Voorstoelen vervangen

• N.J.M. van Eekelen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2016 22:08 #1105961 door N.J.M. van Eekelen
Voorstoelen vervangen is gemaakt door N.J.M. van Eekelen
Hallo,
Sinds ruim anderhalf jaar rij ik met veel plezier in mijn Volvo 940 station, type 1998. Afgelopen zomer begon de bekleding van de chauffeursstoel en van de achterbank wat (meer) slijtage te vertonen en overweeg ik een andere stoelen-bankset aan te schaffen. Ik zit echter met het probleem dat er volgens mij nu zij-airbags in de voorstoelen zitten en dat ik t.n.t. alleen maar stoelensets heb gezien zonder die zij-airbags.
Is het verschil immers niet te zien aan het smalle of brede bakje naast de voorstoelen? Bij het smalle bakje zit er m.i. een zij-airbag in de stoel en bij het brede bakje niet.
Is er iemand die hierover meer weet en of er in mijn geval een set is te monteren met het brede bakje, zonder al te ingrijpende aanpassingen?
groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 11:20 #1431440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mechanisch systeem
De zijairbag in de stoel is volledig mechanisch bediend en staat dus los van de airbagcomputer. Je zou daarom de stoelen daarom zonder problemen kunnen vervangen door stoelen zonder zijairbag, maar waarom inleveren op extra veiligheid?
Dat dat bakje kleiner is komt door de actuator die er naast zit. In de deur zit een hard blok. Bij een zijaanrijding drukt dat harde blok die actuator in en ontsteekt zo de zijairbag. Vandaar dat je in de stoel, achter dat bakje een rood dekseltje vind dat precies over die actuator past. Als je dan een losse stoel uit je handen laat vallen gaat de airbag tenminste niet af.
De foto heb ik deze zomer in het Volvo museum gemaakt. Als je het precies wil weten: volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...irbag%20jan%2095.pdf

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 18:49 #1431452 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic er is dus
Een stoelenset te monteren met de brede bakjes maar dan geen airbag,
Bij stoelen met airbags is de brede bak dus niet toepasbaar.

• N.J.M. van Eekelen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 12:39 #1431674 door N.J.M. van Eekelen
Beantwoord door N.J.M. van Eekelen in topic Bedankt voor deze duidelijke
Bedankt voor deze duidelijke uitleg Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC