Airco: scheur in Deltamil verdamper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 12:00 #1106047 door V700 register
Airco: scheur in Deltamil verdamper. is gemaakt door V700 register
L.S.

Sinds enkele weken was het vochtig voorin bij de passagiersstoel (940 estate, '95). In eerste instantie dacht ik dat het iets te maken had met vochtophoping/slechte afvoer o.i.d. Dit weekend heb ik de schotplaat verwijderd en ben eens gaan kijken en waarachtig: de verdamper van de airco (Deltamil, ' 97) is de schuldige. Vlak achter de afvoer van de verdamper is het plastic gebarsten/gescheurd. Nu de afvoerslang aldus niet op het laagste punt van de verdamper zit, blijft er vocht in staan en dat zorgt voor de lekkage. De barst/scheur is niet heel indrukwekkend; hij zal nog geen anderhalve millimeter breed zijn. Maar vocht vindt zijn weg altijd wel dus lek.

Het was onmogelijk om de scheur vocht vrij te maken, ook de verfföhn gaf niet voldoende resultaat, evengoed heb ik de scheur zo goed en zo kwaad als het ging dicht gesmeerd met Loctite 3090. Na enige minuten was de lijm redelijk droog en ik voel geen vochtigheid meer op de plek van de scheur. Evengoed is er 24 uur nodig voordat het spul volledig is uitgehard. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg.

Heeft er iemand misschien ervaring met dit probleem en eventueel een andere oplossing? Ik zie dat Deltamil nog steeds dit type verdamper verkoopt, is dat ding een beetje makkelijk te vervangen?

Vriendelijke groet,

Lotta

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 12:41 #1432058 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Check ook de afvoer van de
Check ook de afvoer van de airco naar buite. Zit in het schutboard en gaat vaak verstopt zitten. Dat leidt tot de verschijnselen die je beschrijft.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 14:20 #1432063 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Scheur niet in de verdamper, maar in het kachelhuis zo te horen
Bij mijn deltamil heb ik dat jaren geleden ook meegemaakt. Ik heb er een stukje balpen als huls in gelijmd. Dat houdt de boel nog steeds droog.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 15:26 #1432067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: check ook de afvoer van de
Beste Lex,

Dank voor je feedback. De afvoerslang heb ik gecheckt en helemaal doorgestoken en leek niks verstopt. Ik heb echter niet gekeken of de verstopping misschien in de uitgang van de bak zit. Daar moet ik nog eens naar kijken.

Vriendelijke groet,

Lotta

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 15:33 #1432069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: scheur niet in de verdamper.
Beste Adrian,

Helaas ben ik niet zo goed in het benoemen van onderdelen, maar het gaat om het volgende onderdeel.

deltamil.nl/fotoos%20met%20logo/verdamper-740-940.jpg

De scheur zit in de bak linksonder/achter voorbij de afvoer. Het onderdeel zelf lijkt helemaal dichtgeschroefd en gekit. Hoe heb jij daar een pennenhuls in gekregen?

Dank voor je hulp.

Lotta

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 16:12 #1432072 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
Aan de achterkant onderuit het afvoer pijpje waarophet plasticafvoerslangetje gedrukt zit. Het pijpje brak af. Het is een aantal jaren geleden. Ik heb er iets dun plastic ingelijmd. Ik meen me te herinneren dat het een stukje van een dunne balpen was. De verdamper zit binnenin deze plastic bak . Is een soort radiator. De twee koperen aansluitbuizen sluiten aan op de verdamper.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 16:17 #1432074 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Scheur in bak
Plak er een stuk dik plastic dwars overheen. Gaat de oplossing ook weer jaren mee. Hele bak vervangen is duur en kost veel werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2016 15:49 #1432388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Beste Allen,

Vooralsnog lijkt de lijm/dichtsmeer oplossing te hebben gewerkt. Er loopt geen vocht meer uit. Ik heb echter geen benul in hoeverre de thans dalende temperaturen de reparatie mogelijk beïnvloeden maar we zullen zien.

Dank voor het meedenken.

Lotta

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC