Kachel volvo 740
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 13:26 #1105005
door Fred Schukkink (GAST)
Kachel volvo 740 is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
Heb mn kachelblok lek, volvo 740 1986,en wil deze vervangen.
Moet ik dan de gehele kachel verwijderen?
Of is er een mogelijkheid om het er zo uit te halen?
Zit de kachelunit vast vanaf de motorruimte met de dikke vierkante plaat met 4 schroeven?
Graag jullie advies, alvast bedankt
Moet ik dan de gehele kachel verwijderen?
Of is er een mogelijkheid om het er zo uit te halen?
Zit de kachelunit vast vanaf de motorruimte met de dikke vierkante plaat met 4 schroeven?
Graag jullie advies, alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 16:29 #1425820
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder airco?
Dan schroeft ie er aan de bestuurderszijde zo uit. Twee schroefjes. eentje boven en eentje onder tegen het schutbord.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 16:43 #1425821
door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Kachel
Hallo Rob,
Je bedoelt beide schroeven die door het schutbord gaan waar de in en uitgaande slang van de kachel zitten?
En daarna kan het kachelblok er uit schuiven?
Gr. Fred
Je bedoelt beide schroeven die door het schutbord gaan waar de in en uitgaande slang van de kachel zitten?
En daarna kan het kachelblok er uit schuiven?
Gr. Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 17:13 #1425822
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nop
De schroefjes liggen parallel aan het schutbord. Horizontaal, kopje bij de bestuurder, draad richting de bijrijder. Waar de twee slangen in het kachelhuis verdwijnen. Daarmee schroef je een wit dekseltje eraf en kan je de kachel er ri de bestuurderskant uittrekken.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 17:19 #1425823
door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic okay
Bedankt Rob ik duik er morgen onder, duimen dat het lukt.
Groet Fred
Groet Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 21:13 #1425834
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Airco of niet
De zwarte vierkante plaat in de motorruimte is geen onderdeel van de kachel.
Het hangt er vanaf of er wel of geen airco in zit. Geen airco schuift er zo uit aan bestuurderszijde, wel airco is dash uitbouwen. Onderstaand werkwijze voor geen airco:
Schopplaat bestuurder wegnemen,
ezk (ontstekingscomputer) even verwijderen ivm ruimte (kruiskopje voor op beugel losschroeven en dan schuift de beugel eraf,
twee klemmen op de kachelslangen zetten om leegloop te voorkomen,
onderste kachelslang op schutbord losmaken en losnemen
Binnen bij bestuurder kachelkraan verwijderen (bak bij de hand om kvs op te vangen, maatje afhaalchinees)
De twee slangen op de kachelradiateur eraf halen (zitten in de weg bij eruit schuiven)
Dekseltje op kachelhuis losschroeven, een kruiskopje onder en een kruiskopje boven
Oud kachelradiateur eruit schuiven
Gat uitmesten en nieuwe kachelradiateur erin schuiven, opletten dat je de lamellen niet beschadigd
Monteren in omgekeerde volgorde, slangklemmen verwijderen
Warm laten lopen met kachelkraan open en kvs bijvullen.
Ga voor een nieuwe Volvo kachelradiateur, die past tenminste en geeft warmte. Kost wat maar dan heb je ook wat. Aftermarket zoals Nissens passen ruk en geven maar de helft van de warmte.
Heb dit klusje net gedaan afgelopen weekend, ongeveer 1,5 uur werk. Vooral het loswurmen van 30 jaar oude slangen is rottig werk.
Het hangt er vanaf of er wel of geen airco in zit. Geen airco schuift er zo uit aan bestuurderszijde, wel airco is dash uitbouwen. Onderstaand werkwijze voor geen airco:
Schopplaat bestuurder wegnemen,
ezk (ontstekingscomputer) even verwijderen ivm ruimte (kruiskopje voor op beugel losschroeven en dan schuift de beugel eraf,
twee klemmen op de kachelslangen zetten om leegloop te voorkomen,
onderste kachelslang op schutbord losmaken en losnemen
Binnen bij bestuurder kachelkraan verwijderen (bak bij de hand om kvs op te vangen, maatje afhaalchinees)
De twee slangen op de kachelradiateur eraf halen (zitten in de weg bij eruit schuiven)
Dekseltje op kachelhuis losschroeven, een kruiskopje onder en een kruiskopje boven
Oud kachelradiateur eruit schuiven
Gat uitmesten en nieuwe kachelradiateur erin schuiven, opletten dat je de lamellen niet beschadigd
Monteren in omgekeerde volgorde, slangklemmen verwijderen
Warm laten lopen met kachelkraan open en kvs bijvullen.
Ga voor een nieuwe Volvo kachelradiateur, die past tenminste en geeft warmte. Kost wat maar dan heb je ook wat. Aftermarket zoals Nissens passen ruk en geven maar de helft van de warmte.
Heb dit klusje net gedaan afgelopen weekend, ongeveer 1,5 uur werk. Vooral het loswurmen van 30 jaar oude slangen is rottig werk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 21:16 #1425835
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Opletten
Pas trouwens op met het bovenste doorvoerpijpje in het schutbord, dat is van koper en verbuigt makkelijk!
Probeer meteen ook een nieuwe kachelkraan te monteren nu je er toch bij bent.
Probeer meteen ook een nieuwe kachelkraan te monteren nu je er toch bij bent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2016 11:11 #1425854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mazzel
Mazzel dat de kachel er bij dit model zo gemakkelijk uit kan, bij mijn 940 met AC kost het je toch minstens een hele dag. De pasvorm van de Nissens kachelradiateur was niet verkeerd, maar de warmteopbrengst is inderdaad een stuk minder dan de originele. Ook een andere thermostaat heeft de capaciteit niet verbeterd, zodat dit toch echt aan de Nissens radiateur moet liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





