Kruis-ventilatie

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-08-2016 18:11 #1105764 door noppen20
Kruis-ventilatie is gemaakt door noppen20
Van de week even snel een paar onderdelen van de ondergang gered.
Naast mijn werk zit een brandweer oefen-centrum, waar ik plots ineens een 940 zag staan.
Deze had een aanzienlijke aanrijding gehad, en was dus niet meer te redden.

Even langs geweest en gevraagd wat de plannen waren.....maar helaas werd deze opgeofferd aan de vuur-goden.
Uiteraard nog wel even met een gereedschapkistje langs geweest om de nodige onderdelen te redden!
Zo heb ik nog even snel een CIS-klep, brandstofdruk regelaar, electrische antenne, ecu, complete klokkenwinkel, originele volvo dashboard tweeters (in nog zeer goede staat) en nog wat diverse andere dingen buit gemaakt :)

Ik was lekker aan het sleutelen toen mijn oog viel op de plaat die onder het stuur zit en naar de pedalen loopt (schoppplaat? )
Bij mijn eigen 940 zit hier halverwege een afdekklepje gemonteerd, en wat zag ik tot mijn verbazing; in deze 940 zat wel degelijk een functionele klep!
Het lijkt nog het meest op een ventilatie-rooster/klepje welke je open en dicht kan zetten en gericht staat op het kruis van de bestuurder (vandaar het onderwerk; kruis-ventilatie ;)
Echter aan de achterzijde zat helaas niets verbonden....
Als het inderdaad een ventilatieklep is, hoe zit dit normaal aangesloten op het ventilatie systeem?
Ik heb al even zitten grasduinen op de Volvopartswebstore maar kan niet ontdekken hoe dit aangesloten zou moeten zitten.

Voor de duidelijkheid maar even wat foto's in de bijlage gestopt.

Is er iemand dit ook in de auto heeft, en weet iemand hoe dit aangesloten hoort te zitten?
Eventueel een overzicht of fotos zijn van harte welkom!

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 20:35 #1430066 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De Volvo 240 heeft zo'n
De Volvo 240 heeft zo'n ventilatiekleppen om je zakie koel te houden. Mooi natuurlijk in de tijd dat airco minder gangbaar was dan nu.
Daar lijkt dit wel sterk op. Was dit een vroege 940? Ik weet niet of de 740's zo'n klepje hebben.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-08-2016 21:52 #1430077 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gevonden!
Heb het inmiddels gevonden op een overzichtje van de webstore site.
Zie bijlage, of de link...nr11 is de aansluiting voor de ventilatie.
Aan de achterzijde moet een slang aangesloten worden welke door middel van een U-bocht aan de linker ventilatie opening zit.
Van de week maar eens kijken of ik de aansluiting heb, en daarna maar eens kijken of ik ergens aan dat tussenstukje kan komen.

www.volvopartswebstore.com/showAssembly....ukey_trimLevel=24679

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 23:50 #1430085 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stompje
Hallo Volvisti

Sommige vroege 940s hadden deze kruisventilatie, net als de 740 meen ik. In mijn 945 modeljaar 1991 zit wel een klepje, maar is deze niet aangesloten op de ventilatie. Wellicht is het ook alleen maar een afdekkapje. Het slangetje om dat euvel te verhelpen heb ik inmiddels ook al. Alleen nog niet de overtuiging dat ik het er ook in wil hebben. Daar waar overigens de slang aangesloten zou moeten worden, zit bij mijn auto een stompje. Dus geen stopje dat je eruit kun trekken o.i.d. Ik heb het vermoeden dat je een zaagje of mesje nodig hebt om hier een opening te creëren.

Mijn vermoeden is, dat Volvo de kruisventilatie afgeschaft heeft toen airco in zwang kwam. Om blaasontsteking en ander ongerief te voorkomen.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2016 13:51 #1430163 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De kachel zelf is bij de 940
De kachel zelf is bij de 940 ook iets veranderd: mogelijk dat het nieuwere kachelhuis geen uitgang heeft voor deze ventilatie-opening. Hij is afgeschafd uit kostenbesparing: de 740 was een erg dure auto, en de 940 moest wat vriendelijker geprijsd in de markt gezet worden.
Mijn 1991 940 heeft 'm nog wel, en functioneel ook. Volgens mij standaard: ik dacht niet dat de vorige eigenaar dit zelf veranderd heeft, maar is wel mogelijk.
Zelf vind ik die opening heel fijn: zowel voor de koudere lucht in de zomer, als voor de warme lucht in de winter: met een ijskoud stuur zit ik op winterochtenden vaak met mijn beide handen in de onderste opening te sturen, in de eerste warme lucht uit de kachel.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2016 16:12 #1430168 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mijn 780 heeft ook
Mijn 780 heeft ook kruisventilatie! Mijn 780 is uit 1988, model '89.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2016 17:31 #1430171 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Mijn 740 heeft deze ook
Mijn 740 GL heeft deze ook en ik gebruik deze ook.
Heb het zaakje nog nooit los gehad.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 11:40 #1430213 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Dat is misschien maar goed ook
dat je het zaakje niet losgehad hebt. Als oom agent je aanhoudt zouden ze raar staan te kijken...

De balzakventilatie (of k#tventilatie) zit inderdaad op de 740. Zelf vind ik het minder prettig in gebruik. De ventilatielucht (ja ik stink er niet in) waait omhoog recht in je gezicht.

Wat ik wel een heel prettig ventilatieaccesoire vind zijn de kleppen die bij mij links en rechts naast de voeten zitten, heerlijk! Als dat openstaat dan waait de hele auto lekker door. (ik heb een carb en dus geen computer rechts)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 21:49 #1430222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1982
Slurpje is ook voorzien van zo,n fijne kruisblazer ( kan ook dicht .)
Lekkerrrrr hoor !!!!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC