stuurwiel vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 17:23 #1102727 door V700 register
stuurwiel vervangen is gemaakt door V700 register
Mensen het vervangen van een stuurwiel is dat iets wat zelf te doen is. Ik heb een 960 II van 1995. Dus een stuur met airbag.
Heb gezocht op het forum maar kan geen demontagevolgorde ontdekken.
Gr. Joop

update: past het stuur van een S 90 ook in een 960 II ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 20:00 #1413666 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Niet zo heel moeilijk
Wel voorzichtig werken! T blijft een airbag.
Werk met de stroom eraf en ga nooit voor het stuur zitten terwijl je met de airbag werkt. Kwestie van gezond verstand gebruiken.
- accupolen los, losse polen aan elkaar koppelen en de lichtschakelaar aanzetten (zorgt ervoor dat de auto goed stroomloos is en er niet nog ergens een flutje stroom in een condensator zit oid)
- Aan de achterzijde van het stuur kun je twee diepliggende torxen losschroeven. Daarmee heb je de airbag los.
- Achterzijde airbag zit een stekkertje, die er voorzichtig! uitwippen/wurmen met twee brede platte schroevendraaiers. (stekkertje breekt snel)
- Airbag met de metalen kant naar beneden op een veilige plek wegleggen
- Voordat je de moer binnenin het stuur losmaakt even een streepje zetten met tipp-ex oid over stuur/moet/naaf terwijl het stuur recht staat. Dan weet je hoe het stuur weer terugmoet.
- Moer er niet helemaal afdraaien, op het laatste stukje draad laten zitten. Vervolgens stuur lostrekken, kan wat vast zitten en opeens loskomen. Vandaar de moer er niet af.... kan je een paar nieuwe tanden besparen.
- moer eraf en stuur verwijderen.
- Montage in omgekeerde volgorde :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 20:36 #1413667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chris, helemaal duidelijk.
Chris, helemaal duidelijk. Is dus goed zelf te doen.
Nu nog antwoord op de laatste vraag: past het stuur van een S 90 op de 960II
Verkoper beweert van wel.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 20:41 #1413668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, een S90 is een 960 II met een andere badge op de kont.Je hoort nog wel eens wat over gebroken airbag ringen na demontage van het stuur. Dat heeft te maken met het stekkertje dat niet goed gedemonteerd is?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 21:18 #1413670 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic oooh ja!
Henk, redder van de dag!
Het is alweer te lang geleden dat ik aan zo'n modern prul gewerkt heb! Er zit achter het stuur op de stuurkolom inderdaad een plastic doosje met een ring en veer. Daar moet je ook nog wat mee.
Nadat je de airbag eraf hebt en voordat je het stuur eraf haalt, eerst een met een boutje de ABS ring blokkeren. Er zit aan de linkerkant (aan de binnenkant waar de airbag zat) een gaatje waardoor je dat boutje kunt steken. Het boutje blokkeert dan een rond plastic doosje met een ring erin.
nadat je dat boutje erdoor hebt gestoken het stuur niet meer verdraaien!! Kost je geheid die ring. (en die is duur).
Die ring staat met een veer op spanning. Mocht het onverhoopt gebeuren dat hij losschiet: Even het aantal slagen/rondjes tellen. Bij monteren de veer op spanning zetten door de helft van het aantal rondjes erop te draaien.
Poeh, toch nog een heel verhaal. Hopelijk is t duidelijk. (tis niet moeilijk, ff voor je zien helpt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2014 21:34 #1413675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mensen ik ben bezig met een
Mensen ik ben bezig met een ander stuur en als de handel doorgaat dan zal ik jullie aanwijzinge (waarvoor mijn diepe dank) ter harte nemen.
Laat hier wel weten of het allemaal gelukt is zonder naar de tandarts te moeten.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2014 15:46 #1413696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier een reportage
Hoi Joop,
In het draadje <a href="/node/15007" target="_blank">Nieuw stuur gemonteerd</a> van Hans L stonden goede foto's. Die waren helaas weg, maar ik heb er een aantal onder gezet toen ik mijn stuur ging vervangen. Met daaronder weer opmerkingen, aanvullingen en commentaar. Dus dat draadje misschien eens bekijken?
Succes!

Moderators: Jerry Stam