Allemaal lampjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 18:54 #1102515
door V700 register
Allemaal lampjes is gemaakt door V700 register
Op de sleuteldag bij Nordicar had Adriaan mij laten zien hoe ik de tellerunit eruit kan halen om de lampjes te vervangen. Eerder deze week al lampjes besteld bij Scandix, dus ik had alles in huis voor een volledige dashbord verlichting replacement, dacht ik. Vervanging van de 4 lampjes van de tellerunit ging zonder problemen. Wel even spannend om dat dashbord los te halen, maar alles ging toch zoals verwacht. Het lampje van de buitentemperatuurmeter kon ik helaas met geen mogelijkheid los krijgen. Een volgende sleuteldag maar eens proberen met wat hulp van wat ervaringsdeskundigen.
Vervolgens wilde ik de lampjes van de schakelaars vervangen, die schakelaars zijn namelijk in het donker alleen nog op de tast te vinden. Helaas bleek ik wel het juiste lampjes te hebben, maar in de verkeerde uitvoering. Het moeten de 1,2W lampjes mét voetje zijn en ik had 1,2W steeklampjes zonder voet. Ook het lampje van de schakelaars van de stoelverwarming had ik dus de verkeerde voor besteld. Helaas!
Inmiddels wel een ervaring rijker en de tellerunit is weer zeer helder verlicht, die winst is binnen. Wat ik me nu wel af ga vragen is of ook de automaat nog verlichting heeft. Dan bedoel ik met name het deel waar je afleest of de automaat in P, R, N, D, enz, staat. Ik kan me voorstellen dat Volvo ook daar verlichting bedacht had, maar heb dat de afgelopen 3 jaar nog niet gezien. Iemand een idee?
Vervolgens wilde ik de lampjes van de schakelaars vervangen, die schakelaars zijn namelijk in het donker alleen nog op de tast te vinden. Helaas bleek ik wel het juiste lampjes te hebben, maar in de verkeerde uitvoering. Het moeten de 1,2W lampjes mét voetje zijn en ik had 1,2W steeklampjes zonder voet. Ook het lampje van de schakelaars van de stoelverwarming had ik dus de verkeerde voor besteld. Helaas!
Inmiddels wel een ervaring rijker en de tellerunit is weer zeer helder verlicht, die winst is binnen. Wat ik me nu wel af ga vragen is of ook de automaat nog verlichting heeft. Dan bedoel ik met name het deel waar je afleest of de automaat in P, R, N, D, enz, staat. Ik kan me voorstellen dat Volvo ook daar verlichting bedacht had, maar heb dat de afgelopen 3 jaar nog niet gezien. Iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 19:08 #1412575
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic lampjes
Ja, de automaat heeft ook verlichting. Om erbij te kunnen dien je de plastic middentunnel te verwijderen, staat hier wel ergens op het forum uitgebreid beschreven, en dan het lampje vervangen. Is goed zelf te doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2014 23:13 #1412590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed bezig!
Leuk man!
Dat waren in 2011 ook mijn eerste klussen. Alle lampjes vervangen, 2 jaar later verving ik de kop van de motor.
Evt kan ik je mijn tijds verloop daarin wel mailen
Automaat lampje is even prutsen, dunne handen helpt dan wel.
Ik heb al eens eerder een lampjes dag voor gesteld, blijft een leuk idee. Gezamenlijk dat soort lampjes vervangen.
Dat waren in 2011 ook mijn eerste klussen. Alle lampjes vervangen, 2 jaar later verving ik de kop van de motor.
Evt kan ik je mijn tijds verloop daarin wel mailen
Automaat lampje is even prutsen, dunne handen helpt dan wel.
Ik heb al eens eerder een lampjes dag voor gesteld, blijft een leuk idee. Gezamenlijk dat soort lampjes vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2014 19:22 #1412615
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampjesdag
Lampjesdag, leuk idee. Het vraagt toch wat handigheid zo hier en daar en geeft soms wat twijfel over de juiste handelingen. Leuk om daar ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen.
Het is wel een genot om nu een helder verlichte klokkenset te hebben. Nu de schakelaars en automaat nog!
Het is wel een genot om nu een helder verlichte klokkenset te hebben. Nu de schakelaars en automaat nog!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 21:12 #1412914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lichtunit
Wat ik op het forum nog niet heb kunnen vinden is het vervangen van de lampjes aan de linkerzijde van het dashboard, dus oa achter de verlichtingsschakelaar. Wie kan beschrijven hoe dat moet. Ben altijd bang dat door verkeerd loshalen plastic palletjes afbreken.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 21:42 #1412915
door Piet van der Plas
Piet
Beantwoord door Piet van der Plas in topic lampjesavond
Zoek via de zoekfunctie maar eens op lampjesavond. Dan vind je zowel de temperatuurverlichting als de automaatverlichtingpetersimoons schreef : Lampjesdag, leuk idee.
Piet
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2014 10:22 #1412962
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Paneel
Het hele paneeltje met verlichtingsschakelaar en al moet je eruit halen. Met een breed iets, bijvoorbeeld een passend plamuurmes, tussen dashboard en paneeltje steken aan de linkerkant, en voorzichtig naar je toe ttrekken. Er zit links een veerclip aan waar je 'm langs moet trekken, en rechts haakt het paneeltje achter het dashboard met plastic poalletjes (bij de stuurkolom).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 20:17 #1413032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helder
Ga ik binnenkort doen, zal even lampjes bij mijn garage halen.
Moderators: Jerry Stam