Hemel reinigen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2015 19:52 #1103885 door V700 register
Hemel reinigen is gemaakt door V700 register
Hallo,
Vandaag heb ik een tweede baksteen aan ons wagenpark toe kunnen voegen (zie 'En dat is twee'). Hoewel de auto zich in een heel behoorlijke staat bevindt valt er natuurlijk ook nog wel wat te verbeteren.
Een van de zaken die verbetering behoeft is de hemel waar een aantal vlekken in zitten. Hoe kan ik deze hemel het beste reinigen zonder het risico te lopen dat deze gaat hangen o.i.d?
Alvast bedankt voor alle tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 07:56 #1418702 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De hemel reinigen is een
De hemel reinigen is een spannende klus. De hemel is kwetsbaar en reinigen zal het 'hangen' ongetwijfeld sterk gaan bevorderen. Dus het risico is erg groot dat je dan binnenkort een schone maar hangende hemel hebt.
Vervangen van de hemel lijkt me daarom het meest logische alternatief. Er is ervaring genoeg mee binnen de club.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 08:42 #1418703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hemel vervangen
Lex,

Bedankt voor je reactie.

Is het mogelijk de hemel van een sedan te vervangen zonder de voor- of achterruit te verwijderen?

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 09:21 #1418704 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Da's lastig. Er zijn
Da's lastig. Er zijn eigenlijk drie methoden:
- een ruit eruit en de hemel als geheel er uit halen
- bij een open dak: hemel doorknippen en eruit halen
- van binnenuit werken: stof verwijderen, restanten verwijderen (rotwerk!!!) en nieuwe stof erin lijmen.

De laatste optie is zelf te doen. Maar van belang is om de ondergrond mooi vlak te krijgen. Dat is het moeilijkste en zeer tijdrovend.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 09:23 #1418705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja hoor!
Een aantal leden hebben het gedaan., Zelfs zonder de stoelen er uit te halen.

Schoomaken is geen optie. heb het ooit een keer geprobeerd. Werkt niet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 09:23 #1418706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, rechtervoorstoel moet er uit maar dan lukt het wel.

Met een open dak wordt het lastiger, naast het dak is de hemel smaller (twee reepjes aan weerszijden van het dak) dus knikt de hemel daar sneller.

Ik denk dat als je een reinigingsschuim neemt waarbij de hemel redelijk droogt (pv de hemel te moeten doorweken met een schoonmaakmiddel) blijft het best wel meevalt. Als je bijv. een bankstel reinigt met schuim kun je er redelijk snel weer op zitten dus heel nat zal het daar niet van worden. Als toch blijkt dat de stof gaat hangen dan kun je dan altijd nog vervangen, maar ik zou die klus liever vermijden door eerst een schoonmaakpoging te wagen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 19:52 #1418726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hemel sedan
Hoe ik hemel er uit heb gehaald (nu 2x keer) en weer er in gedaan:

1:Spiegel verwijderen

2:Zonnekleppen verwijderen

3:Handgrepen verwijderen rondom als ze er nog zitten(Handgreep verwijderen , de zwarte rubber strip die er in zit met een bot botermes of zo er uit wippen , daarachter zitten de schroeven waar handgreep mee vastzit

4:Zwarte afdekklepjes verwijderen , daar waar geen handgreep zit , die moet je er af wippen , doe ik meestal met plamuurmes , het afdekkapje zit weer op een plastic geklikt dus opletten.

Daarachter zitten ook weer schroeven , losdraaien etc.

5:Plastic panelen verwijderen waar hemel op rust/hangt

6:Plafondlampje losmaken en draden even opschrijven welke waar moet.

7:Plafondplaat zit nu nog achter en voor in een strip geschoven.

8:Ik haal in het midden waar lampje zit de plaat iets naar beneden (is flexibel/karton)en kan hem dan uit de voor en achterstrip halen.

9: Voortstoelen helemaal naar voren en daarna plat leggen (of eruit halen)

10:Versnellingpook in 4 zetten , nu zou volgen handboek de hemel er via rechtervoordeur uit kunnen , gaat wel heb ik eerst keer ook zo gedaan.

11: Makkelijker gaat het als je de middenconsole weg haalt , die zit eigenlijk in de weg , lijkt veel werk maar valt achteraf mee .

12: Dus console waar handrem inzit weghalen en daarna de console waar asbak/radio etc inzit.

13:Bij montage hemel OPLETTEN OP VOLGENDE

Er zitten nu als het goed is nog de plastic verticale stijlen bij voorraam en achterraam , als je daar nu de hemel zo over wilt schuiven heb je kans dat hij vies wordt van het opgehoopt vuil bovenop/aan de stijlen.

Stijlen aan bovenkant eerst goed schoonmaken en ik zou daarna een stuk stevig wit papier eerst over de stijlen schuiven en daarna de hemel er over heen schuiven .

Denk dat het ik zo aardig heb beschreven , misschien nog wat vergeten.

Indien karton toch op de hoek of andere plekken kapot gaat , heb ik deze met glasvezel matjes gemaakt .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2015 19:58 #1418784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hemel
Bij een 740 kan je hem ook verwijderen door de linker achterdeur,als je hem eruit hebt leg je hem op een hemel vaneen recente 940 tekent hem af en knipt er aan de achterzijde 3 stukjes af.Nu past deze perfect in een 740,alleen moet je er achter een extra dopje op plakken.
Gr Dick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2015 17:39 #1419428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 ook?
Mijn 940 van 1992 lijkt de dezelfde soort hemelbeklding te hebben als een 740; d.w.z. de hemelbekleding zit verlijmd op een laagje foam die na al die jaren behoorlijk vergaan lijkt. Overal waar de hemelbekleding ingedrukt wordt veert deze niet of nauwelijks terug. Bij de achterraam begint de stof ook los te laten. Als quick fix heb ik deze met Bison textiellijm vastgelijmd, erg mooi is het niet en de vraag is hoe lang dit houdt.

Als mogelijk alternatief kan de ik de hemel opnieuw (laten) bekleden. Laten doen doen gaat rond de € 300,- kosten?

Is het optie om een hemel van een later type 940 sedan te monteren? Deze zouden het probleem van het loskomen van de bekleding niet meer hebben?
En past deze hemel ook in een 740 sedan?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC