Kachelmotor werkt niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2015 13:46 #1104592
door V700 register
Kachelmotor werkt niet is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Sinds vanochtend werkt de kachelmotor in de Volvo 740 (1991) niet meer. Omdat dit met de huidige koude en vochtige ochtenden erg ongemakkelijk is ben ik er in de lunchpauze gelijk even ingedoken.
Bevindingen:
De kachelmotor is niet defect. Wanneer ik deze direct op de accu aansluit werkt deze zonder problemen.
Wanneer ik de kachelmotor op de weerstandmodule (module die de verschillende snelheden regelt) aansluit en ik leg de bruine draad van de kachelmotor direct aan de massa dan werkt de motor op alle standen.
De bruine draad van de kachelmotor is via een 'metalen' brug verbonden met de wit/zwarte draad aan de weerstandmodule. Wanneer ik de stekker van de wit/zwarte draad direct aan massa leg dan werkt de motor eveneens op alle standen.
Het vreemde is echter dat wanneer ik de weerstand meet tussen deze stekker van de wit/zwarte draad (gemeten op de weerstandsmodule) en een massapunt aan de auto ik geen weerstand meet. Desondanks werkt de motor niet wanneer ik geen directe massaverbinding maak.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
En heeft iemand enig idee waar de wit/zwarte draad naartoe loopt? Deze verdwijnt achter een paneel onderaan de a-stijl aan passagierskant.
Alvast bedankt.
Groet,
Martijn
Sinds vanochtend werkt de kachelmotor in de Volvo 740 (1991) niet meer. Omdat dit met de huidige koude en vochtige ochtenden erg ongemakkelijk is ben ik er in de lunchpauze gelijk even ingedoken.
Bevindingen:
De kachelmotor is niet defect. Wanneer ik deze direct op de accu aansluit werkt deze zonder problemen.
Wanneer ik de kachelmotor op de weerstandmodule (module die de verschillende snelheden regelt) aansluit en ik leg de bruine draad van de kachelmotor direct aan de massa dan werkt de motor op alle standen.
De bruine draad van de kachelmotor is via een 'metalen' brug verbonden met de wit/zwarte draad aan de weerstandmodule. Wanneer ik de stekker van de wit/zwarte draad direct aan massa leg dan werkt de motor eveneens op alle standen.
Het vreemde is echter dat wanneer ik de weerstand meet tussen deze stekker van de wit/zwarte draad (gemeten op de weerstandsmodule) en een massapunt aan de auto ik geen weerstand meet. Desondanks werkt de motor niet wanneer ik geen directe massaverbinding maak.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
En heeft iemand enig idee waar de wit/zwarte draad naartoe loopt? Deze verdwijnt achter een paneel onderaan de a-stijl aan passagierskant.
Alvast bedankt.
Groet,
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2015 19:47 #1423013
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik het elektrisch schema
Als ik het elektrisch schema mag geloven dan is de wit/zwarte draad verbonden met de ecu van de injectie en met een sensor bij de radiateur. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
Thx.
Thx.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2015 19:54 #1423014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat die
Gaat die wit/zwarte draad niet naar een massapunt (meestal hebben die een 3/ nummer in de schema's)??
Doet de ventilator het wel in de hoogste stand (4 of 5)? Soms gaat de weerstand stuk (of eigenlijk een soort thermische zekering) maar werkt de ventilator nog wel op de hoogste stand.
Doet de ventilator het wel in de hoogste stand (4 of 5)? Soms gaat de weerstand stuk (of eigenlijk een soort thermische zekering) maar werkt de ventilator nog wel op de hoogste stand.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2015 19:55 #1423015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die thermische zekering is een apart onderdeeltje dat de op de kachelweerstand(smodule) zit, ziet er uit als een bolletje dat om een metaaldraadje zit. Vervangen kan, maar het is wat lastig solderen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 09:40 #1423020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Bij een 940 loopt er in ieder geval een draadje naar een massapunt achter de ECU. Ik heb hem wel eens per ongeluk losgetrokken bij het wisselen van de ECU en dan werkt de vetnilator niet meer. Door de ECU zie je de connector ook niet losliggen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 10:21 #1423021
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welk schema?
Op het amerikaanse schema zie je bij het schema van mcc, manual climate control, de verbindingen van de 5 standen schakelaar en het weerstandsblokje:
zwartwit aan het massapunt achter de ecu. zwartwit wordt ook doorgelust naar de mcc. Niet te verwarren met ecu. zwartwit en roodwit gaat naar de fan. Geelwit, roodwit, witzwart, geelrood, witbruin en geelrood gaat naar de 5 standen controlswitch, hier wordt ook de stroom vandaan gehaald via zekering nr 16.
Of je massa verbinding is losgetrokken van het massapunt achter de ecu of de thermische zekering ligt eruit. Deze laatste is eenvoudig te testen door de verbinding over het raketje door te verbinden. Mijn dieseltje rijdt al 10 jaar rond met een directe verbinding over het raketje.
zwartwit aan het massapunt achter de ecu. zwartwit wordt ook doorgelust naar de mcc. Niet te verwarren met ecu. zwartwit en roodwit gaat naar de fan. Geelwit, roodwit, witzwart, geelrood, witbruin en geelrood gaat naar de 5 standen controlswitch, hier wordt ook de stroom vandaan gehaald via zekering nr 16.
Of je massa verbinding is losgetrokken van het massapunt achter de ecu of de thermische zekering ligt eruit. Deze laatste is eenvoudig te testen door de verbinding over het raketje door te verbinden. Mijn dieseltje rijdt al 10 jaar rond met een directe verbinding over het raketje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 10:40 #1423022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar dan
Als de raket is onderbroken dan zou hij het toch nog wel moeten doen op de hoogste stand (weerstand doet dan niet mee) toch?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 12:07 #1423024
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Hoogste stand moet het doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 13:38 #1423029
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oplossing was pijnlijk simpel.
Op de een of andere manier was de aansluiting op het massapunt onderaan de A-stijl losgeraakt.
Aansluiten en voila, we hebben weer lucht in 4 verschillende snelheden.
Dit strookt ook met de constatering dat de aanjager het perfect deed wanneer ik deze direct aan massa legde.
Allen dank voor jullie hulp!
Aansluiten en voila, we hebben weer lucht in 4 verschillende snelheden.
Dit strookt ook met de constatering dat de aanjager het perfect deed wanneer ik deze direct aan massa legde.
Allen dank voor jullie hulp!
Moderators: Jerry Stam