Kachel wordt wel warm, maar niet heet
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-12-2014 14:49 #1102933
door LJ
1800S '67
Kachel wordt wel warm, maar niet heet is gemaakt door LJ
Ik heb het idee dat ik een probleempje met mijn aanjager heb (of hij met mij). De auto wordt wel warm, maar de aanjager blaast niet zo hard, ook niet in standje 5. Als je door de standen heen gaat hoor je wel goed dat ie telkens iets harder blaast, maar ik kan mij herinneren van mijn vorige 940 dat stand 5 toch een behoorlijk gebulder was en bij vol warm je na 8 minuten een hard gekookt eitje zou moeten zijn. Ik neem aan dat dit geen vacuum probleem is, aangezien de aanjager op 12v werkt. Zijn er nog dingetjes om zo even te kunnen checken of zou de kachelmotor gewoon aan zijn einde zijn?
1800S '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 18:29 #1414400
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Kachelmotor
Vandaag maar eens even de kachelmotor en weerstand bekeken. De weerstand is dat 4-kante doosje met de gele en zwarte stekker er op achter het dashboard kastje neem ik aan? Je kunt er weinig mee doen, het is een printplaatje en als ie dus kapot zou zijn moet je 'm in zijn geheel vervangen. De kachelmotor zag er verder ook niet heel erg raar uit, ik heb 'm een beetje schoongemaakt en gesmeerd, het motortje loopt mooi soepel. Wel kwam achter de kachelweerstand (de koelribben van de weerstand hangen in de blaaslucht van de kachelmotor) een hele berg blad vandaan, dat dus maar even weggehaald en de stofzuiger er in gehad.
Verder heb ik niet het idee dat de motor of weerstand kapot is. Met de weerstand er uit (stekkers wel aangesloten) is het kachelhuis open en heb ik de kachel nog even aangehad. De motor blaast als een jekko, alleen met de weerstand er weer in en het gat dus weer gesloten klinkt het weer of de motor er ietwat moeite mee heeft. Misschien toch een vacuumlek en een paar kleppen die niet goed open gaan?
Iemand tips hoe te zoeken naar een vacuum lek?
Verder heb ik niet het idee dat de motor of weerstand kapot is. Met de weerstand er uit (stekkers wel aangesloten) is het kachelhuis open en heb ik de kachel nog even aangehad. De motor blaast als een jekko, alleen met de weerstand er weer in en het gat dus weer gesloten klinkt het weer of de motor er ietwat moeite mee heeft. Misschien toch een vacuumlek en een paar kleppen die niet goed open gaan?
Iemand tips hoe te zoeken naar een vacuum lek?
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 20:52 #1414404
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen verstand van die kachel,
Geen verstand van die kachel, de poes ook niet zo te zien. Die vindt jou alleen maar lastig met je gesleutel 
Gr. Joop
Gr. Joop
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 20:59 #1414405
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Ook kachelventilator perikelen
Ik heb de laatste tijd ook perikelen gehad met de ECC en m.n. de ventilator die het dan niet wilde doen. Bij mij viel hij echt uit. Ik heb een weerstand, zo noem ik 'm maar even te leen van een medelid. Bij mij zijn de perikelen nu weg. De leenweerstand gaat weer terug en mijn eigen weerstand gaat naar Frans Erich (
www.ets1.nl
). Frans wil 'm wel repareren voor 35,- en heeft daar ook wel ervaring mee. Je kunt Frans ook misschien eens vragen - bij mij wilde hij best graag ook meedenken.
Cor-Jan, Amstelveen.
Cor-Jan, Amstelveen.
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 16:01 #1414428
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic De weerstand is goed en de
De weerstand is goed en de kachelmotor zelf ook. Of de kleppen staan dicht waardoor warme lucht niet aankomt door een vacuuum probleem. Óf de kachelradiator
is verstopt.... Dat laatste zou wel lullig zijn, ik heb 2 auto's laten staan, omdat de radiator lek was. Ik heb alleen toch zo'n vermoeden dat het de radiator is. Linksboven bij de bijrijderskant zit 1 of andere klep die beweegt bij het bewegen van de temp schakelaar. Je ziet 'm helemaal open en dicht gaan als je de temp meter van vol koud naar vol warm zet. Ook werkt de kachelmotor goed, dus je zou zeggen dat in stand 5 er volle bak hete lucht geblazen wordt.
Wat ik nog wil checken is de kachelklep in de motorruimte (tussen schutbord en motor) en of de in- en uitgaande slang van de radiator heet wordt. Al zeggen die hete slangen niet zo veel, want vaak is het probleem een te lage flow door de radiator (door verstopte kanalen) en dan worden de slangen wel warm, maar het interieur niet. Wanneer staat deze vacuumklep open? Misschien kan ik 'm er even tussenuit halen om te testen.
Ik zit me ook te bedenken wat een manier zou zijn om te kijken hoe groot de flow door de radiator is. Of om 'm goed door te spoelen, met water ofzo. Ik heb de slangen op de radiator al eens omgedraaid en er een stukje mee gereden en koelvloeistof ververst, maar dat heeft niet veel effect gehad.
Wat ik nog wil checken is de kachelklep in de motorruimte (tussen schutbord en motor) en of de in- en uitgaande slang van de radiator heet wordt. Al zeggen die hete slangen niet zo veel, want vaak is het probleem een te lage flow door de radiator (door verstopte kanalen) en dan worden de slangen wel warm, maar het interieur niet. Wanneer staat deze vacuumklep open? Misschien kan ik 'm er even tussenuit halen om te testen.
Ik zit me ook te bedenken wat een manier zou zijn om te kijken hoe groot de flow door de radiator is. Of om 'm goed door te spoelen, met water ofzo. Ik heb de slangen op de radiator al eens omgedraaid en er een stukje mee gereden en koelvloeistof ververst, maar dat heeft niet veel effect gehad.
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 16:54 #1414431
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weerstand
Ik denk toch dat je het bij je kachelweerstand moet zoeken.
Je zegt het eigenlijk zelf al, zonder weerstand als een "jekko" en met weerstand niet . . . en hoe weet je zo zeker dat de weerstand goed is?
en voor zover ik weet zet je je aanjager met de draaiknop op 5 direct aan, en hebben de kleppen er niets mee te maken, en zou hij gewoon full pull moeten draaien. Als je vacuum systeem niet goed werkt moet de lucht toch ergens uitkomen, het is niet zo dat alle kleppen dicht staan. Dacht dat ie dan in een soort noodstand ging, de voorruit.
Probeer gewoon eens een andere weerstand.
Je zegt het eigenlijk zelf al, zonder weerstand als een "jekko" en met weerstand niet . . . en hoe weet je zo zeker dat de weerstand goed is?
en voor zover ik weet zet je je aanjager met de draaiknop op 5 direct aan, en hebben de kleppen er niets mee te maken, en zou hij gewoon full pull moeten draaien. Als je vacuum systeem niet goed werkt moet de lucht toch ergens uitkomen, het is niet zo dat alle kleppen dicht staan. Dacht dat ie dan in een soort noodstand ging, de voorruit.
Probeer gewoon eens een andere weerstand.
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 18:01 #1414434
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic De reden dat ik denk dat de
De reden dat ik denk dat de weerstand goed is komt doordat als je door de verschillende standen gaat, de kachel merkbaar telkens een stapje harder of zachter draait. Met een gat in het kachelhuis kon je goed merken dat de motor lekker hard oppakt, zeker in stand 5. Ik zou eventueel nog de weerstand door kunnen meten. Ik hoop iniedergeval dat je gelijk hebt en het de weerstand is
.
Heeft er iemand een leenweerstand ter beschikking?
Heeft er iemand een leenweerstand ter beschikking?
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 18:07 #1414435
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je kachel niet meer
als je kachel niet meer helemaal warm wordt kun je het ook eens in je thermostaat zoeken.
als die niet meer helemaal opent dan wordt het ook niet meer warm.
groet will
als die niet meer helemaal opent dan wordt het ook niet meer warm.
groet will
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 18:16 #1414438
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Dat is een goeie ja, die wil
Dat is een goeie ja, die wil ik ook nog bekijken. Zat die in het plafond bij de interieur verlichting?
1800S '67
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 12:32 #1414486
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic leuke spraakverwarringen
OA: Als de thermostaat niet opent wordt het binnen wel lekker warm. Sluit de thermostaat niet dan blijft het koud.
Bij het plafond lampje zit een aanzuigbuisje voor de tempsensor voor de ecc. Zit dat buisje verstopt, dan wordt de blower niet goed aangestuurd.
Wat je eerst moet uitvinden:
Zet eens direct 12V op de blower. Stand 5 gaat nl ook via de vermogenseenheid.
Meet de kvs temperatuur bij een warme motor.
Bij het plafond lampje zit een aanzuigbuisje voor de tempsensor voor de ecc. Zit dat buisje verstopt, dan wordt de blower niet goed aangestuurd.
Wat je eerst moet uitvinden:
Zet eens direct 12V op de blower. Stand 5 gaat nl ook via de vermogenseenheid.
Meet de kvs temperatuur bij een warme motor.
Moderators: Jerry Stam