verwarming doet het niet meer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2016 08:58 #1106035
door V700 register
verwarming doet het niet meer is gemaakt door V700 register
Volvo 940 zonder airco:
Vorige week nog prima verwarming, gisteren ineens niks meer. De koelvloeistof is netjes op peil en de temperatuur is normaal. Het lijkt ook alsof de knop makkelijker draait dan voorheen.
Het zal wel betekenen dat ik het dashboard moet 'slopen' om te kijken wat er aan de hand is...
Gelukkig heb ik een handboek met beschrijving wat ik moet doen. Ik zou echter willen weten hoe lang ik daar zo'n beetje mee bezig ben, dus dashboard uit- en in elkaar schroeven.
Wat kan een ervaringsdeskundige daarover zeggen. Halve dag? Hele dag?
Tja en dan maar hopen dat er slecht iets is losgeschoten wat makkelijk te repareren valt.
Vorige week nog prima verwarming, gisteren ineens niks meer. De koelvloeistof is netjes op peil en de temperatuur is normaal. Het lijkt ook alsof de knop makkelijker draait dan voorheen.
Het zal wel betekenen dat ik het dashboard moet 'slopen' om te kijken wat er aan de hand is...
Gelukkig heb ik een handboek met beschrijving wat ik moet doen. Ik zou echter willen weten hoe lang ik daar zo'n beetje mee bezig ben, dus dashboard uit- en in elkaar schroeven.
Wat kan een ervaringsdeskundige daarover zeggen. Halve dag? Hele dag?
Tja en dan maar hopen dat er slecht iets is losgeschoten wat makkelijk te repareren valt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2016 12:33 #1431953
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Om goed bij de module van de
Om goed bij de module van de kachel te komen ben je niet zo lang bezig hoor, denk aan een half uurtje max. Mij lukt 't inmiddels in 10 minuten. Staan veel beschrijvingen hier op 't forum met een duidelijk stappenplan!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 08:55 #1432376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het viel inderdaad best mee
Het viel inderdaad best mee om bij de kachel te komen, dat wil zeggen te kunnen zien dat de kachelkraan prima werkt. Dat is het dus niet.
Vervolgens volgens een tip hier gelezen de wagen eerst rechts daarna links op te krikken en een tijdje te laten staan (zonder dop expansievat) om eventuele lucht uit het systeem te krijgen. Helpt niks. Vervolgens de leiding naar de LPG verdamper dichtgenepen en de motor even laten draaien (motor op temperatuur, kachelkraan open) maar ook dat helpt niks.
Ik ben bang dat het toch de leidingen losmaken wordt en de boel doorspoelen.
Vervolgens volgens een tip hier gelezen de wagen eerst rechts daarna links op te krikken en een tijdje te laten staan (zonder dop expansievat) om eventuele lucht uit het systeem te krijgen. Helpt niks. Vervolgens de leiding naar de LPG verdamper dichtgenepen en de motor even laten draaien (motor op temperatuur, kachelkraan open) maar ook dat helpt niks.
Ik ben bang dat het toch de leidingen losmaken wordt en de boel doorspoelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 11:55 #1432380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verwarming
1 kijk eerst of de kachel aanjager t nog doet.
Schopplaat bijrijders kant loshalen en handschoenkastje weg.
Daarachter zie je de kachelvent rechts in het huis zitten.
Meestal een klein borgschroefje en kan je de aanjager er uit draaien.
Zou eerst stekker aanjager loshalen en er 12v opzetten.
Als aanjager draait is zeer waarschijnlijlk de therm zekering kapot.
Schopplaat bijrijders kant loshalen en handschoenkastje weg.
Daarachter zie je de kachelvent rechts in het huis zitten.
Meestal een klein borgschroefje en kan je de aanjager er uit draaien.
Zou eerst stekker aanjager loshalen en er 12v opzetten.
Als aanjager draait is zeer waarschijnlijlk de therm zekering kapot.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 12:10 #1432381
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Fred, de aanjager werkt
Hoi Fred, de aanjager werkt prima op alle standen. Hoe hoger hoe meer koude lucht er binnen komt ondanks dat de knop die dat regelt helemaal naar rechts staat...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 12:47 #1432382
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kachelkraan
Daar zitten 2 bowden kabels aan.
1) bedient de kachelkraan, staat deze open dan zouden de aanvoer- en retourslang warm moeten worden. Je kunt dus zonder demontage controleren of de radiateur doorstroming heeft.
2) bedient de luchtklep die regelt of de luchtstroom achter de kachelradiateur gestuurd wordt, waardoor de lucht door de radiateur heen gaat, of de luchtstroom voor de radiateur en daarmee langs de radiateur stroomt.
Is de 2e kabel los geschoten van de bedieningshandel van de klep, dan blijft het alsnog koud, ondanks dat de radiateur met warm water gevoed wordt.
Zie de tekening van het standaard kachelhuis. Dashboard kastje moet eruit, dan zie je de klepbediening links bovenop het kachelhuis(zwarte handel als ik het goed heb).
1) bedient de kachelkraan, staat deze open dan zouden de aanvoer- en retourslang warm moeten worden. Je kunt dus zonder demontage controleren of de radiateur doorstroming heeft.
2) bedient de luchtklep die regelt of de luchtstroom achter de kachelradiateur gestuurd wordt, waardoor de lucht door de radiateur heen gaat, of de luchtstroom voor de radiateur en daarmee langs de radiateur stroomt.
Is de 2e kabel los geschoten van de bedieningshandel van de klep, dan blijft het alsnog koud, ondanks dat de radiateur met warm water gevoed wordt.
Zie de tekening van het standaard kachelhuis. Dashboard kastje moet eruit, dan zie je de klepbediening links bovenop het kachelhuis(zwarte handel als ik het goed heb).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 13:23 #1432383
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschillend
Er bestaan een aantal verschillen de kachelversies. Bij mijn 940 zit de kachelkraan in de motorruimte, met alleen twee pijpjes (aan- en afvoer) door het schutbord. De kraan wordt vacuum bediend vanonder het dashboard. In dat geval is gemakkelijk te zien of de kraan open en dicht gaat en er niet iets is afgebroken. Ik meen dat deze vacuum bediende uitvoering altijd open staat en met vacuum wordt dichtgetrokken.
Ook doorspoelen van de kachradiateur is dan niet zo moeilijk, maar het lijkt me sterk dat die in één keer helemaal verstopt komt te zitten.
Ook doorspoelen van de kachradiateur is dan niet zo moeilijk, maar het lijkt me sterk dat die in één keer helemaal verstopt komt te zitten.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 14:44 #1432385
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema 97
www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeaterCoreReplacement.htm
Schema met standard heater core assembly 700 zie je hoe het werkt.
Standard heater kachelkraan is handbediend met een kabel.
In de oude 700 met een schuif in de 900 met een draaiknop.
Aan de handle zie je de extra kabel naar de kraan. Beweegt simultaan.
Schema met standard heater core assembly 700 zie je hoe het werkt.
Standard heater kachelkraan is handbediend met een kabel.
In de oude 700 met een schuif in de 900 met een draaiknop.
Aan de handle zie je de extra kabel naar de kraan. Beweegt simultaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 15:06 #1432386
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard heb ik toen de
Uiteraard heb ik toen de schopplaat er af was ook gekeken naar de andere kabels van de verwarming. De luchtklep beweegt netjes en bij bedienen van de knop beneden-boven-opzij-voor beweegt er ook van alles dus dat lijkt me prima. Dat de luchtklep het doet kun je ook testen door de ventilator op de volle stand te zetten en dan de verwarmingsknop op en neer te draaien, er is dan een behoorlijk verschil in geluid.
Er zijn inderdaad verschillende versies, zover mij bekend als je airco hebt zit de boel in de motorruimte en heb je die airco niet (zoals ik) zit het onder het dashboard.
Ik zit nu wel te wijfelen om dit klusje zelf op de oprit te gaan doen (met risico op een hoop prut op de oprit) of het uit te besteden, de APK komt er aan dus toch een garagebezoek.
Aan de slangen naar de kachelradiateur heb ik niet gevoeld, wel aan de kachelradiateur zelf. Die wordt een beetje lauw meer niet. Dat duidt op niet volledig dicht maar wel bijna. Als ik aan de verdamper of de slangen ernaartoe voel die zijn te heet om vast te pakken.
Er zijn inderdaad verschillende versies, zover mij bekend als je airco hebt zit de boel in de motorruimte en heb je die airco niet (zoals ik) zit het onder het dashboard.
Ik zit nu wel te wijfelen om dit klusje zelf op de oprit te gaan doen (met risico op een hoop prut op de oprit) of het uit te besteden, de APK komt er aan dus toch een garagebezoek.
Aan de slangen naar de kachelradiateur heb ik niet gevoeld, wel aan de kachelradiateur zelf. Die wordt een beetje lauw meer niet. Dat duidt op niet volledig dicht maar wel bijna. Als ik aan de verdamper of de slangen ernaartoe voel die zijn te heet om vast te pakken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2016 15:42 #1432387
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto's
Hoi Jan,
Geen makkelijke klus deze foto's heb ik in 2008 gemaakt van de kraan bij mijn toenmalige 940.
Groet
Geen makkelijke klus deze foto's heb ik in 2008 gemaakt van de kraan bij mijn toenmalige 940.
Groet
Moderators: Jerry Stam