volvo 940 1995 b230fk - storing ecc en turbodrukmeter

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2014 10:07 #1101564 door Mark Franken
goedemorgen volvo liefhebbers,
mijn ecc knopje/lampje begon laatst te knipperen. Via dit forum kwam ik erachter dat er ergens een storing zit. mbv de handleiding ben ik erachter dat het een code 122 is, een storing op de 12v van de buitentemperatuurmeter, denk ik... (ambient temperature sensor = buitentemperatuurmeter?)
Mijn vraag is, waar moet ik beginnen met zoeken? Ik gok dat het een los kabeltje is, maar de buitentemperatuurmeter zelf doet het nog wel...
Mijn tweede vraag gaat over de turbodrukmeter (aftermarket, zelf ingebouwd). Ik heb de vaccuum leiding die rechts naast het gaspedaal zit, voorzien van een t-stuk en daarvandaan de vaccuumleiding naar de turbodrukmeter gelegd. De MBC heb ik tussen de turbo en de wastegate aangesloten en testend aangedraaid. nu voel ik wel een verhoogde turbodruk en meer snelheid, maar op het metertje is dit niet uit te lezen. Deze blijft op max 0,35 staan en loopt zelfs terug bij vol gas. waarvan kan dit het gevolg zijn, van een vaccuumlek?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2014 10:27 #1407355 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Wat voor slangetje was dat precies? Als je zelf een turbodrukmeter inbouwt is er geen slangetje dat al klaar ligt naast het gaspedaal. Enige slangetjes die ik me kan bedenken zijn die voor de cruise controle of ECC voor de bediening van de vacuumklep. Beide werken voor zover ik weet alleen alleen met vacuum. Turbodruk meter moet aangesloten worden tussen inlaatspruitstuk en MBC (niet achter de MBC).
Temperatuurmeter linksonderin de tellerunit en temperatuursensor voor ECC staan geheel los van elkaar. Dat de één het doet sluit een fout in de ander dus niet uit.

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2014 10:34 #1407356 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Het was een dun slangetje,
Het was een dun slangetje, dat vanaf het inlaatspruitstuk naar binnen gaat en zich daar richting ecc unit begeeft, dus het zou goed kunnen dat deze voor de ecc zit. er zit ook een aftermarket cruisecontrol ingebouwd, die werkt echter niet (misschien is het slangetje daarvoor....) De aansluiting op het spruitstuk is helemaal bovenaan, daar waar je normaliter een extra aansluiting maakt voor bv de turbodruk meter, zodoende dat ik van dit kabeltje heb afgetapt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2014 10:56 #1407361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, volgens mij is dat waar normaliter de ECC aangesloten zit. Die heeft een eigen slangetje voor vacuum vanaf het spruitstuk om de vacuumkleppen te bedienen.Turbodrukmeter zou ik apart aansluiten op het spruitstuk. Nu heb je aan de ene kant de motor/inlaatspruitstuk en aan de andere kant het ECC systeem met een vacuumopslag. Dat vertekent het beeld en is niet bevorderlijk voor de goede werking van ECC.

• Mark Franken
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2014 11:37 #1407365 door Mark Franken
Beantwoord door Mark Franken in topic Bedankt voor de info, ik zal
Bedankt voor de info, ik zal de leiding er tussen uit nemen, herstellen en een nieuwe leiding aansluiten op het inlaatspruitstuk. Wellicht is de storing op de ecc dan ook verdwenen

Moderators: Jerry Stam