.
Als ik er aan begin schrijf ik resultaat ook wel Ff hier.
Grtz Daniel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2018 02:53 #1449092
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als ik me goed herinner van
Als ik me goed herinner van de demontage van de grijze heeft Piet helemaal gelijk, en zit deze op de vacuumleiding die rechts door het schutbord gaat.
Moderators: Jerry Stam