Heel urgente vraag: HOE maak ik de voorstoelen los?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 18:56 #1105731
door V700 register
Heel urgente vraag: HOE maak ik de voorstoelen los? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Helaas heb ik de moed moeten opgeven m.b.t. het behoud van onze ex-mooie Volvo 740 uit 1988. Ik maakte de fout al een aantal jaren geleden toen ik meende er goed aan te doen de Volvo naast ons tehuis in Roemenië weg te zetten, wachtend op het moment dat de wagen 25 jaar oud zou zijn en (voor zover ik toen wist) als oldtimer belastingvrij. Ja, intussen weet ik beter!
Maar goed, de wagen staat hier nog steeds en is er met de jaren bepaald niet mooier op geworden. Nu zit ik met een enorm URGENTE VRAAG: Hoe maak ik de beide voorstoelen los?
Ter verduidelijking, we hebben een stokoude camper met heel oncomfortabele stoelen. Een jaar of acht geleden liet ik deze vervangen door een setje leren stoelen uit een 740 maar dat viel vies tegen qua comfort. De stoffen stoelen uit mijn 740 moet ik weliswaar eerst goed schoonmaken maar die zitten 100x beter.
Nu meende ik me te herinneren dat de Nederlandse garage waar ik destijds die twee stoelen kocht ze uit een sloopauto haalden door de vier bouten waarmee de benedenrail aan de wagen vastzat los te draaien. Dat heb ik dus nu ook zelf gedaan om de stoelen uit mijn wagen te halen, maar nu blijkt er nog een of andere bevestigingspunt te zijn, zo te zien aan het midden van de binnenkant (dus bij de bestuurdersstoel ter rechterzijde, bij de bijrijder neem ik aan links) waar nog een extra bevestigings-iets zit. Ik kan de stoelen of beter gezegd de rails waarop de stoelen staan een aantal cm naar achteren trekken en de stoelen kunnen ook een beperkte draaibeweging maken met rails en al, maar verder kom ik niet.
De vraag is: hoe verder? Is er een manier om de stoelen van de rails af te halen en dan deze eventueel zonder rails mee naar NL te nemen, of als ze eenmaal van de rails zijn dat ik dan gemakkelijker kan zien wat dat extra bevestigingspunt ongeveer in het midden van elke binnenrail is?
Ik ben volslagen a-technisch, doe mijn uiterste best, maar heb nog maar enkele dagen voordat we terug naar NL moeten. Het allerliefst had ik naast een antwoord hier vooral een mailtje naar mijn normale mailadres omdat deze site en ook tele2 hier waanzinnig langzaam open gaan, vaak zelfs helemaal niet. Die Duitse mailbox van mij die ik speciaal voor gebruik in Roemenië aanschafte is de enige die ook bij strooptrage verbindingen toch altijd werkt, vandaar!
Bij voorbaat heel erg hartelijk bedankt!!!
Paul.
Helaas heb ik de moed moeten opgeven m.b.t. het behoud van onze ex-mooie Volvo 740 uit 1988. Ik maakte de fout al een aantal jaren geleden toen ik meende er goed aan te doen de Volvo naast ons tehuis in Roemenië weg te zetten, wachtend op het moment dat de wagen 25 jaar oud zou zijn en (voor zover ik toen wist) als oldtimer belastingvrij. Ja, intussen weet ik beter!
Maar goed, de wagen staat hier nog steeds en is er met de jaren bepaald niet mooier op geworden. Nu zit ik met een enorm URGENTE VRAAG: Hoe maak ik de beide voorstoelen los?
Ter verduidelijking, we hebben een stokoude camper met heel oncomfortabele stoelen. Een jaar of acht geleden liet ik deze vervangen door een setje leren stoelen uit een 740 maar dat viel vies tegen qua comfort. De stoffen stoelen uit mijn 740 moet ik weliswaar eerst goed schoonmaken maar die zitten 100x beter.
Nu meende ik me te herinneren dat de Nederlandse garage waar ik destijds die twee stoelen kocht ze uit een sloopauto haalden door de vier bouten waarmee de benedenrail aan de wagen vastzat los te draaien. Dat heb ik dus nu ook zelf gedaan om de stoelen uit mijn wagen te halen, maar nu blijkt er nog een of andere bevestigingspunt te zijn, zo te zien aan het midden van de binnenkant (dus bij de bestuurdersstoel ter rechterzijde, bij de bijrijder neem ik aan links) waar nog een extra bevestigings-iets zit. Ik kan de stoelen of beter gezegd de rails waarop de stoelen staan een aantal cm naar achteren trekken en de stoelen kunnen ook een beperkte draaibeweging maken met rails en al, maar verder kom ik niet.
De vraag is: hoe verder? Is er een manier om de stoelen van de rails af te halen en dan deze eventueel zonder rails mee naar NL te nemen, of als ze eenmaal van de rails zijn dat ik dan gemakkelijker kan zien wat dat extra bevestigingspunt ongeveer in het midden van elke binnenrail is?
Ik ben volslagen a-technisch, doe mijn uiterste best, maar heb nog maar enkele dagen voordat we terug naar NL moeten. Het allerliefst had ik naast een antwoord hier vooral een mailtje naar mijn normale mailadres omdat deze site en ook tele2 hier waanzinnig langzaam open gaan, vaak zelfs helemaal niet. Die Duitse mailbox van mij die ik speciaal voor gebruik in Roemenië aanschafte is de enige die ook bij strooptrage verbindingen toch altijd werkt, vandaar!
Bij voorbaat heel erg hartelijk bedankt!!!
Paul.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 19:08 #1429814
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorstoelen
Als de vier bouten er uit zijn.
De voorstoelen zitten met een soort omgekeerde paddestoel welke aan het stoelframe vastzit , in de bodem geschoven .
Stoelen als ze de bouten er uit zijn wat naar achter schuiven en dan proberen omhoog te halen .
Deze paddestoelen zitten ten opzichte van elkaar niet in een lijn aan het de rails vast .
Paddestoel en rails is een geheel .
Het is even proberen en soms paar keer naar achteren halen en omhoog.
De voorstoelen zitten met een soort omgekeerde paddestoel welke aan het stoelframe vastzit , in de bodem geschoven .
Stoelen als ze de bouten er uit zijn wat naar achter schuiven en dan proberen omhoog te halen .
Deze paddestoelen zitten ten opzichte van elkaar niet in een lijn aan het de rails vast .
Paddestoel en rails is een geheel .
Het is even proberen en soms paar keer naar achteren halen en omhoog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 20:29 #1429817
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Door die paddestoel moet je
Door die paddestoel moet je bestuurderstoel een beetje tegen de klok in draaien. De bijrijdersstoel een stukje met de klok mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 20:52 #1429818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank voor jullie
Hartelijk dank voor jullie beide reacties, Fred en Lex. Tja, veel manoevreer ruimte heb ik niet maar ik ga het morgen opnieuw proberen. Maar even een vraag: herkennen jullie úberhaupt iets van mijn ervaring dat de bestuurdersstoel na het losmaken van de vier bouten aan de uiteinden van de rails gewoon ergens ter rechterzijde ter hoogte van het midden van de rail onlosmakelijk vasst lijkt te zitten? Heb je enig idee wat dat specifieke punt dat echt als een draaipunt lijkt te functioneren waardoor de stoel niet meer dan een centimeter of zo aan alle drie andere kanten dan de rechtse omhoog getild kan worden maar verder helemaal niet? Is die rail niet ergens in het midden ter rechterzijde aan iets vergrendeld of met een of andere bout vastzittend? Als het niets was dan zou de stoel toch gewoon met rail en al omhoog moeten komen als alle vier de bouten verwijderd zijn?
Vooral het feit dat de bijrijdersstoel spiegelbeelding hetzelfde beeld vertoont geeft me het gevoel dat er gewoon nog ergens iets is aan het midden van de binnenrail van elke stoel dat dat losmaken verhindert.
Is het feitelijk zo dat ondanks het glijdmechanisme tussen stoel en rail deze onafscheidelijk zijn? Ik zag aan de achterkant van de rails dat er een soort ronde dwarse verbindingdpins door de rails gaan, ik neem aan om te voorkomen dat de stoel tever naar achteren wordt versteld. Als het nu helemaal niet wil lukken is het een optie om die twee dwarsliggende ronde staafjes weg te laten slijpen als ik daar iemand voor kan vinden om op die manier de stoelen naar achteren van de rails te laten lopen om ze mee te nemen of zitten daar weer andere problemen aan vast?
Vooral het feit dat de bijrijdersstoel spiegelbeelding hetzelfde beeld vertoont geeft me het gevoel dat er gewoon nog ergens iets is aan het midden van de binnenrail van elke stoel dat dat losmaken verhindert.
Is het feitelijk zo dat ondanks het glijdmechanisme tussen stoel en rail deze onafscheidelijk zijn? Ik zag aan de achterkant van de rails dat er een soort ronde dwarse verbindingdpins door de rails gaan, ik neem aan om te voorkomen dat de stoel tever naar achteren wordt versteld. Als het nu helemaal niet wil lukken is het een optie om die twee dwarsliggende ronde staafjes weg te laten slijpen als ik daar iemand voor kan vinden om op die manier de stoelen naar achteren van de rails te laten lopen om ze mee te nemen of zitten daar weer andere problemen aan vast?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:15 #1429821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Lex,
Hoi Lex,
Maakt het daarbij uit of de stoel zo ver mogelijk naar voren, in het midden of zover mogelijk naar achteren staat? Ik vraag dat enerzijds vanwege het al eerder genoemde feit dat die stoep op een heel specifiek punt in het midden vast lijkit te zitten, maar ook omdat de draairuimte extreem beperkt is. Rechts heb je de bak met het pookje die echt heel dicht naast de stoel staan, links een soort langwerpige plastic bak die vrijwel de hele ruimte tussen stoel en deur beslaat. De stoel komt niet hoog genoeg om die bak over de drempel van de autodeur te tillen dus je spreek echt van een zijwaardse draairuimte van als ik me goed herinner maximaal een of twee centimeter.
Maakt het daarbij uit of de stoel zo ver mogelijk naar voren, in het midden of zover mogelijk naar achteren staat? Ik vraag dat enerzijds vanwege het al eerder genoemde feit dat die stoep op een heel specifiek punt in het midden vast lijkit te zitten, maar ook omdat de draairuimte extreem beperkt is. Rechts heb je de bak met het pookje die echt heel dicht naast de stoel staan, links een soort langwerpige plastic bak die vrijwel de hele ruimte tussen stoel en deur beslaat. De stoel komt niet hoog genoeg om die bak over de drempel van de autodeur te tillen dus je spreek echt van een zijwaardse draairuimte van als ik me goed herinner maximaal een of twee centimeter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:16 #1429822
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oeps, typo, "stoep" - stoel..
oeps, typo, "stoep" - stoel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:25 #1429825
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dat is toch echt die
Dat is toch echt die paddestoel. Die is namelijk bedoel om de stoel bij een ongeval tegen te houden, mochten de bouten in het onwaarschijnlijke geval loszitten. Je zit dat dit systeem prima werkt!!
Doe het als volgt:
- alle bouten zijn uit de bestuurderstoel
- druk de bestuuderdersstoel helemaal naar achteren (dan zitten de paddestoelen links en rechts achterin hun bevestiging)
- houdt linksvoor de stoel tegen en druk de stoel aan de rechterkant naar voren (dan draait de stoel tegen de klok in)
- je hoeft geen kracht te zetten, maar probeer door de rechterkant naar voren te schuiven het gaatje van de paddestoel te vinde (door tegelijkertijd aan de rechterkant de stoel omhoog te tillen)
- da's een kwestie van wat pielen en een beetje subtiel manoeuvreren
- als ie rechts los is, dan de stoel voorzichtig aan de linkerzijde naar voren duwen en omhoog trekken.
Als je de stoel los hebt, rugleuning helemaal naar voren draaien en uit de auto tillen. Bijrijderszijde hetzelfde, alleen draait de stoel dan net in de andere richting.
Doe het als volgt:
- alle bouten zijn uit de bestuurderstoel
- druk de bestuuderdersstoel helemaal naar achteren (dan zitten de paddestoelen links en rechts achterin hun bevestiging)
- houdt linksvoor de stoel tegen en druk de stoel aan de rechterkant naar voren (dan draait de stoel tegen de klok in)
- je hoeft geen kracht te zetten, maar probeer door de rechterkant naar voren te schuiven het gaatje van de paddestoel te vinde (door tegelijkertijd aan de rechterkant de stoel omhoog te tillen)
- da's een kwestie van wat pielen en een beetje subtiel manoeuvreren
- als ie rechts los is, dan de stoel voorzichtig aan de linkerzijde naar voren duwen en omhoog trekken.
Als je de stoel los hebt, rugleuning helemaal naar voren draaien en uit de auto tillen. Bijrijderszijde hetzelfde, alleen draait de stoel dan net in de andere richting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 21:47 #1429831
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Voor de duidelijkheid: elke
Voor de duidelijkheid: elke stoel heeft TWEE paddestoelen. Onder elke rails één.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
10-08-2016 23:18 #1429833
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic gewoon
een centimeter of 3 naar achteren schuiven als de bouten los en eruit zijn en een beetje wrikken en trekken en hij is er uit. Recent nog gedaan en is echt een appeltje eitje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2016 14:38 #1429851
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is gelukt!!!! Nog één bijkomend vraagje
Superhartelijk dank voor je heldere beschrijving Lex, en uiteraard ook alle anderen bedankt. Het regende hier in de Karpaten nogal fors dus ik heb even tot vanmiddag moeten wachten. Inderdaad, in achterste stand en dan iets naar buiten bewegen was alles wat ik diende te doen, het appeltje kwam bij het eitje...
Wat ik aanvankelijk verkeerd begrepen heb: ik dacht dat die omgekeerde paddestoel zich op een of andere manier tussen stoel en rails bevond in plaats van in een uitsparing van het chassis. Daarom begreep ik ook dat verhaal van een onlosmakelijke rail niet. Nu dus wel
Nog één vraagje: de bout die de veiligheidsriem aan de buitenzijde aan de onderkant van de stoel vastmaakt zit tezeer vast aan de stoel om deze losgedraaid te kunnen krijgen. Zo te zien is het een maatje 17 en die heb ik hier niet, een waterrpomptang heeft te weinig grip op het ding. Voor de bestuurderskant geen probleem, ik heb de broodzaag gepakt en de riem was doormidden, maar voor de bijrijderskant zou ik die riem graag sparen omdat die in de camper, een soort verticaal rolsysteem, zich vrijwel niet meer uitrollen laat. Misschien kan ik de gordel van de Volvo in zijn geheel laten omzetten. Maar de hamvraag hierbij is: hoe krijg ik die riem los van het zijframe van de auto zodat ik hem met stoel en al naar nederland kan verrvoeren? Ik neem aan dat het niet zo lastig zal zijn maar als iemand me wat tips kan geven hoe dit aan te pakken, graag!
Wat ik aanvankelijk verkeerd begrepen heb: ik dacht dat die omgekeerde paddestoel zich op een of andere manier tussen stoel en rails bevond in plaats van in een uitsparing van het chassis. Daarom begreep ik ook dat verhaal van een onlosmakelijke rail niet. Nu dus wel
Nog één vraagje: de bout die de veiligheidsriem aan de buitenzijde aan de onderkant van de stoel vastmaakt zit tezeer vast aan de stoel om deze losgedraaid te kunnen krijgen. Zo te zien is het een maatje 17 en die heb ik hier niet, een waterrpomptang heeft te weinig grip op het ding. Voor de bestuurderskant geen probleem, ik heb de broodzaag gepakt en de riem was doormidden, maar voor de bijrijderskant zou ik die riem graag sparen omdat die in de camper, een soort verticaal rolsysteem, zich vrijwel niet meer uitrollen laat. Misschien kan ik de gordel van de Volvo in zijn geheel laten omzetten. Maar de hamvraag hierbij is: hoe krijg ik die riem los van het zijframe van de auto zodat ik hem met stoel en al naar nederland kan verrvoeren? Ik neem aan dat het niet zo lastig zal zijn maar als iemand me wat tips kan geven hoe dit aan te pakken, graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





