Beslagen ramen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 09:46 #1105314 door V700 register
Beslagen ramen is gemaakt door V700 register
Gisteren, het was prachtig weer, buiten 15 graden binnen in de auto 22. Na een uur rijden, begint rechtsvoor ineens het raam te beslaan. Eerst klein plekje daarna groter en groter. Het ruikt ook muf in de auto en de airco staat uit. Vervolgens de knop in bovenste stand, airco gaat dan aan en blower op de voorruit. Binnen enkele seconden is het hele raam beslagen. Normaliter zou je met de airco droge lucht moeten krijgen en het raam is dan binnen een paar seconden schoon, niet dus. Later op de dag hetzelfde probleem, maar dan veel sneller. Alles op het forum gelezen (mijn ruiten zijn schoon). Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik las dat iemand het had over een vacuumslag die los geschoten zou kunnen zijn.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 10:37 #1427677 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic KVS of condens
Zoek eerst maar eens uit of het condens (waterdamp) is of koelvloeistof. Dergelijke fenomenen krijg je ook als de kachelradiateur lek is. Waterdamp veeg je zo weg met een doek, koelvloeistof laat een waas achter.

als het waterdamp is dan kan het zijn dat je paravan vol met troep ligt, de afdekkap in de parafan van de kachelmotor los zit, dat de lekwaterafvoer van de kachelmotor dicht zit of dat het afvoerpijpje van het kachelhuis dicht zit.

Speurwerkje dus!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 12:24 #1427678 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het afvoerpijpje van je airco
Het afvoerpijpje van je airco kan verstopt zitten. Is makkelijk schoon te maken en vaak zijn je vloermatten dan ook nat.
De stank kan komen van schimmel in de vloermatten (door het vocht dus) of van een smerig filter van de airco.
Dit is allemaal snel te controleren. Anders de suggesties van Chris B volgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 14:32 #1427680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar zit die afvoer en parafan
Chris, het is zeker geen koelvloeistof (er blijft geen waas achter, echt alleen waterdamp). Kun je me uitleggen waar de parafan zit, waar de lekwaterafvoer van de kachelmotor zit en de het afvoerpijpje van de airco?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 15:24 #1427681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oei oei kachelradiateur toch lek
Na mijn zoektocht naar paravan, bleek koelvloeistof bakje leeg.......Dus toch de kachelradiateur. Die moet dus vervangen worden en dat schijn geen gemakkelijk klusje te zijn, de garage verzekerde mij dat het dashboard eruit moet....., klopt dit?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-04-2016 17:19 #1427682 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Is een mooie handleiding voor

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-04-2016 17:26 #1427683 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic En hier
Hier wordt in het vorige document halverwege naar verwezen, maar die link is dood.
Hier staan de stap voor stap illustraties

www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreRepla...rCoreReplacement.pdf

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 21:00 #1427688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is te doen
Hele dashboard er uit is wat overdreven, maar wel de middenconsole. Die laatste link is super; ik heb hem ook gebruikt bij mijn 940 LPT. Alles valt eigenlijk wel mee, op dat ene boutje na waar heel lastig bij is te komen. Ik heb een kleine rateltje met een stuk of wat verlengstukken gebruikt en uiteindelijk lukt het je dan wel. Er zit niets muurvast of zo, alleen soms wat lastig te bereiken.
Ik heb mijn lekke kachelradiateur een paar weken afgekoppeld gehad tot ik tijd had en onderdelen + moed had verzameld. Simpelweg de slangen in de motorruimte losmaken waar ze het schutbord in gaan en met elkaar verbinden met een stukje koperen waterleidingbuis, in een U gebogen. Zo zit het althans bij een 940LPT met AC met vacuumbediende kachelkraan in de motorruimte.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2016 22:15 #1427691 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Airco kachelradiateur
Het is niet moeilijk, wel langdradig en je hebt veel geduld en fijne handjes nodig. Als je dit voor het eerst doet, reken dan op ongeveer 6 uur werktijd.

Tip voor lastig bereikbare boutjes/schroeven, doe een beetje kauwgom of ander plakspul op het dopje zodat ze niet (onbereikbaar) weg kunnen vallen!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC